GAS boete zonder bewijs

Nubje
Topic Starter
Berichten: 21

GAS boete zonder bewijs

#1 , 12 dec 2023 15:22

Beste,

Ik kreeg gisteren een PV voor een GAS boete, blijkbaar was ik volgens de vaststeller in overtreding met: Art. 27. 1. 1. Zone met beperkte parkeertijd (blauwe zone). Ik zou daar geparkeerd hebben zonder een geldige parkeerkaart.

Ik heb hierna IGEAN gecontacteerd met de vraag wat meer informatie te verstrekken, omdat ik me helemaal niet eens kan herinneren dat ik daar ben geweest op die dag. Ik had daar geen afspraken, en er zijn daar geen winkels waar ik kom. Maar zij hebben enkel een PV, zonder enig ander bewijs. Het enige dat ik me kan bedenken is dat ik aan de kant heb gestaan om tegemoet komend verkeer door te laten, want het is een erg smalle straat waar twee grote wagens niet naast elkaar kunnen rijden. Maar waarom zou iemand hier een GAS boete voor opstellen?

Ik moet nu zelf bewijs doorsturen om deze GAS boete te betwisten... natuurlijk heb ik daar geen bewijs voor. Ik parkeer daar nooit. Ik heb gewoon een kaart in de wagen liggen, dus die zou ik dan ook hebben gebruikt als ik daar wel zou parkeren. Ik snap deze hele situatie niet. Wat kan ik hiermee doen?

Inazuma
Berichten: 9807
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 13 dec 2023 17:30

Om te zien of je al dan niet een parkeerschijf gebruikt hebt, moet de "vaststeller" toch al redelijk over de ruit komen hangen ...

Door wie vastgesteld ?
Politie, stadsambtenaar ?


Je zou de eerste niet zijn die een PV krijgt "foutparkeren" terwijl je staat te wachten om een manoeuvre uit te voeren - er is daar zelfs een Cassatie-arrest over ...


Probleem: bewijslast ...

Nubje
Topic Starter
Berichten: 21

#3 , 14 dec 2023 02:26

Ik weet niet zeker wie het heeft vastgesteld, volgens mij politie.

Onder de vaststelling hebben ze enkel dit geschreven:

Op het bovenvermelde tijdstip en op de bovenvermelde plaats zien wij het bovenvermeld voertuig geparkeerd staan. De gebruiker van dit voertuig heeft de parkeerkaart niet gelegd in een zone waar dit verplicht is. De borden dewelke dit aangeven staan duidelijk geplaatst en zijn regelmatig van vorm en kleur.

Ze zijn sowieso niet door mijn voorruit komen kijken, want ik zat in de auto, ik denk dat ik me dat wel zou hebben herinnerd. Politie die bij je auto komt gebeurd toch niet elke dag. En je kan daar sowieso niet makkelijk even snel parkeren en iets checken, omdat de straat zo smal is en de parkeerplekken gelimiteerd zijn. Het is zo'n rare situatie. :(

Reclame

Franciscus
Berichten: 38659

#4 , 14 dec 2023 13:37

Wie is wij - moet een naam en functie bij staan.

jehowi
Berichten: 80
Juridisch actief: Nee

#5 , 15 dec 2023 09:41

Ik weet niet zeker wie het heeft vastgesteld, volgens mij politie.

Onder de vaststelling hebben ze enkel dit geschreven:

Op het bovenvermelde tijdstip en op de bovenvermelde plaats zien wij het bovenvermeld voertuig geparkeerd staan. De gebruiker van dit voertuig heeft de parkeerkaart niet gelegd in een zone waar dit verplicht is. De borden dewelke dit aangeven staan duidelijk geplaatst en zijn regelmatig van vorm en kleur.

Ze zijn sowieso niet door mijn voorruit komen kijken, want ik zat in de auto, ik denk dat ik me dat wel zou hebben herinnerd. Politie die bij je auto komt gebeurd toch niet elke dag. En je kan daar sowieso niet makkelijk even snel parkeren en iets checken, omdat de straat zo smal is en de parkeerplekken gelimiteerd zijn. Het is zo'n rare situatie. :(
Blauwe zone wordt doorgaans door de gemeentes uitbesteed aan private firma's. Zou me verbazen dat de politie hiervoor geverbaliseerd heeft.

Nubje
Topic Starter
Berichten: 21

#6 , 15 dec 2023 11:50

Na het even verder uitgezocht te hebben, lijkt het toch te kloppen. Ik was in de war met het adres op het PV.

Er is hier een straat Halle-Dorp en Dorp. Ik dacht dat het PV ging over Halle-Dorp, maar het ging over Dorp (ik wist niet dat de straat daar ook zo heet). Wel in dezelfde gemeente, maar ongeveer 6-7km verder op. Daar was ik inderdaad wel en moet ik het bord gemist hebben dat daar een blauwe parkeerkaart nodig is.

Helaas dus mijn fout en een terechte boete. :D

Inazuma
Berichten: 9807
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 15 dec 2023 17:03

Blauwe zone wordt doorgaans door de gemeentes uitbesteed aan private firma's. Zou me verbazen dat de politie hiervoor geverbaliseerd heeft.
Dat is niet overal zo

Er wordt dus nog steeds op blauwe zone gecontroleerd en geverbaliseerd door de lokale politie van sommige zones

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”