Interpretatie parkeerbord(en)

berenod
Topic Starter
Berichten: 942

Interpretatie parkeerbord(en)

#1 , 18 nov 2023 21:32

Wat voor een combinatie van borden is onderstaande nu weer. Is dit überhaupt wel een legale combinatie?

Afbeelding

Mijn interpretatie:
  • Betalend parkeren, dus ticketje kopen. Er staat dan ook een betaalzuil pakweg 20m voor deze paal.
  • Indien je geen ticketje koopt is het een forfaitaire retributie van 100€.
    Op veel van die retributies staat trouwens volgende op: "door geen geldig parkeerticket te hebben heeft u geopteerd voor het forfaitaire bedrag".
    Wel meestal een redelijker bedrag van 25€ of zo.
  • Uitgezonderd wanneer je als vrachtwagen aan het leveren bent, wel is die uitzondering maar de volgende 20m geldig. Die krijgen dus geen forfaitaire 100€ retributie als ze daar zonder ticketje staan om te leveren.
Zo gezegd, zo gedaan, op de betaalzuil staat de code om per sms een parkeersessie te starten.

Afbeelding

Weekje later:

Afbeelding

Kan ik dit aanvechten? 114.37€ om te parkeren is wel héél veel!

Indien ze willen zeggen dat er de eerste 20m een parkeerverbod is (uitgezonderd leveringen) dan moeten ze volgens mij daar een bord E1 zetten met als onderbord een pijl naar boven met 20m bij, en dan 20m verder het bord met betalend parkeren, eventueel bijkomend ook een bord E1 met als onderbord een pijl naar beneden.

Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#2 , 18 nov 2023 22:32

ik vermoed dat u inderdaad gelijk heeft, op die paal staat inderdaad geen specifiek parkeerverbod vermeld de eerste 20m.

Inzuma zal hier meer over kunnen vertellen

Thomas_A
Berichten: 2337
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 nov 2023 09:12

Hoe kan er trouwens een forfaitaire retributie van toepassing zijn voor de plaatsen waar een parkeerverbod is.

Reclame

Orran
Berichten: 87
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 nov 2023 22:40

Hoe kan er trouwens een forfaitaire retributie van toepassing zijn voor de plaatsen waar een parkeerverbod is.
Wanneer je geen ticketje neemt wordt je geacht te 'kiezen' voor een retributie die opgemaakt wordt door een parkeerwachter, aka de parkeerretributies.

Thomas_A
Berichten: 2337
Juridisch actief: Nee

#5 , 21 nov 2023 22:42

Hoe kan er trouwens een forfaitaire retributie van toepassing zijn voor de plaatsen waar een parkeerverbod is.
Wanneer je geen ticketje neemt wordt je geacht te 'kiezen' voor een retributie die opgemaakt wordt door een parkeerwachter, aka de parkeerretributies.
Dat weet ik uiteraard, maar alleen op een plaats waar je mag parkeren.

Inazuma
Berichten: 9781
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 21 nov 2023 23:00

Ah, de chaos langs kanaal in Brussel ...

Is hier al meermaals gepasseerd


Combinatie borden is niet legaal: er is slechts 1 onderbord toegelaten

https://www.wegcode.be/nl/regelgeving/1 ... ox50upue9u

Art 11.4.2

11.4.2. Elk van deze verkeersborden mag slechts worden aangevuld met één enkel blauw onderbord waarop slechts het adequaat symbool of één van de opschriften die uitdrukkelijk voorzien werden voor deze verkeersborden, mag voorkomen.



Gesteld dat het bovenste bord "betalend" geldt: je hebt betaald

Gesteld dat het onderste blauwe bord geldt, bega je een parkeerovertreding, en daarvoor kan geen retributie geheven worden.
Dat moet een politie of GAS-PV zijn ...
Retributies kunnen volgens Cassatie enkel waar je màg parkeren

Het witte onderbord is helemaal verboden:
Niet voorzien voor parkeerborden, en zelfs helemaal niet voorzien in wegcode

https://www.wegcode.be/nl/regelgeving/1 ... ny15pdic8z

70.1. De verkeersborden betreffende het stilstaan en parkeren worden hierna afgebeeld. Zij mogen alleen worden aangevuld met het symbool of een van de opschriften voorzien voor iedere categorie van verkeersborden.


