Garagist na testrit boete niet betaald.

earlsamson
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Garagist na testrit boete niet betaald.

#1 , 26 okt 2023 18:10

Ik heb mijn auto ter reparatie naar een garage gebracht. Ze vragen of ze een proefrit van mijn auto mogen doen voor de oorzaak van het probleem makkelijk te kunnen diagnosticeren. Ik antwoordde natuurlijk ja. Ik heb vijf dagen op mijn auto gewacht voor de reparatie. Toen ik mijn auto nam, stond de auto geparkeerd buiten de garage naast de weg en de benzine is op en ook zo stinkende sigaretten. Dat is niet het ergste geval, maar na een paar weken later kreeg ik twee parkeerboeten van een plek waar ik nog nooit bent geweest. Dus ik kijk naar de datum van de parkeerboete en de datum van de reparatie is binnen die datum gebeurd.

Dus nu ging ik naar de garage om te klagen over de parkeerboete. De garagist vertelde me oké, we gaan het betalen, maar het lijkt erop dat ze niet hebben betaald, nu zijn de parkeerrekeningen al 5x. Kan ik iets aan doen om deze kwestie op te lossen als consumentenbescherming, of zulke dingen kunnen bij iedereen overkomen?

Alvast bedankt voor uw geweldige advies.

Franciscus
Berichten: 38617

#2 , 26 okt 2023 19:50

Normaal kan u als eigenaar - moet u zelfs de bestuurder aangeven en document zo terugsturen
Dan wordt het naar de bestuurder op dat ogenblik gestuurd dus de garage..
Die moeten het dan verder afwerken.
Edoch was dat een een retributie of een GAS boete?
Vermoedelijk een van beide want parkeren is gedepenaliseerd.

Issued
Berichten: 1233

#3 , 26 okt 2023 19:53

Waren dit GAS-boetes of parkeerretributies? dus fout parkeren of niet betaald in betalende zone?
Heeft u bij de boete aangegeven dat u niet de bestuurder was?

Reclame

Inazuma
Berichten: 9788
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 28 okt 2023 10:12

Parkeerrekeningen al maal 5, consumentenbescherming ... komt u uit Nederland ?

Parkeerretributies (bij betalend parkeren, blauwe zone, bewonersparkeren) in België zijn typisch betaalbaar door wie de auto ingeschreven heeft, doorgaans de eigenaar.
Zo hebben de gemeenten zichzelf verlost van het zoeken naar de feitelijke bestuurder.
De eigenaar moet de retributie dan maar zien terug te krijgen van de feitelijke bestuurder ...

Bij een Proces Verbaal (ook GAS) inzake parkeren had u kunnen / moeten doorgeven wie de bestuurder was, binnen de 30 dagen.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”