parkeerbelasting in nederland

rechtvaardig
Topic Starter
Berichten: 105

parkeerbelasting in nederland

#1 , 20 jul 2009 08:35

tijdens mijn verlof een brief ontvangen van een nederlands incassobureau voor het betalen van een parkeerBELASTING van 2 maanden geleden te betalen binnen de week op een belgische rekening.
evenwel!!!!
op de door hen opgegeven plaats heb ik NOOIT geparkeerd, laat staan dat ik daar dan ooit een aanmaning of ticket zou voor gekregen hebben. hoe een PRIVE firma die opereert vanuit een postbusadres in het buitenland mijn gegevens van nummerplaat en adres kan achterhalen is me onwezenlijk en lijkt me illegaal.
ik heb niet betaald en krijg nu aanmaningen voor hogere betalingen.
wat heb ik te vrezen van dit buitenlands bedrijf dat mij belasting wil laten betalen voor een NOOIT voorgevallen dienst (het parkeren op die plaats) in het buitenland???

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 20 jul 2009 09:30

Verzoek aan het incassobureau om u de bewijzen te bezorgen aan de hand waarvan ze van u die retributie willen bekomen.

In de onderstaande link vind je een pdf genaamd "laat u niet overbluffen" terug. Vanaf p25 worden incasso's en hun rechten uitgebreid behandeld.

Franciscus
Berichten: 38602

#3 , 22 jul 2009 12:42

De kans bestaat dat het trouwens een auto uit Wit-Rusland is of uit Bulgarije - met een oude nplt.

Heb dat al frequent meegemaakt.
Heb je gegevens dat je op die dag en uur vb op je werk was?

Ik heb toen PV laten opstellen en rechtsbijstand in kennis gesteld - dat was dan het laatste wat we van de zaak hebben gehoord.

Uitdrukkelijk gevraagd de nplt uit het register op te sporen voertuigen te laten schrappen & dit te laten bevestigen

Reclame

rechtvaardig
Topic Starter
Berichten: 105

#4 , 10 aug 2009 00:15

krijg geen reactie op vraag bewijzen. enkel brief met weer hoger te betalen bedrag.
heb de brochure 'laat je niet doen' geraadpleegd'. geldt deze info voor belgie ook voor nederland? anders gevraagd ,wat kan dit nederlands bedrijf me wettelijk gezien maken voor (niet gebeurde) feiten in nederland als ik niet betaal. zoals ik het zie in die brochure moet uiteindelijk een rechter beslissen om een deurwaarder te sturen.
kan een nederlandse rechter een deurwaarder naar belgie sturen ?

chrisd
Berichten: 179

#5 , 10 aug 2009 05:37

kan een nederlandse rechter een deurwaarder naar belgie sturen ?
In Nederland gepleegde verkeersovertredingen worden doorgaans behandeld door het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) in Leeuwarden.
Ben zelf Nederlander; weet niet beter dan dat het CJIB niet meteen een incassoburo inschakelt, maar zelf acceptgiro's verstuurt; betalen binnen een week is volstrekt vreemd net als geld willen ontvangen op een belgische rekening.
Het lijkt mij gewoon oplichterij.

Zou bellen naar Leeuwarden, tel 0031 58 234 21 30.

Als niet-jurist denk ik overigens, dat een rechter u geen deurwaarder stuurt; dat zou hoogstens een aanklager doen.

Franciscus
Berichten: 38602

#6 , 10 aug 2009 17:47

Is een uitvoerbaar vonnis dus dat kan -- de klager ( parkeerbedrijf) krijgt hierbij een machtiging om het geld te ontvangen en dan doen ze beroep op een deurwaarder.

Je kan hiervoor klacht indienen bij de politie - iemand rijdt met uw nplt rond
Vraag de gegevens op bij de firma - men moet bewijzen dat U DAAR geweest bent
Als u een rechtsbijstandsverzekering hebt kan die advocaat ook een brief schrijven.

Elk incassoburo dat in België werkt moet zich aan de Belgische wet houden.

