Verhoor door opgevoerde bromfiets

CrazyGammer4357
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Verhoor door opgevoerde bromfiets

#1 , 24 jan 2024 22:25

Hallo

Een tijdje geleden ben ik op de rollerbank gezet met mijn bromfiets. Deze deed 55 na correctie, terwijl die eigenlijk 45 mocht.

Na heel het gedoe met inbeslagname en het opnieuw legaliseren van het voertuig heeft de politie mij opeens uitgenodigd voor een verhoor.

Dit zag ik absoluut niet aankomen, en aangezien ik minderjarig ben zijn we meteen begonnen om een een advocaat (pro deo) te regelen.

Nu vraag ik mij af waarom ik überhaupt op verhoor moet. Van kennissen hoor ik dat je normaal met een minnelijke schikking van je "veroordelingen" af komt.

De controle en inbeslagname verliepen verder zonder incident en dit staat ook vermeld in het proces verbaal.

Riskeer ik nu meer door het verhoor, of moet ik dit eerder als iets positief zien?

basejumper
Berichten: 4634
Locatie: Diest

#2 , 25 jan 2024 12:19

Beste

Dat is een overtreding die normaal voor de politierechtbank komt. Je had geen geldig rijbewijs omdat je voertuig niet meer voldeed aan de voorwaarden van een bromfiets. Je had geen geldige verzekering noch keuring. Die waren immers voor een bromfiets, niet voor een motorfiets.
Op basis van het verhoor door de politie zal het parket beslissen of ze al dan niet vervolgen. Alsdan kan u bijkomend een boete en een rijverbod oplopen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

CrazyGammer4357
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 jan 2024 14:05

Beste

Dat is een overtreding die normaal voor de politierechtbank komt. Je had geen geldig rijbewijs omdat je voertuig niet meer voldeed aan de voorwaarden van een bromfiets. Je had geen geldige verzekering noch keuring. Die waren immers voor een bromfiets, niet voor een motorfiets.
Op basis van het verhoor door de politie zal het parket beslissen of ze al dan niet vervolgen. Alsdan kan u bijkomend een boete en een rijverbod oplopen.
Bedankt voor uw antwoord.

Is het volgens u standaard procedure om voor zo'n relatief kleine overtreding op verhoor te moeten? Want anderen die dezelfde overtreding begaan zijn met veel hogere snelheden zijn niet onderworpen aan een verhoor.

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6860

#4 , 25 jan 2024 15:14

euh... zomaar gewoon, rijden zonder verzekering, zonder passende keuring, en ook en passant zonder het juiste rijbewijs (??), dat heeft m.i. weinig kans om als zo'n relatief kleine overtreding, zoals u het noemt, beschouwd te worden

pouly
Berichten: 243
Juridisch actief: Nee

#5 , 25 jan 2024 16:02

Beste

Dat is een overtreding die normaal voor de politierechtbank komt. Je had geen geldig rijbewijs omdat je voertuig niet meer voldeed aan de voorwaarden van een bromfiets. Je had geen geldige verzekering noch keuring. Die waren immers voor een bromfiets, niet voor een motorfiets.
Op basis van het verhoor door de politie zal het parket beslissen of ze al dan niet vervolgen. Alsdan kan u bijkomend een boete en een rijverbod oplopen.
Bedankt voor uw antwoord.

Is het volgens u standaard procedure om voor zo'n relatief kleine overtreding op verhoor te moeten? Want anderen die dezelfde overtreding begaan zijn met veel hogere snelheden zijn niet onderworpen aan een verhoor.
Nooit verstandig om te gaan vergelijken met anderen. Je moet daarbij immers voortgaan op hetgeen ze je vertellen en dat kan gerust overdreven of geminimaliseerd of zelfs gewoon uit de lucht gegrepen zijn.

