parkeerbelasting in nederland

rechtvaardig
Topic Starter
Berichten: 105

#16 , 08 okt 2009 23:59

heb nu ook gepost op www.rechtenforum.nl . misschien geeft dit meer duidelijkheid ivm de praktijken en wettelijkheid van Cannock chase.
belangrijkste vraag is nu voor mij
wat zijn de risico's die ik neem door niet te betalen. ?
de aanmaning komt van een privé firma (CC). de betaling moet aan hen gebeuren. als ik niet betaal MOETEN ZIJ naar de rechtbank en moeten zij bewijzen dat ik daar stond . (met als enig bewijs het woord van diegene die wil ontvangen) of zie ik dat verkeerd?
als ik hen gewoon negeer kunnen zij toch niet via een belgisch incassobureau of deurwaarder in belgie belasting komen opeisen voor nederland. juist of fout

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
rechtvaardig
Topic Starter
Berichten: 105

#17 , 09 okt 2009 10:26

op het nederlands forum volgende reactie gekregen:

de schrijver verwijst hierbij (in deze brief) naar volgende passage:
Uit deze draad begrijp ik dat je in België woont.

Je hebt denk ik een naheffingsaanslag parkeerbelasting gekregen. De incasso lijkt door de gemeente Zwolle te zijn uitbesteed aan Cannock Chase. Cannock Chase handelt vermoedelijk namens de gemeente.

Om van de aanslag af te komen had je tijdig bezwaar moeten aantekenen. Waarschijnlijk is dat niet meer mogelijk, want de bezwaartermijn is 6 weken. Dit betekent dat het er eigenlijk niet meer toe doet of je daar nu wel hebt gestaan of niet, want de aanslag is onaantastbaar geworden.

Binnen Nederland kan betaling van zo'n aanslag als ik het goed heb direct worden afgedwongen, dus zonder tussenkomst van de rechter. Uit deze brief, weliswaar uit 2004, begrijp ik dat dit een stuk lastiger ligt om in België betaling af te dwingen. Ik weet niet of er op dit punt intussen iets is veranderd.
_________________
de brief waarnaar hij verwijst is van de vereniging van nederlandse gemeenten en gericht aan de toenmalige staatssecretaris voor financien

Het Benelux Invorderingsverdrag en het Verdrag met Duitsland inzake wederzijdse administratieve
bijstand bij de invordering van belastingschulden zijn namelijk niet van toepassing op gemeentelijke
belastingen. Hierdoor is bijstand bij de invordering van gemeentelijke belastingen in het buitenland
niet mogelijk. Dit leidt niet alleen tot een derving van de gemeentelijke opbrengst van
parkeerbelastingen, maar ook tot rechtsongelijkheid met Nederlandse kentekenhouders
weet iemand meer of dit reeds veranderd is of niet of waar ik er info over kan vinden

rechtvaardig
Topic Starter
Berichten: 105

#18 , 09 okt 2009 11:16

denk dat ik antwoord gevonden heb zie:
http://parlis.nl/pdf/kamervragen/KVR35485.pdf

volgens deze recente gegevens kunnen gemeentebelastingen in het buitenland voorlopig niet afgedwongen worden. een parkeerretributie valt onder gemeentebelasting dus als belgen e.a. in het buitenland niet betalen kan dit niet verhaald worden . geldt ook voor nederlanders die in belgie niet betalen voor parkeerretributies, geldt niet voor boetes door politie uitgeschreven
correct me if i'm wrong

Reclame

Franciscus
Berichten: 38599

#19 , 09 okt 2009 16:28

vergeten te vermelden - kan je geen gebruik maken van een advocaat via rechtsbijstandverzekering.
de twee feiten die ik aan de hand heb gehad zijn door de advocaat naar de prullebak verwezen.
Toen was het een vrachtwagen met Bukgaarse nplt? Op de foto was duidelijk een opschrift te zien. De zogezegde dader een oude man reed met een Opel. Uiteindelijk heeft hun advocaat contact opgenomen met de off van justitie en dan was de klucht eindelijk gedaan.

rechtvaardig
Topic Starter
Berichten: 105

#20 , 06 nov 2009 17:17

de soap gaat voort. nu dwangbevel ontvangen van Cannock Chase.
bezwaarschriften bij CC of gemeente hebben weinig zin
verder onderzoek en navraag (en raadpleging van vele geschillen met cannock chase op nederlandse sites ) in nederland leert me dit.
de parkeerbelasting is een belasting die als die gevraagd wordt moet je die betalen en moet jij bewijzen dat die onterecht is. m.a.w. in nederland is een incassobureau almachtig en bepaalt dit wie er betaalt. het maakt niet uit of je al dan niet parkeert of betaalt als een controleur je nummerplaat noteert moet je betalen. hoewel de controleur je een aanmaningsbewijs moet geven hoeft hij dat ook niet te doen want zijn woord alleen telt. zelfs als je een geldig parkeerticket kan tonen wordt dit ook niet meer aanvaard wanneer een controleur dit vraagt. bezwaren tegen hun handelingen worden door cannock chase niet behandeld of in overweging genomen. zij hebben altijd gelijk en moeten niks bewijzen. zij hoeven zich blijkbaar aan geen enkele wetgeving houden
het geld stroomt dan ook binnen bij CC en de gemeentes waarvoor ze werken (zo haalt de gemeente zwolle jaarlijks meer dan 8 miljoen euro op aan parkeerretributies, een pak meer dan grotere steden zonder CC)

