Laden en lossen op parking voor personen met een handicap

Likes
Berichten: 311
Juridisch actief: Nee

Re: Laden en lossen op parking voor personen met een handicap

#16 , 12 nov 2023 18:21

U laat en los niet, u zet uw kinderen af
Of beschouw je de kinderen als goederen ?
Het laden/lossen en laten in of uitstappen worden gelijkgesteld in de wegcode:
2.22. "Stilstaand voertuig" : een voertuig dat niet langer stilstaat dan nodig is voor het in- of uitstappen van personen of voor het laden of lossen van zaken.
.
2.23. "Geparkeerd voertuig" : een voertuig dat langer stilstaat dan nodig is voor het in- of uitstappen van personen of voor het laden of lossen van zaken. Tanken of de batterij van een elektrisch of hybride elektrisch voertuig opladen wordt beschouwd als parkeren.

Luc6580
Berichten: 31
Juridisch actief: Nee

#17 , 13 nov 2023 09:52

Op het moment dat U ook maar even op die plaats staat, kan een gehandicapte persoon er niet parkeren, en dat alleen al is fout.

Orran
Berichten: 87
Juridisch actief: Nee

#18 , 16 nov 2023 22:25

Het lossen houdt in dat kind aan overkant op trottoir wordt 'gelost' lijkt mij.
Lokale verkeerspolitie bij mijn stad zei dat jonge kinderen begeleiden tot aan de schoolpoort mocht mee aanzien worden als het 'lossen' van het kind, kwestie van je kind niet onveilig achter te laten, net zoals je mag verwachten dat je een goed niet op het openbaar trottoir moet lossen, maar mag brengen tot aan de balie van een zaak of in dit geval de schoolpoort.

Of je hierin gelijk haalt in de rechtbank, aan de andere kant, zal denk ik afhangen van de interpretatie van de rechter.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9780
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#19 , 17 nov 2023 17:48

Lokale verkeerspolitie bij mijn stad zei dat jonge kinderen begeleiden tot aan de schoolpoort mocht mee aanzien worden als het 'lossen' van het kind
Nooit bij politie informatie gaan vragen over verkeerswetgeving ... aan de toog in een willekeurig café heb je meer kans een juist antwoord te krijgen.

Laden & lossen / in & uitstappen wordt typisch behoorlijk strikt aanzien door wie er op verbaliseert
Zoals Vraagsteller ook ondervonden heeft ...

lohabra
Berichten: 1015

#20 , 19 nov 2023 16:38

U laat en los niet, u zet uw kinderen af
Of beschouw je de kinderen als goederen ?
Euh, volstrekt nutteloze reactie. Want dat doe ik dus nérgens.
Graag eventjes proberen om hetgeen ik schrijf iets of wat begrijpend te lezen :
Maar eigenlijk is het dus simpel.

Boekentas uitladen = lossen van goederen.
Kindje laten uitstappen = laten instappen of uitstappen van passagier.
Dit valt nog onder de noemer "stilstaan".

Dit was nog niet strafbaar. Enkel het parkeren is daar voorbehouden voor personen met een handicap.

Maar : vanaf het moment waarop het reeds uitgestapte kindje begeleid werd tot aan de overkant van de straat = parkeren.
En dat mag dus NIET.


En verder nog ff een kleine tip om het werkwoord "laden" correct te vervoegen.

Ik laad
Jij laadt
Hij laadt
Zij laadt
Wij laden
Ze laden
Zij laden
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

walter123
Berichten: 53
Juridisch actief: Nee

#21 , 19 nov 2023 21:00

- Als bevoegd persoon met gezond verstand zou ik dit als zodanig beoordelen .In en uitstappen is toegelaten , ook rugzak nemen . MAAR welke ouder zou nalaten zijn kind ,die enkele meters niet te begeleiden naar de overkant van de rijbaan ,en direct terug komen. Welke bevoegde agent gaat dit verbaliseren ?? Valt dit ook niet onder het motto veiligheid aan school. Zijn er feiten die verzwegen zijn ??

lukasi
Berichten: 1150

#22 , 20 nov 2023 08:54

@lohabra
Mijn bericht was gericht naar TS, niet aan u.
Waarom u zich aangesproken voel, is me pas duidelijk na je volgende commentaar.