LeenW
Berichten: 12860

#6 , 25 jan 2024 16:19

Beste

Dat is een overtreding die normaal voor de politierechtbank komt. Je had geen geldig rijbewijs omdat je voertuig niet meer voldeed aan de voorwaarden van een bromfiets. Je had geen geldige verzekering noch keuring. Die waren immers voor een bromfiets, niet voor een motorfiets.
Op basis van het verhoor door de politie zal het parket beslissen of ze al dan niet vervolgen. Alsdan kan u bijkomend een boete en een rijverbod oplopen.
Bedankt voor uw antwoord.

Is het volgens u standaard procedure om voor zo'n relatief kleine overtreding op verhoor te moeten? Want anderen die dezelfde overtreding begaan zijn met veel hogere snelheden zijn niet onderworpen aan een verhoor.
Ik denk dat u het hier zwaar aan het onderschatten bent. Dit is geen simpele snelheidsovertreding, dit zijn meerdere inbreuken m.b.t. inschrijving, verzekering en rijbewijs. Misschien moet u de straffen hiervoor even opzoeken, dan neemt u het misschien al wat serieuzer.

Inazuma
Berichten: 9781
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 27 jan 2024 11:46

Is het volgens u standaard procedure om voor zo'n relatief kleine overtreding op verhoor te moeten? Want anderen die dezelfde overtreding begaan zijn met veel hogere snelheden zijn niet onderworpen aan een verhoor.
Tijds- en personeelsgebrek of foute prioriteiten bij parketten leidden er wel eens toe dat dit met een minnelijke schikking afgehandeld werd.
Gemakkelijkheidsoplossing: er komt wat boetegeld binnen en het kost hen amper moeite .
Maar dagvaarding was eigenlijk de norm.

U doet het af als futiliteit (geen schuldinzicht ... niet best als het voor rechtbank komt)
Maar de straffen op de inbreuken die u beging, zijn eigenlijk behoorlijk zwaar.
Knoeien aan bromfiets alleen al, kan bvb boetes tot 80.000€ opleveren (opdeciemen al inbegrepen) ...

lucas123456
Berichten: 58
Juridisch actief: Nee

#8 , 27 jan 2024 15:18

Enkele dagen geleden was er op de TV een wekelijkse-serie-uitzending ivm het gerecht. Die bromfiets reed ook een goede 50 km/uur. De ouders van de 'dader' beweerden dat er nooit met de bromfiets was geknoeid en dat dus dat de max. snelheid er al moest zijn geweest bij de aankoop. Op het einde van de uitzending verscheen het bericht dat de 'dader' werd vrijgesproken door twijfel.

Franciscus
Berichten: 38616

#9 , 27 jan 2024 18:40

Ja heb dat ook gezien ... maar daar zal veel meer aan de hand geweest zijn ook qua bewijsvoering dan wat als eindresultaat geschreven is.
Mijn ervaring is dat het een serieuze boete gaat zijn.

Men is voor verkeerszaken bij mijn weten vanaf 16 jaar zelfs aansprakelijk.
Iedereen die betrokken is bij de zogenaamde bromfiets is / kan mee aansprakelijk zijn en desgevallend ook mede veroordeeld werden als eigenaar / gebruiker.
Dus als pappa of mamma de bromfiets hebben gekocht en 'weten' dat u er mee rijdt....


Zijn geen 'overtredingen' maar wanbedrijven dus in principe correctioneel vervolgbare feiten die door een regelgeving als ' gecontraventionaliseerd' door politierechtbank worden behandeld. De bestraffing blijft echter die van wanbedrijven vanaf 8 dagen gevangenis en vanaf 26 €.
Is zomaar geen overtreding dus maar behoren tot de 'zware feiten' in de verkeersregelgeving.
Om een idee te hebben:
Rijden zonder verzekering behoort tot een van de zwaarste verkeersovertredingen. Overtreders riskeren een gevangenisstraf van acht dagen tot zes maanden en een geldboete van 800 EUR tot 8000 EUR. Daarenboven kunnen de rechtbanken een rijverbod uitspreken met een duur van acht dagen tot vijf jaar of levenslang.