wat betreft het dwangbevel :
is opgesteld op 27 oktober en moet binnen 2 dagen betaald worden. ontvangen op 4 november!!!!!
ook nog dit
zelfde systeem in België waar de gemeente ofwel een gemeentelijk belasting of een retributie vraagt om te parkeren op haar grondgebied.

Via gemeenten- politieNL - contactcentrale Belgie - politie België - krijgt de privé firma uw gegevens
cannock chase haalt deze gegevens niet via de politie maar zijn partners (incassobedrijven/advocatenbureaus) in belgie. sinds begin 2009 kunnen in Belgie inderdaad gemeenten en incassobureaus die voor hen parkeergelden beheren die gegeven bij D.IV. opvragen maar ik stel me de vraag of dit ook geldt voor buitenlandse gemeentes en incassobureaus die volgens een andere wetgeving parkeergelden innen, dus voor feiten gebeurd in het buitenland. m.a.w. een belgisch wet wordt gebruikt door buitenlandse staten om hun kas te spijzen.
buiten naam en adres van de houder van de nummerplaat krijgt CC ook nog het rijksregisternummer.!!??

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#21 , 06 nov 2009 22:13

Vermelden ze naast de nummerplaat geen beschrijving van de wagen?
Ikzelf heb een aantal jaren geleden meerdere keren de politie aan de deur gehad in het kader van een onderzoek naar vluchtmisdrijf. Het was telkens mijn nummerplaat die werd genoteerd maar het was steeds een witte bestelwagen die bij het misdrijf werd gezien met mijn nummer terwijl ik een donkergrijze personenauto had.

rechtvaardig
Topic Starter
Berichten: 105

#22 , 07 nov 2009 00:07

ze vermelden wel de juiste auto erbij maar heb daar in zwolle niet geparkeerd maar controleurs van cannock chase mogen zomaar auto's die ze er zien rijden,stilstaan,betaald hebben voor parkeren,...enz.. noteren en dan maanden later een aanmaning sturen en dan moet je betalen. ze hoeven je zelfs deze aanmaning niet terplekke te bezorgen of achter je ruit steken ( zoals de wet voorziet) want zij hebben altijd gelijk vb. op nederlandse sites en van nederlandse vrienden de voorbeelden gehoord van mensen die betaald hebben, dus nooit een aanmaning achter de ruit vinden maar maanden later wel een aanmaning in de bus krijgen van cannock chase. en wie heeft dan nog zijn betaalticketje???? en als je het bij wonder nog zou hebben dan wordt dit door cannock chase niet aanvaard want je kan dit gekocht hebben via internet!!!!!!!
cannock chase bakt het wel bruin maar wordt gesteund door de overheden in nederland die dankzij hen goed verdienen.
gelukkig zijn er nog belgische en internationale wetten die ons hier in belgie tegen deze incassomaffia uit het buitenland beschermen

rechtvaardig
Topic Starter
Berichten: 105

#23 , 07 nov 2009 00:08

ze vermelden wel de juiste auto erbij maar heb daar in zwolle niet geparkeerd maar controleurs van cannock chase mogen zomaar auto's die ze er zien rijden,stilstaan,betaald hebben voor parkeren,...enz.. noteren en dan maanden later een aanmaning sturen en dan moet je betalen. ze hoeven je zelfs deze aanmaning niet terplekke te bezorgen of achter je ruit steken ( zoals de wet voorziet) want zij hebben altijd gelijk vb. op nederlandse sites en van nederlandse vrienden de voorbeelden gehoord van mensen die betaald hebben, dus nooit een aanmaning achter de ruit vinden maar maanden later wel een aanmaning in de bus krijgen van cannock chase. en wie heeft dan nog zijn betaalticketje???? en als je het bij wonder nog zou hebben dan wordt dit door cannock chase niet aanvaard want je kan dit gekocht hebben via internet!!!!!!!
cannock chase bakt het wel bruin maar wordt gesteund door de overheden in nederland die dankzij hen goed verdienen.
gelukkig zijn er nog belgische en internationale wetten die ons hier in belgie tegen deze incassomaffia uit het buitenland beschermen

chrisd
Berichten: 179

#24 , 07 nov 2009 11:13

want zij hebben altijd gelijk
Dat krijgen ze ook altijd bij de rechtbank?