rechtvaardig
Topic Starter
Berichten: 105

#7 , 07 okt 2009 16:56

na bijna 3 maanden niks te horen dacht ik dat dit opgelost was, maar nu een brief van de belastingsdienst van de gemeente zwolle (waarvoor ik de parkeerbelasting moest betalen) die vaststelt dat ik op basis van de verklaring van de controleurs van het incassobureau daar wel stond geparkeerd en dus wel moet betalen. indien ik het niet eens ben met deze belasting die ik moet betalen moet ik beroep aantekenen bij de rechtbank van zwolle ( en daar moet ik voor betalen; griffierecht) ondertussen moet ik wel betalen en mocht ik bij de rechtbank gelijk krijgen dan zou men wel het bedrag terugstorten.
wat moet ik hier nu mee ?
blijkbaar is er een controleur die zijn quota wat omhoog wil en ook niet parkerende wagens wil belasten.
nogmaals. ik heb NOOit geparkeerd op de plaats die vermeld wordt, ik heb NOOIT een vermaning daarvoor ontvangen of achter mijn ruitenwisser gevonden zoals in de brief beweerd wordt ( kan ook niet als je er niet gestaan hebt) maar voor de gemeente zwolle telt alleen het feit dat een controleur een nummerplaat noteert om deze belasting te eisen. natuurlijk blijft zo'n controleur bij zijn vaststelling,( hoe meer 'boetes' hoe beter voor zijn bedrijf....) men levert geen enkel bewijs (foto) dat ik daar gestaan heb en ik kan nu enkel nog naar de rechtbank waarvoor ik moet betalen om mijn onschuld te bewijzen. ik dacht dat in een rechtstaat (die ook nederland beweert te zijn ) ik niet bewijzen moet dat ik er niet geparkeerd stond maar diegene die aan mij wil verdienen moet bewijzen dat ik er wel stond. straf vind ik ook dat ik moet betalen wil ik beroep aantekenen.
ik ben absoluut niet van plan om te betalen voor feiten die ik niet gepleegd heb. welke risico's loop ik ,rekening houdend met het feit dat het hier over niet betaalde belasting in nederland gaat ( dus geen verkeersboete)? de brief om nu te betalen aan het incassobureau komt van de belastingsdienst van zwolle ( niet van de rechtbank).

Vandebos
Berichten: 16087

#8 , 07 okt 2009 17:18

Men dient je nog steeds een kopie van de bewijzen te bezorgen dat het effectief uw wagen is die daar geparkeerd stond? Parkeerwachter moeten normaliter minsten 1 foto nemen van de in overtreding staande wagen.

Je hebt recht op dat bewijs.

Franciscus
Berichten: 38602

#9 , 07 okt 2009 19:38

zoals ik al heb gezegd - je had de foto moeten opvragen-
dan klacht bij de politie wegens valsheid
en uw rechtsbijstand om een advocaat gevraagd

rechtvaardig
Topic Starter
Berichten: 105

#10 , 07 okt 2009 23:35

heb gevraagd voor foto bewijs maar daar geen reactie voor gekregen (foto kan er immers niet zijn omdat ik er niet stond !!!!) men baseert zich enkel op de getuigenis van de controleur (= incassobureau dat de belasting ontvangt)
moet ik dan nogmaals reageren, of alles zo laten en zien wat er volgt (met welke risico's voor mij ?) of klacht indienen bij de politie (waar en met welke formulering)??? heb geen zin om kosten te maken voor het bedrag van deze belasting ( € 56 ) maar weiger onschuldig te betalen

chrisd
Berichten: 179

#11 , 08 okt 2009 07:03

de controleur
M.i.: de politie
incassobureau dat de belasting ontvangt
Het C(entraal) J(ustitieel) I(ncasso) B(ureau) is geen incassobureau in de gebruikelijke zin van het woord, maar een afdeling van het Ned Ministerie van Justitie.
Moet ik dan nogmaals reageren, of alles zo laten en zien, wat er volgt (met welke risico's voor mij ?) of klacht indienen bij de politie (waar en met welke formulering)???
Zie b.v. deze draad op rechtenforum.nl en o.m. de 2e post(; TS van deze draad heeft natuurlijk wel overtredingen gemaakt).
Via de zoek-funktie op dit (m.i. uitstekende) forum kun je hier andere honderden posts betreffende het CJIB vinden.

rechtvaardig
Topic Starter
Berichten: 105

#12 , 08 okt 2009 15:53

de controleur was niet de politie maar een controleur van de prive organisatie Cannock Chase (met postbusadres in Druten) die voor de gemeente Zwolle het betaald parkeren controleert. het gaat dus niet om een vaststelling door een politieagent maar een persoon die voor eigen rekening werkt en ook niet voor het ministerie van justitie. het gaat dus niet over het CJIB
Cannock chase is een organisatie die als bestaansreden heeft zo veel mogelijk 'belastingsaanmanigen-retributies te kunnen innen m.a.w. als iedereen zijn parkeergeld betaalt maakt Cannock Chase verlies, dus hoe meer aanmaningen hoe beter voor Cannock chase

chrisd
Berichten: 179

#13 , 08 okt 2009 17:09

Cannock Chase
Ben daar (als Nederlander) niet mee bekend.
In Nederlands: een kwestie van door de kat of de hond gebeten worden; maakt misschien toch verschil?!!

Zou zelf e e a posten op rechtenforum.nl.

Franciscus
Berichten: 38602

#14 , 08 okt 2009 18:25

zelfde systeem in België waar de gemeente ofwel een gemeentelijk bealsting of een retributie vraagt om te parkeren op haar grondgebied.

Via gemeenten- politieNL - contactcentrale Belgie - politie België - krijgt de privé firma uw gegevens.
U hebt alle rechtsmiddelen om dat aan te vechten - u moet wel die weg bewandelen die in de documenten staat.

chrisd
Berichten: 179

#15 , 08 okt 2009 19:33

Zie deze post en ook de website van Cannock Chase.
Keek, hoewel wel e e a gewend, althans zelf daar nogal van op.

Misschien is het handig voor 'rechtvaardig' om eens kontakt op te nemen met de TS van de rechtenforum-post.
Misschien horen we hier nog eens wat over; ben nu natuurlijk helemaal benieuwd geworden.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”