Lees art 20 e.v. maar eens van deze regelgeving.
https://www.wegcode.be/nl/regelgeving/1 ... tnbnep1wi5

Lees tekst van @inazuma nog maar eens

Franciscus
Berichten: 38616

#10 , 27 jan 2024 20:04

Nog aan toevoegen dat gezien de wet Frachimont en Salduz bis cat 2 of cat 3 verhoor
https://www.arroieper.be/nl/pagina/99-203/salduz.html u dient verhoord te worden alvorens de zaak zoals reeds is aangehaald voor de bevoegde rechtbank wordt gebracht.
Voor welke feiten dient u verhoord te worden - staat op de uitnodiging?
U zal sowieso het recht hebben voorafgaand een advocaat te raadplegen of zelfs mee te nemen naar het verhoor.
Let wel deze mag enkel een onderbreking vragen maar zelf nooit tussenkomen.

BrainTrain
Berichten: 496

#11 , 15 feb 2024 09:57

Kan men een boete krijgen voor te snel rijden wanneer men op "de rollen" vaststel dat de bromfiets sneller "kan" dan 45 kph, maar de bestuurder bv maar 25 kph reed toen hij werd tegengehouden?

Issued
Berichten: 1233

#12 , 15 feb 2024 12:40

Kan men een boete krijgen voor te snel rijden wanneer men op "de rollen" vaststel dat de bromfiets sneller "kan" dan 45 kph, maar de bestuurder bv maar 25 kph reed toen hij werd tegengehouden?
Ja. Het is niet omdat je met een harley 25 rijdt dat het een bromfiets wordt. De maximum snelheid dat het voertuig kan halen is van belang.
Net zoals dat een lege vrachtwagen een vrachtwagen blijft.

BrainTrain
Berichten: 496

#13 , 15 feb 2024 14:54

Kan men een boete krijgen voor te snel rijden wanneer men op "de rollen" vaststel dat de bromfiets sneller "kan" dan 45 kph, maar de bestuurder bv maar 25 kph reed toen hij werd tegengehouden?
Ja. Het is niet omdat je met een harley 25 rijdt dat het een bromfiets wordt. De maximum snelheid dat het voertuig kan halen is van belang.
Net zoals dat een lege vrachtwagen een vrachtwagen blijft.
Ik heb het niet zozeer over de classificatie van het voertuig zelf. Inderdaad, omdat hij sneller "kan", is het een motorfiets geworden. Maar een snelheidsovertreding "an sich" is toch nog iets anders.

Ik heb in mijn jeugdige jaren iets gelijkaardigs voorgehad. Mijn bromfiets ging op de rollen ook iets te snel. De politie was toen zeer enthousiast met het aantal overtredingen (met weerhield er een 7-tal). Niet ingeschreven als motorfiets, niet verzekerd, geen rijbewijs, snelheidsovertreding (terwijl ik stilstond toen de "motards" kwamen aangereden), uitlaat niet origineel, uitlaat te luid, en nog iets. Uiteindelijk ben ik enkel veroordeeld omdat het voertuig niet was ingeschreven als moto en omdat hij niet verzekerd was. Ik had een rijbewijs voor moto. De snelheidsovertreding viel weg omdat ik stilstond en het geluid van de uitlaat is nooit gemeten geweest.

Franciscus
Berichten: 38616

#14 , 15 feb 2024 20:13

Kan kloppen maar politie moet wel het ganse rijtje in rand PV vermelden en zeker in de vorige eeuw was dat standaard.
Toen kon niet direct nagekeken worden wat type RB was als u dat niet bijhad enz enz .
Als u dat wel bijhad had het er niet bij moeten staan natuurlijk want dan was u houder van.
Idem als u niet rijdend was aangetroffen en snelheid gemeten was het enkel de vaststelling van de rollenbank - dient die gemeten snelheid vermeld te worden in PV wat het bewijs levert dat snor / bromfiets volgens de letter van de wet een motorfiets is.
En als u met dat tuig op de openbare weg / plaats bent dan bent u plots bestuurder van een motorfiets met alle juridische gevolgen van dien.
Uiteindelijk is het de rechter die beslist waarvoor u vervolgt wordt - rekening houdende met alle mogelijkheden die er zijn ter kwalificatie.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”