Parkeren voor eigen garage

Phietje
Topic Starter
Berichten: 30
Juridisch actief: Nee

Parkeren voor eigen garage

#1 , 10 nov 2023 05:34

Gisteren toen ik wou vertrekken, zat er een geel briefje tussen mijn ruitenwissers.

Het ging over een overtreding voor "parkeren voor een garage", wel MIJN garage welteverstaan. Auto is op mijn adres ingeschreven.

Dus: volgens mij en artikel 25 van de Wegcode mag dit is dit geen overtreding. Wat kan ik doen?
* ik heb de politie al gebeld. De medewerker was niet meer op kantoor. De dame die ik sprak, deelt mijn mening.
* een nummerplaat hangt er niet op. Dat breng ik dit weekend in orde.
* de boete betalen, daar ben ik niet toe geneigd. Hoe kan ik dit vermijden?

Alvast bedankt.

Thomas_A
Berichten: 2338
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 nov 2023 06:05

Wegcode:
Art 25 Het is verboden een voertuig te parkeren :

3° voor de inrij van eigendommen, behalve de voertuigen waarvan het inschrijvingsteken leesbaar op die inrij is aangebracht

U zegt zelf dat uw nummerplaat er niet op hing, dus u was effectief in overtreding.

Of u eigenaar bent of inschrijving wagen maakt zelfs helemaal niet uit.

LYNX XX
Berichten: 2531
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 nov 2023 08:15

Wegcode:
Art 25 Het is verboden een voertuig te parkeren :

3° voor de inrij van eigendommen, behalve de voertuigen waarvan het inschrijvingsteken leesbaar op die inrij is aangebracht

U zegt zelf dat uw nummerplaat er niet op hing, dus u was effectief in overtreding.

Of u eigenaar bent of inschrijving wagen maakt zelfs helemaal niet uit.
de nagel op den kop.

In onze buurt hebben ook al verschillende personen dit kunnen ondervinden.

Reclame

LeenW
Berichten: 12864

#4 , 10 nov 2023 11:15

Zonder nummerplaat is het inderdaad boete betalen. Dit gaat u enkel maar meer kosten in de rechtbank.

Franciscus
Berichten: 38616

#5 , 10 nov 2023 11:20

U bent geen eigenaar van het openbaar domein voor uw woning - al bent u vb voor een trottoir wel verplicht van dat netjes te houden en min 1 meter sneeuw en ijsvrij te maken : houden).
Dus u kan niet beslissen wie er voor uw garage (in overtreding) komt staan.
In een woonerf mag u enkel parkeren op de voorziene aangeduide plaatsen - ook al hebt u een eigen garage dan nog mag, u ook al hangt de nplt daar op, niet staan.

Inazuma
Berichten: 9781
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 10 nov 2023 17:53

Dus: volgens mij en artikel 25 van de Wegcode mag dit is dit geen overtreding.
Zonder een duplicaat van je nummerplaat op je inrit, is dit al decennia lang een overtreding ...

Sirkii
Berichten: 5425

#7 , 12 nov 2023 19:15

Da s de eerste keer dat ik zoiets lees. Jaren een garage in t Brusselse gehad en de blauwe smurfen wilden zelfs niet laten takelen als een aap mijn poort blokkeerde,en niet binnenkon …..

Inderdaad straf dat ze takelden. Wie gaf opdracht ?

Likes
Berichten: 311
Juridisch actief: Nee

#8 , 12 nov 2023 19:51

Er werd niet getakeld. Beter het bericht nog eens lezen

jehowi
Berichten: 80
Juridisch actief: Nee

#9 , 13 nov 2023 16:21

Gisteren toen ik wou vertrekken, zat er een geel briefje tussen mijn ruitenwissers.

Het ging over een overtreding voor "parkeren voor een garage", wel MIJN garage welteverstaan. Auto is op mijn adres ingeschreven.

Dus: volgens mij en artikel 25 van de Wegcode mag dit is dit geen overtreding. Wat kan ik doen?
* ik heb de politie al gebeld. De medewerker was niet meer op kantoor. De dame die ik sprak, deelt mijn mening.
* een nummerplaat hangt er niet op. Dat breng ik dit weekend in orde.
* de boete betalen, daar ben ik niet toe geneigd. Hoe kan ik dit vermijden?

Alvast bedankt.
Je voertuig valt natuurlijk op als er geen nummerplaat op hangt... Zou dat het begin van de problemen kunnen geweest zijn?

Phietje
Topic Starter
Berichten: 30
Juridisch actief: Nee

#10 , 15 nov 2023 22:38

Aan mijn voertuig hangt wel een nummerplaat, hoor.

Ik heb de politie-inspecteur in kwestie gesproken en mag voor m'n eigen garage staan. Alleen : er moet daar een nummerplaat aan hangen. Dus, daar ga ik werk van maken.

Bedankt voor alle reacties.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”