ADVIES HULP gevraagd, bij Mijn eigen auto HER-registreren op mijn naam

Ritchie
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

ADVIES HULP gevraagd, bij Mijn eigen auto HER-registreren op mijn naam

#1 , 30 okt 2023 17:35

ADVIES HULP gevraagd, bij Mijn eigen auto HER-registreren op mijn naam  

Hallo allen, 

Door vervelende omstandigheden is mijn eigen wagen niet meer ingeschreven op mijn persoonlijke titel.  

Ik ben een leek wat betreft DiV en Verzekeringen (en alle zaken die erbij komen kijken). 

Mijn situatie is als volgt
Mijn eigen wagen is onterecht verkocht door een louche handelaar (= 2e partij = schuldige) aan een derde partij (= onschuldige koper). 

Aangifte en gedegen onderzoek resulteerde in uitspraak dat mijn wagen onterecht was verkocht door die 2e partij aan een 3e partij!

Én dus teruggave aan mij (1e partij)...dus weer terug in bezit ván mijn eigen wagen! 

Dus, chronologisch historie uiteenzetting; 
1) auto wettelijk in mijn bezit (qua DiV en qua verzekering) 
2) auto onterecht niet (meer) in mijn bezit (qua DIV) 
3) (na mijn aangifte) auto door rechterlijke macht geschorst (en dus niemands bezit) 
4) Uitspraak; officiële vrijgavestaat. Voertuig aan mij (terug) vrijgegeven
5) auto middels tussenkomst van de wettelijke instanties (politie en rechterlijke macht) fysiek terug gegeven aan mij 
6) auto (fysiek) weer in mijn bezit 
7) auto verzekeren en inschrijven (weer op mijn eigen naam) 

Normaal, na aankoop van een tweedehands wagen, ga je naar je autoverzekering en die meldt je auto bij DiV, waarna je voor je auto een nummerplaat ontvangt (en volgt alles wat daaraan gekoppeld is zoals ontvangst autopapieren, verkeersbelasting etc.). 

Nu (overzicht stap 7), omdat wagen 'op niemands titel staat ingeschreven' geeft mijn autoverzekering-tussenpersoon aan dat hij deze niet kan aanmelden (bij het DiV) en dat ik zelf maar het DiV dien te contacteren daar het om een erg specifiek situatie gaat. 

Is er toevallig iemand hier op forum, die gedegen (DiV) kennis heeft en advies kan geven hoe ik verder kan, zodat ik de auto weer 'op mijn titel' ingeschreven kan krijgen? 

Dus, wat moet ik doen en wat kan ik verwachten om (bovenstaand genoemd) STAP 7 te verwezenlijken?  
Naar een DiV-kantoor gaan en situatie uitleggen/toelichten lijkt mij vanzelfsprekend, echter..; 
Hoe pak ik dit aan? 
Waar dien ik rekening mee te houden? 
Wat kan er nog meer bij komen kijken?  
Dient auto naar de Keuring gebracht te worden voor "keuren voor 2ehands verkoop" (zou raar zijn, zoiets. Ik doel dan op...'verkoop aan mezelf', ik ben al eigenaar van de wagen!) 

Hopend op spoedig feedback van mensen mét kennis van DiV zaken! 

mbbs1024
Berichten: 477

#2 , 30 okt 2023 20:29

Heb je al eens gebeld naar DIV ?
Dat lijkt me de aangewezen partij om je de correcte informatie te bezorgen.

jef007
Berichten: 1684

#3 , 30 okt 2023 20:45

beste, het DIV kantoor is 50m verwijderd van treinstation brussel Noord.
best daar uw licht eens gaan opsteken

Reclame

Yabba
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#4 , 31 okt 2023 11:20

Beste,

Het hangt er vanaf of je wagen werd ingeschreven op de volgende eigenaar of niet. Je kan best een mail sturen met de nodige gegevens van het specifieke voertuig (chassisnr en nrplaat) en je vraag naar : div.cg-cl@mobilit.fgov.be , zij kunnen uw dossier bekijken en zullen de juiste oplossing aangeven.

Schaevertje
Berichten: 68

#5 , 31 okt 2023 21:58

Eigenaar zijn of inschrijving zijn 2 dingen die los van elkaar staan voor de DIV.

Indien de derde partij de wagen had ingeschreven betekend dat dat uw inschrijving niet meer geldig is.
In dat geval moet er inderdaad een Keuring voor verkoop gebeuren, zelfs als er geen sprake van verkoop is.
In uw geval zou ik dat laten doen door een garage, zeker factuur vragen en de factuur ook verhalen op de louche handelaar. Het is immers door zijn schuld dat u in deze situatie zit.

Inazuma
Berichten: 9781
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 01 nov 2023 20:07

Het hangt er vanaf of je wagen werd ingeschreven op de volgende eigenaar of niet. Je kan best een mail sturen met de nodige gegevens van het specifieke voertuig (chassisnr en nrplaat) en je vraag naar : div.cg-cl@mobilit.fgov.be , zij kunnen uw dossier bekijken en zullen de juiste oplossing aangeven.
En kopie van de gerechtelijke uitspraak meesturen en ook meenemen als je fysiek naar DIV gaat :!:

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”