Laden en lossen op parking voor personen met een handicap

diode
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Laden en lossen op parking voor personen met een handicap

#1 , 07 nov 2023 10:18

Situatie: school met parkeerplein met een tiental parkeerplaatsen waaronder 2 parkeerplaatsen voor personen met een handicap (mindervalideplaats; gehandicaptenparkeerplaats), rondom een rijbaan. De gewone parkeerplaatsen zijn bezet; beide mindervalideplaatsen zijn vrij.

Ik plaats mijn wagen op een mindervalideplaats, stap uit, doe onmiddellijk de koffer open om boekentas van kind te nemen. Kind staat klaar om over te steken, ik steek mee over (niet tot aan de schoolpoort, maar juist tot op de stoep aan de overkant), geef een kus, ga terug naar mijn wagen, doe de koffer toe en vertrek. Tijd tussen aankomst en vertrek is tussen de 45 en 60 seconden.

Bij vertrek word ik tegengehouden door politie met de melding dat ik daar niet mag parkeren.
Ik antwoord dat dit onder laden en lossen valt, maar zij zijn niet akkoord.

Was ik in fout? Kunnen zij mij volgende keer beboeten?
Waar ligt de grens van "laden en lossen": wordt het bij het oversteken van de rijbaan als "parkeren" gezien?

Meeboo
Berichten: 1488

#2 , 07 nov 2023 10:54

U mag zelfs niet stilstaan op een parkeerplaats voor mindervaliden dacht ik.

basejumper
Berichten: 4654
Locatie: Diest

#3 , 07 nov 2023 11:50

Beste

Artikel 27bis Wegcode

“Parkeerplaatsen voorbehouden voor personen met een handicap zijn voorbehouden voor voertuigen die gebruikt worden door de personen met een handicap, die houder zijn van de speciale kaart. Die kaart of dit document moet aangebracht worden op de binnenkant van de voorruit.”

U mag dus ook niet stilstaan/laden en lossen op deze voorbehouden plaatsen. De redenering : ik parkeer niet maar ik sta stil of ik ben aan het laden en lossen is dus geen argument. Deze plaatsen zijn voorbehouden voor personen met een handicap, en u mag daar onder geen beding staan.
De oplossing is dus niet een overtreding begaan maar u wat verder regelmatig parkeren en een eindje wandelen.

Zelf actief in de raad van bestuur van een scholengroep met 21 entiteiten. En het blijft me verbazen dat ouders - wetend dat er bij start en einde van de school 180 tot 300 kinderen in en uit gaan - toch verwachten dat ze allemaal binnen de 50 m van de schoolpoort moeten kunnen parkeren. Dubbel parkeren, fout parkeren, kinderen in gevaar brengen. We zien het dagelijks gebeuren. Intussen zorgen wij wel voor verkeersopvoeding van de kinderen...
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

LeenW
Berichten: 12892

#4 , 07 nov 2023 12:16

Zeer herkenbaar Basejumper. Parkeren op de stoep, gehandicaptenplaatsen, alles lijkt te mogen in een schoolomgeving. Goed om te lezen dat de politie in het geval van TS actief aanwezig is om dit asociaal gedrag te stoppen.

diode
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 07 nov 2023 13:44

Bedankt voor de input, maar zie ook volgende threads op dit forum:
Dit gaat lijnrecht in tegen de input in deze thread.

Verder geeft ook https://www.gratisrijbewijsonline-forum ... hp?t=30707 aan dat parkeren verboden is maar laden & lossen geen probleem is.

Als ik effectief niet mag laden & lossen, zal ik dit 'gedrag' stoppen.

Thomas_A
Berichten: 2386
Juridisch actief: Nee

#6 , 07 nov 2023 14:40

Ik zou 2 zaken van elkaar loskoppelen.

- Is laden en lossen toegelaten op een gehandicaptenparkeerplaats? Ja, enkel parkeren is verboden.

- Valt het beschreven gedrag onder laden en lossen? Mijn inziens niet. Als het kind enkel uitgestapt was wel, maar mee uitstappen en samen oversteken is volgens mij parkeren.

Dat is een feitenkwestie, dus door een rechter te beoordelen en niet te voorspellen.

