kan een politie in burger handelen of niet?

tim.cebo
Topic Starter
Berichten: 1

kan een politie in burger handelen of niet?

#1 , 31 jul 2009 15:27

Ik heb iets voorgehad met een persoon die beweerde een politieman te zijn. (hij heeft zich noch geïdentificeerd noch had hij iets van het uniform aan)

ik had een voorangsovertreding gedaan omdat ik niet gezien had dat er een auto van die kant afkwam. toen is die persoon mij beginnen achtervolgen. Ik had schrik dat hij agresief begon te worden, dus ben ik van hem weggereden. toen ik dacht dat ik hem kwijt was ben ik naar mijn werk gegaan. Toen kwam hij aan met zijn voertuig. hij schreewde naar mij dat het pv wel ging komen.

kan een persoon in burger een pv opstellen voor voldane feiten?
hij was alleen en ik denk niet dat er veel getuigen kunnen worden achterhaald.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 31 jul 2009 17:47

Een agent in burger kan proces-verbaal opstellen, zelfs buiten zijn diensturen (alhoewel dit laatste door sommigen betwist wordt).

Zijn proces-verbaal heeft echter geen bijzondere bewijswaarde als hij zelf "betrokken partij" is. Bijvoorbeeld als u aan hem geen voorrang heeft verleend.

scorpioen

binnekej
Berichten: 1

#3 , 09 sep 2010 16:16

Is de politie die geen dienst heeft niet verplicht om hun legimentatie te tonen als ze je aanspreken bij een fout ?

Reclame

Franciscus
Berichten: 38602

#4 , 09 sep 2010 19:15

Neen, waar staat dat??


Als hij echter UW identiteitsbewijs zou vragen DAN is het totaal iets anders. Dus als hij daden zou stellen die ALLEEN aan een bevoegd persoon voorbehouden zijn dan wel natuurlijk.

Zeggen ik neem u in overtreding .. dat kan iedereen

Als dat nu idd een politieambtenaar is geweest dan heeft hij heel onbezonnen gehandeld want dan vraagt hij wel best de gegevens op net om geen probleem te veroorzaken of hij noteert gewoon de nplt en steld een rechtsgeldig PV op zonder dat er enige commotie is geweest.

Blijkbaar al een heel oude vraag met recent antwoord ... :(

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”