verjaring boete?

Qbek
Topic Starter
Berichten: 257

verjaring boete?

#1 , 17 jul 2009 19:11

Ik ben geflitst geweest in juni 2008,een 2 tal weken later heb ik daar een brief voor gekregen.dit jaar in juli heb ik een brief gekregen van een gerechtsdeurwaarder voor een overdreven snelheid.dus langer dan 1 jaar.Nu lees ik
"De belangrijkste verjaringstermijnen voor verkeersovertreden zijn meerbepaald de volgende :

a. in principe één jaar (voor de snelheidsovertredingen en voor de overtredingen van de eerste tot de vierde graad, meer bepaalde inbreuken betreffende het rijbewijs, e.a.) "

M'n advocaat zegt dat dit niet word toegepast!!?klopt dit?
Ps:Ik reed 42km/u te snel op de snelweg.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 jul 2009 10:24

Vermoedelijk hebt u een dagvaarding ontvangen om voor de politierechtbank te verschijnen.

De verjaringstermijn is één jaar, maar kan worden gestuit door daden van onderzoek of vervolging tijdens die periode. Dan begint een nieuwe periode van één jaar te lopen. Het maximum is twee jaar (behoudens schorsing van de verjaringstermijn, maar dat is eerder uitzonderlijk).

Vermoedelijk is de zaak nu nog niet verjaard.

scorpioen

Qbek
Topic Starter
Berichten: 257

#3 , 19 jul 2009 14:48

"maar kan worden gstuit op..."
Moet dit niet bewezen worden??Er is mij in dit jaar niets meegedeeld van een dergelijk feit...

Reclame

Bartie
Berichten: 263
Locatie: Regio Damme/Brugge

#4 , 19 jul 2009 23:10

"Bewezen": zie uw strafdossier. Alle daden van onderzoek en vervolging zitten daar in (of zouden daar in moeten zitten) & de data van deze daden staan er ook op.

Met andere woorden, hetgeen scorpioen zei klopt: vermoedelijk is een en ander gestuit en zal er van verjaring geen sprake zijn.
Dit bericht betreft geen officieel juridisch advies. Vaak hangt alles af van feitelijkheden, die pas uit lezing van de officiële gegevens blijken...

Franciscus
Berichten: 38602

#5 , 22 jul 2009 12:46

data 1 : overtreding
data 2 : opsturen afschrift Pv
data 3 : kantschrift met vraag u te horen
data 4 : opvragen strafregister
data 5 : wenst MS te aanvaarden
data 6 : navraag bij politie of vaststellers hun verslag bevestigen

Dit zijn vanaf data 2 allerlei mogelijkheden om te stuiten en vermoedelijk zitten die KS ( kantschriften) in uw dossier op de griffie.

Qbek
Topic Starter
Berichten: 257

#6 , 23 jul 2009 20:26

dank u mensen voor de vele antwoorden.

JPD
Berichten: 33

#7 , 29 jul 2009 09:59

data 2 : opsturen afschrift Pv

Dit zijn vanaf data 2 allerlei mogelijkheden om te stuiten en vermoedelijk zitten die KS ( kantschriften) in uw dossier op de griffie.
Het opsturen van het afschrift van het Pv naar de overtreder is toch geen daad van stuiting, of vergis ik me? Dus vanaf data 3 bedoel je eigenlijk?

Franciscus
Berichten: 38602

#8 , 29 jul 2009 17:25

Oeps ja natuurlijk opsturen binnen tijd geeft net bijzondere bewijskracht.
Dus vanaf 3

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”