Inazuma
Berichten: 9804
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 07 nov 2023 16:09

U mag zelfs niet stilstaan op een parkeerplaats voor mindervaliden dacht ik.
Dat mag wel

Inazuma
Berichten: 9804
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 07 nov 2023 16:12

ik steek mee over ...
En daar eindigde het stilstaan , en werd het parkeren ...
Bij vertrek word ik tegengehouden door politie met de melding dat ik daar niet mag parkeren.
Ik antwoord dat dit onder laden en lossen valt, maar zij zijn niet akkoord.
Politie heeft gelijk

Inazuma
Berichten: 9804
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 07 nov 2023 16:17

Dit gaat lijnrecht in tegen de input in deze thread.
U leest het nogal selectief dan

Er wordt telkens toch zeer duidelijk vermeld dat als u wat meer / anders doet dan laden/lossen of in/uitstappen, het parkeren wordt ipv stilstaan :?:

Verder geeft ook https://www.gratisrijbewijsonline-forum ... hp?t=30707 aan dat parkeren verboden is maar laden & lossen geen probleem is.

Inazuma
Berichten: 9804
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#10 , 07 nov 2023 16:20

U mag dus ook niet stilstaan/laden en lossen op deze voorbehouden plaatsen.
Klopt niet
Zolang je er niet parkeert, mag je daar stilstaan

Het parkeren is voorbehouden voor kaarthouders

diode
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#11 , 07 nov 2023 19:00

Dit gaat lijnrecht in tegen de input in deze thread.
U leest het nogal selectief dan

Er wordt telkens toch zeer duidelijk vermeld dat als u wat meer / anders doet dan laden/lossen of in/uitstappen, het parkeren wordt ipv stilstaan :?:

Verder geeft ook https://www.gratisrijbewijsonline-forum ... hp?t=30707 aan dat parkeren verboden is maar laden & lossen geen probleem is.
Ik denk dat we door elkaar bezig zijn.
Met "deze thread" bedoel ik de antwoorden boven mijn initiële reply, waar staat "U mag zelfs niet stilstaan op een parkeerplaats voor mindervaliden dacht ik" en "U mag dus ook niet stilstaan/laden en lossen op deze voorbehouden plaatsen". Deze statements gaan lijnrecht in tegen wat wordt beweerd op de links die ik gaf, en wou dit aankaarten.

@Inzuma & @Thomas_A: bedankt, dus ik onthou dat ik mijn kind uit de wagen mag halen, boekentas uit de koffer mag halen en overhandigen, een kus mag geven maar niét mee de straat over steken. Zal zo handelen.

Thomas_A
Berichten: 2386
Juridisch actief: Nee

#12 , 07 nov 2023 19:18

@Inzuma & @Thomas_A: bedankt, dus ik onthou dat ik mijn kind uit de wagen mag halen, boekentas uit de koffer mag halen en overhandigen, een kus mag geven maar niét mee de straat over steken. Zal zo handelen.
Enkel de kus is nog vatbaar voor discussie, maar de kans is kleiner dat men daar moeilijk over doet. ;-)

Franciscus
Berichten: 38654

#13 , 07 nov 2023 20:34

Het lossen houdt in dat kind aan overkant op trottoir wordt 'gelost' lijkt mij.

lohabra
Berichten: 1015

#14 , 12 nov 2023 15:11

Het lossen houdt in dat kind aan overkant op trottoir wordt 'gelost' lijkt mij.
Ik zou dat eerder omschrijven als "uitstappen van een passagier". :lol:

Maar eigenlijk is het dus simpel.

Boekentas uitladen = lossen van goederen.
Kindje laten uitstappen = laten instappen of uitstappen van passagier.
Dit valt nog onder de noemer "stilstaan".
Dit was nog niet strafbaar. Enkel het parkeren is daar voorbehouden voor personen met een handicap.

Maar : vanaf het moment waarop het reeds uitgestapte kindje begeleid werd tot aan de overkant van de straat = parkeren.
En dat mag dus NIET.
@Inzuma & @Thomas_A: bedankt, dus ik onthou dat ik mijn kind uit de wagen mag halen, boekentas uit de koffer mag halen en overhandigen, een kus mag geven maar niét mee de straat over steken. Zal zo handelen.
Maar dat verandert dus niets meer aan de reeds vastgestelde overtreding.

Op basis van wat je schrijft, zou ik je adviseren het PV te aanvaarden, en te betalen.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

lukasi
Berichten: 1158

#15 , 12 nov 2023 17:57

U laat en los niet, u zet uw kinderen af
Of beschouw je de kinderen als goederen ?

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”