Kans op weigering rechtsbijstand autoverzekering ?

Ashtraygirl
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Kans op weigering rechtsbijstand autoverzekering ?

#1 , 31 jan 2024 17:03

Ik werd in november 2023 gedagvaard voor de rechtbank voor rijden onder invloed van cannabis. Dit kwam voort van een politiecontrole die in december 2022 gedaan werd waarbij een positieve speekseltest werd afgenomen. Ik nam contact op met mijn KBC verzekeringskantoor en ik mocht mijn rechtsbijstand hiervoor gebruiken. Er werd een schadedossier opgesteld om mijn kosten van mijn verdediging en gerechtskosten terug te vorderen via deze weg. Ik kreeg echter in juni 2023 kreeg ik opnieuw een politiecontrole waarbij ik een positieve speekseltest op amfetamines aflegde. Hiervoor kreeg ik afgelopen maandag 29 januari 2024 een dagvaarding in de bus om voor te komen op vrijdag 9 februari as. Ik nam opnieuw contact op met mijn verzekeringsmakelaar en bezorgde hun een kopie van de dagvaarding via mail. Nu kreeg ik vandaag telefoon van KBC dat ik best geen schadedossier laat opmaken omdat dit een tweede keer is op vrij korte termijn en dat ik waarschijnlijk zal geschorst worden bij KBC en dus ook bij andere verzekeringsmaatschappijen nog moeilijk een autoverzekering zal vinden. Ik vind dit echter nergens terug in hun voorwaarden voor het uitsluiten van iemand voor rechtsbijstand te verlenen. Ik voel zou nu best volgens hun gewoon zelf voor alle kosten opdraaien en geen schadedossier opstarten zodat ik kan klant blijven bij hun zonder repercussies van hun zijde.
Kan iemand mij vertellen wat ik in dit geval het beste doe? Kan KBC mij echt een stop geven omdat ik tweemaal een schadedossier kort na mekaar indien? Ik ben ondertussen volledig clean en heb geen verdere problemen met het gerecht van en heb ik ook in de meer dan 20 jaar dat ik met de wagen rij nooit gehad.

LeenW
Berichten: 12863

#2 , 31 jan 2024 17:16

Geen enkele onderneming is verplicht u als klant te houden. U toont tekenen van drugsverslaving (ze gaan u niet op uw woord geloven dat u clean bent) en hebt er blijkbaar geen probleem mee om onder invloed te rijden. Dan is het niet onlogisch dat uw verzekeraar twee keer nadenkt of ze dit risico nog willen verzekeren.

Inazuma
Berichten: 9781
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 02 feb 2024 22:50

Ik vermoed dat u een tijdje geen autoverzekering en bijhorende rechtsbijstandsverzekering gaat nodig hebben ...

Bij veroordeling zal dit onder recidive vallen
En u waarschijnlijk een medische rij-ongeschiktheid (drugverslaving) opleveren - da's 6 maanden bewijzen dat u clean bent
(Art 42 als je wat verder naar onder scrolt op onderstaande link)



https://www.wegcode.be/nl/regelgeving/1 ... yvdxxsoqaj

Art 37bis

§ 2. Met gevangenisstraf van een maand tot twee jaar en met geldboete van 400 euro tot 5.000 euro of met een van die straffen alleen, wordt gestraft hij die, na een veroordeling met toepassing van een bepaling van § 1 of van artikel 34, § 2 of artikel 35, deze bepaling binnen drie jaar te rekenen van de dag van de uitspraak van een vorig veroordelend vonnis dat in kracht van gewijsde is gegaan opnieuw overtreedt. In geval van een nieuwe herhaling binnen de drie jaar na de tweede veroordeling kunnen de hierboven bepaalde gevangenisstraffen en geldboetes worden verdubbeld.


Art 38

§ 6. Behoudens in geval van § 7, moet de rechter het verval van het recht tot het besturen van een motorvoertuig van ten minste drie maanden uitspreken en het herstel van het recht tot sturen afhankelijk maken van het slagen voor de vier examens en onderzoeken bedoeld in § 3, eerste lid, wanneer de schuldige, na een veroordeling met toepassing van de artikelen 29, § 1, eerste lid, 29, § 3, derde lid, 30, §§ 1, 2 en 3, 33, §§ 1 en 2, 34, § 2, 35, 37, 37bis, § 1, 48, 62bis of artikel 22 van de wet van 21 november 1989 betreffende de verplichte aansprakelijkheidsverzekering inzake motorrijtuigen, één van deze bepalingen binnen drie jaar te rekenen van de dag van de uitspraak van een vorig veroordelend vonnis dat in kracht van gewijsde is gegaan, opnieuw overtreedt.

Reclame

basejumper
Berichten: 4634
Locatie: Diest

#4 , 03 feb 2024 19:21

Beste

Verzekeringen doen aan risico analyse. Brokkenpiloten met regelmatige schade of mensen zoals u die twee keer kort op elkaar lijk geven van mogelijke verslavingsproblematiek vormen een verhoogd risico.
Zij kunnen inderdaad de verzekering opzeggen. Dat gebeurt ook zeer regelmatig. Neemt niet weg dat u nu inderdaad beroep kan doen op de rechtsbijstand. Aan u af te wegen of de verwachte kostprijs opweegt tegen mogelijke opzeg. Zoals eerder hier gezegd : de rechtbank zal zeer zeker uw rijbewijs intrekken.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Franciscus
Berichten: 38616

#5 , 03 feb 2024 21:38

Is er al een vonnis gekend voor de eerste feiten?

Sirkii
Berichten: 5425

#6 , 04 feb 2024 11:19

In veel(auto)rechtbijstandspolissen zijn alcoholgerelateerde problemen uitgesloten. Drugs vallen daar ws ook wel onder. Dus polis nalezen. Voorts idd wat hierboven al geschreven werd.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”