rechtvaardig
Topic Starter
Berichten: 105

#25 , 07 nov 2009 16:29

blijkbaar wel, eerst moet je zelf al 38 euro betalen om je zaak op de rechtbank te krijgen en dan omdat het een belasting is moet jij je onschuld bewijzen, zoals gezegd het hebben van een betalingsbewijs wordt niet aanvaard omdat je dat van iemand anders kan hebben gekregen, er niet geweesd zijn en niet geparkeerd hebben moet je bewijzen via onafhankelijke getuigen. zeggen dat je thuis was, gaan winkelen, bij familie, etc...... wordt niet aanvaard. zelfs als je gaan werken bent wordt niet aanvaard, je moet bewijzen dat je wagen daar niet geparkeerd stond en dat is moeilijk. cannock chase moet niks bewijzen. als zij een aanmaning uitschrijven met jouw kenteken hebben ze gelijk!!! zover ik heb teruggevonden worden 98% van alle bezwaren ongegrond verklaard en moet je betalen.! helaas dat is nederland

rechtvaardig
Topic Starter
Berichten: 105

#26 , 08 nov 2009 00:01

en nog dit, als je bezwaar wil indienen bij de rechtbank moet je buiten het griffierecht ook nog steeds eerst de belasting betalen., je naar de rechtbank begeven (of je advocaat) en in het beste geval ( 2% van de gevallen) zal dan het betaalde geld 6 maanden later teruggestort worden. m.a.w. hopeloos
dus logisch dat zij (cannock chase ) op hun website reclame maken voor hun efficiente inning en dat gemeenten maar al te graag hun belasting door dit bedrijf laten innen, zij geven cannock chase de volledige vrije hand

Franciscus
Berichten: 38599

#27 , 09 nov 2009 18:44

In België kan een incassobureau ongeveer alleen een brief naar u schrijven.
ze mogen zelfs niet aan de deur komen
link :: http://www.centrumschuldbemiddeling.be/ ... cde0c4.pdf
link :: http://www.dignitas.be/nl/het_innen_van ... ringen.php
een deurwaarder mag wat meer maar dan moet hij wel een vonnis hebben
In belgië uitvoerbaar
link :: http://www.just.fgov.be/img_justice/pub ... df/214.pdf
Voor de rest herhaal ik : als u een rechtsbijstandsverzekering hebt - stel deze in kennis en laat de advocaat het nodige doen.

rechtvaardig
Topic Starter
Berichten: 105

#28 , 11 nov 2009 16:04

In België kan een incassobureau ongeveer alleen een brief naar u schrijven.
ze mogen zelfs niet aan de deur komen
link :: http://www.centrumschuldbemiddeling.be/ ... cde0c4.pdf
link :: http://www.dignitas.be/nl/het_innen_van ... ringen.php
een deurwaarder mag wat meer maar dan moet hij wel een vonnis hebben
In belgië uitvoerbaar
link :: http://www.just.fgov.be/img_justice/pub ... df/214.pdf
Voor de rest herhaal ik : als u een rechtsbijstandsverzekering hebt - stel deze in kennis en laat de advocaat het nodige doen.
bedankt voor de goede info. ik zal zien hoe het verder verloopt en desgevallens in handen geven van de rechtsbijstand

rechtvaardig
Topic Starter
Berichten: 105

#29 , 11 nov 2009 19:10

nog dit gevonden!!!!
Buitenlandse boetes
Michel Maus
Buitenlandse parkeerheffingen kunnen maar in België worden ingevorderd op voorwaarde dat de buitenlandse instanties de nummerplaathouder in België kunnen identificeren. Hiervoor moeten verdragen worden afgesloten. Momenteel bestaat er op dat vlak enkel een verdrag met Frankrijk. Niettemin moet in de praktijk worden vastgesteld dat de Dienst voor de Inschrijving van voertuigen de identiteit van de nummerplaathouder zonder probleem aan buitenlandse instanties overmaakt, bijv. Nederland. Dit is een onwettelijke situatie. Prof.Dr. Michel Maus, VUB

rechtvaardig
Topic Starter
Berichten: 105

#30 , 16 jan 2010 00:07

en het vervolgt:...
de aanmaningen komen nu van het incassobureau universum in sint niklaas die opkomen voor cannock chase en worden wat dreigender. natuurlijk betaal ik niet voor wat ik niet gedaan heb. heb ik al een paar keer laten weten aan cannock chase maar ja zijn in nederland aan niks gebonden dus waarom zouden ze reageren. voor mij mogen ze naar de rechtbank gaan , alleen is het me niet zo duidelijk wie mij moet dagvaarden.
]
In België kan een incassobureau ongeveer alleen een brief naar u schrijven.
ze mogen zelfs niet aan de deur komen
link :: http://www.centrumschuldbemiddeling.be/ ... cde0c4.pdf
link :: http://www.dignitas.be/nl/het_innen_van ... ringen.php
een deurwaarder mag wat meer maar dan moet hij wel een vonnis hebben
In belgië uitvoerbaar
volgens deze gegevens zou dit de schuldeiser zijn. mijn inziens is dit de gemeente zwolle en niet de incassobureaus cannock chase dat voor die gemeente werkt of niet universum dat voor cannock chase handelt. klopt dit?

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”