Voorlopig rijbewijs

Anne3839
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Rijden met passagiers

#1 , 17 nov 2023 11:57

Op mijn voorlopig rijbewijs (18m)staat vermeld dat ik met een tweede bestuurder mag rijden, maar gisteren werd ik aangehouden door de politie omdat de tweede bestuurder niet op mijn kaart stond en omdat ik geen L had.Wat voor straf kan ik verwachten en kan mijn voorlopig rijbewijs worden ingetrokken ?

Alvast bedankt !

Anne3839
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#2 , 17 nov 2023 12:00

Op mijn voorlopig rijbewijs (18m)staat vermeld dat ik met een tweede bestuurder mag rijden, maar gisteren werd ik aangehouden door de politie omdat de tweede bestuurder niet op mijn kaart stond, ook had ik geen L hangen.
Wat voor straf zou ik kunnen verwachten en kan mijn voorlopig rijbewijs worden ingetrokken ?

Alvast bedankt !

Inazuma
Berichten: 9805
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 17 nov 2023 17:57

Op mijn voorlopig rijbewijs (18m)staat vermeld dat ik met een tweede bestuurder mag rijden, maar gisteren werd ik aangehouden door de politie omdat de tweede bestuurder niet op mijn kaart stond
Kan niet
Bij Voorlopig rijbewijs B model M18 (zonder begeleider) staan er geen begeleiders op je voorlopige rijbewijs

Er mag wel iemand meerijden, als die aan de voorwaarden voldoet (oa 8 jaar rijbewijs B, in België wonen, niet vervallen /geweest/ zijn)

en omdat ik geen L had.
Dat moet ook hé ...

Wat voor straf kan ik verwachten
Enkel financiële straf
Tegenwoordig wordt zelfs hiervoor ook al geregeld een minnelijke schikking uitgeschreven ...

Dagvaarding is ook mogelijk, levert vaak 400 tot 800 € boete (opdeciemen inbegrepen)
Daar komen bij veroordeling ook nog bijna 400€ onkosten bij ... en strafblad

en kan mijn voorlopig rijbewijs worden ingetrokken ?
Neen

Dat kan wettelijk niet eens voor inbreuken tegen de scholingsvoorwaarden bij je voorlopige rijbewijs :!:

Reclame

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”