Vraag is hoe ver je er mee wil gaan
BXL gaat centen willen zien
Dit komt voor Vrederechter, wegens retributie
Maar die is eigenlijk niet bevoegd ...

Of die zich daar ook iets van gaat aan trekken is wat anders ...

berenod
Topic Starter
Berichten: 942

#7 , 08 jan 2024 07:30

----Update----

Omdat ik het bedrag toch nogal stevig vond, en de combinatie van de borden op zijn best nogal dubieus kan genoemd worden, had ik heel het dossier doorgestuurd naar mijn rechtsbijstandsverzekering (heb de meest uitgebreide versie die er is).
Zij hebben onmiddellijk geantwoord dat inderdaad die combinatie van borden niet mag gebruikt worden, en hebben een brief gestuurd naar de uitgever van de boete (gemeente Ukkel), met duidelijk aangeven dat ze alle intentie hebben om de legaliteit van die borden (en dus ook de boete) aan te vechten voor de rechtbank.

Na een paar weken een antwoord gekregen van Ukkel dat de boete wordt kwijtgescholden, maar enkel onder voorwaarde dat we geen rechtszaak aanspannen naar de legaliteit van die borden toe.

Vertaal, we laten de boete vallen maar enkel wanneer we de borden mogen laten staan want die brengen veel te veel op....

Voor mij mocht het een rechtszaak worden, maar de bijstandsverzekering zorgt alleen maar dat voor mij (hun klant) de kous af is en zij (eigenlijk wel terecht natuurlijk) geen verplichting hebben om alle andere bestuurders te vrijwaren van die fratsen van gemeente Ukkel!

Ik denk dat de gemeente Ukkel goed genoeg weet hoe die bijstandsverzekeringen werken, en totdat er iemand is die zodanig in zijn achterste gebeten is en volledig op eigen kosten de hele procedure wil doorlopen blijven die borden dus staan!

LeenW
Berichten: 12863

#8 , 08 jan 2024 07:34

Werd het u ook verboden hiermee naar de pers te stappen?

berenod
Topic Starter
Berichten: 942

#9 , 08 jan 2024 08:52

Werd het u ook verboden hiermee naar de pers te stappen?
Eigenlijk niet!

Maar ik moet veel ginder zijn (en parkeren) en ze kennen mijn nummerplaat/wagen nu.

Als ik dat zou publiek maken zou ik er alvast enkele maanden mee wachten en hopen dat er in tussen tijd nog heel wat andere mensen hebben geklaagd!

LeenW
Berichten: 12863

#10 , 08 jan 2024 09:30

Werd het u ook verboden hiermee naar de pers te stappen?
Eigenlijk niet!

Maar ik moet veel ginder zijn (en parkeren) en ze kennen mijn nummerplaat/wagen nu.

Als ik dat zou publiek maken zou ik er alvast enkele maanden mee wachten en hopen dat er in tussen tijd nog heel wat andere mensen hebben geklaagd!
Daar heb ik ook zeker begrip voor. Maar eigenlijk moet hier echt iets aan gedaan worden.

lukasi
Berichten: 1151

#11 , 08 jan 2024 10:07

reporters genoeg die bij het lezen van dit topic er ff aan willen gaan.

Inazuma
Berichten: 9781
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#12 , 08 jan 2024 12:05

Na een paar weken een antwoord gekregen van Ukkel dat de boete wordt kwijtgescholden, maar enkel onder voorwaarde dat we geen rechtszaak aanspannen naar de legaliteit van die borden toe.

Vertaal, we laten de boete vallen maar enkel wanneer we de borden mogen laten staan want die brengen veel te veel op....
Subliem :!:

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”