Mijn dank om even de vervoeging op te lijsten, jij kunt het.
Ik spijtig genoeg niet.

diode
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#23 , 23 nov 2023 08:52

Op basis van wat je schrijft, zou ik je adviseren het PV te aanvaarden, en te betalen.
en
Welke bevoegde agent gaat dit verbaliseren ?? Valt dit ook niet onder het motto veiligheid aan school. Zijn er feiten die verzwegen zijn ??
Geen feiten verzwegen, maar voor alle duidelijkheid: ik heb helemaal geen pv of boete gehad.
Enkel een (niet gedocumenteerde) waarschuwing dat ik mij volgende keer "wél reglementair moet parkeren".
Daarmee mijn vraag op dit forum: gaat dit werkelijk over parkeren, of eerder over laden & lossen, en wie heeft gelijk?

Mijn conclusie: ik mag stilstaan, uitstappen, goederen en personen lossen, maar mag niet de straat oversteken. Als ik dat wel doe dan is het voor interpretatie vatbaar. Dus wat ik sindsdien doe: stilstaan, kinderen en boekentassen uitladen, samen laten oversteken op mijn teken (ik blijf intussen naast mijn wagen staan), instappen & wegrijden.

Volgens mij zien de agenten gewoon niet graag dat iemand op de gehandicaptenparkeerplaats staat zonder kaart.

Inazuma
Berichten: 9780
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#24 , 23 nov 2023 18:17

Dus wat ik sindsdien doe: stilstaan, kinderen en boekentassen uitladen, samen laten oversteken op mijn teken (ik blijf intussen naast mijn wagen staan), instappen & wegrijden.
En daardoor parkeert u ... opnieuw :!:

Schrik niet als het de volgende keer wel "prijs" is.

LeenW
Berichten: 12858

#25 , 23 nov 2023 18:26

Volgens mij zien de agenten gewoon niet graag dat iemand op de gehandicaptenparkeerplaats staat zonder kaart.
Ik denk dat niet veel mensen dat graag zien..

Zoals hierboven gezegd, u blijft ook met de nieuwe methode in fout.

lohabra
Berichten: 1015

#26 , 26 nov 2023 16:02

Geen feiten verzwegen, maar voor alle duidelijkheid: ik heb helemaal geen pv of boete gehad.
Pas op : 't zou niet de eerste zijn die ter plaatse denkt dat hij ermee wegkomt met een berisping genre "Allee, 't is goed voor 1e keer". Verbalisant heeft ter plaatse géén gedoe of discussies. Maar de ontnuchtering komt dan achteraf, als er toch nog een PV in de brievenbus belandt.
Enkel een (niet gedocumenteerde) waarschuwing dat ik mij volgende keer "wél reglementair moet parkeren".
Aangezien het intussen 26/11 is, en je oorspronkelijke posting alweer dateert van 7/1, lijkt het er op dat je (deze keer) wellicht geluk gehad hebt.
Daarmee mijn vraag op dit forum: gaat dit werkelijk over parkeren, of eerder over laden & lossen, en wie heeft gelijk?
Ik denk dat je 't antwoord intussen kent.
Toen je bezig was met de kinderen tot aan de overkant te begeleiden, stond je voertuig wel degelijk geparkeerd.
De agent had dus inderdaad gelijk.
Mijn conclusie: ik mag stilstaan, uitstappen, goederen en personen lossen,
Ja.
maar mag niet de straat oversteken.
Oh maar jawel, je mag de straat oversteken zoveel je wil.
Alleen mag je voertuig vanaf dan niet langer op een plaats voor personen met een handicap blijven staan, omdat je auto vanaf dan een geparkeerd voertuig wordt.
Als ik dat wel doe dan is het voor interpretatie vatbaar.
Neen, het is dan zeker niet voor interpretatie vatbaar.
Alleen ben je er déze keer wellicht met een berisping mee weg gekomen.
Dus wat ik sindsdien doe: stilstaan, kinderen en boekentassen uitladen, samen laten oversteken op mijn teken (ik blijf intussen naast mijn wagen staan), instappen & wegrijden.
Goed geprobeerd, maar het blijft nog steeds strafbaar.

Stilstaan = énkel de tijd die je nodig hebt om de kinderen te laten uitstappen en hun schooltassen uit te laden.
Alle bijkomende tijd dat jouw voertuig daar opgesteld blijft staan, is het wel degelijk een geparkeerd voertuig.
Het feit dat je intussen bij jouw auto blijft om de kinderen te laten oversteken op jouw teken, verandert daar volstrekt niks aan.
Volgens mij zien de agenten gewoon niet graag dat iemand op de gehandicaptenparkeerplaats staat zonder kaart.
Omdat het dan zonder meer een overtreding is, tiens.
Tenzij je daar iemand laat instappen of uitstappen, of je bezig bent met goederen te laden of te lossen.

Al de rest is parkeren, ongeacht of je zelf gedurende de tijd die je daarvoor nodig hebt bij je voertuig blijft of niet.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”