Verkeersongeval na rijden onder invloed - Aanwezig zijn ?

LukasB
Topic Starter
Berichten: 4

Verkeersongeval na rijden onder invloed - Aanwezig zijn ?

#1 , 10 jul 2009 19:04

Even kort de situatie uitleggen: (ik hoop dat dit in het juiste subforum staat)

Ik had in het verleden een auto-ongeval. Ik was in slaap gevallen en tegen 'n vrachtwagen gereden. (Behalve mijzelf waren er geen andere gewonden)
Ik was echter onder invloed van alcohol. (+- 1,3 promille)

Ik heb vandaag een uitnodiging gehad om binnenkort te verschijnen voor de politierechtbank. Nu heb ik hierover verschillende vragen:

* Heeft het zin als ik daar aanwezig ben ?
(of maakt het eigenlijk niet uit, en is het voldoende als mijn rechtsbijstand-advokaat aanwezig is, ik ben op die datum namelijk niet in België)

* Iemand enig idee aan welke straf ik mij kan verwachten ?

Alvast vriendelijk bedankt voor jullie hulp.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 10 jul 2009 19:40

Het heeft altijd zin om te verschijnen. Het toont respect voor de rechter en de bereidheid uw straf te aanvaarden. Dat zijn factoren die zelfs als u reeds een en ander heeft uitgevreten de strafmaat positief kunnen beïnvloeden. Een advocaat kent de wet wel beter dan jezelf ( vermoed ik) doch jij bent de enige die de voorafgaande feiten aan het ongeluk het beste naar voren kan brengen...

LukasB
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 10 jul 2009 21:05

Het heeft altijd zin om te verschijnen. Het toont respect voor de rechter en de bereidheid uw straf te aanvaarden. Dat zijn factoren die zelfs als u reeds een en ander heeft uitgevreten de strafmaat positief kunnen beïnvloeden. Een advocaat kent de wet wel beter dan jezelf ( vermoed ik) doch jij bent de enige die de voorafgaande feiten aan het ongeluk het beste naar voren kan brengen...
Bedankt voor het antwoord.
Maar dit wil dan zeggen dat ik zelf ook moet spreken ?
(omdat ik al vele malen op internet gelezen had, dat je eigenlijk niets moet zeggen, en dat het dus niet veel uitmaakt of je daar bent of niet)

Reclame

Bartie
Berichten: 263
Locatie: Regio Damme/Brugge

#4 , 10 jul 2009 23:30

In de praktijk toont het inderdaad betrokkenheid, maar of het effectief meespeelt bij de straftoerekening... Dat is écht afhankelijk van de rechter en van het geval.

Aangezien u zegt dat u tegen een vrachtwagen bent gereden, zult u vermoedelijk gedagvaard worden wegens:
- Art. 10.1.3. K.B. 01.12.1975
- Art. 8.3 al. 2 K.B. 01.12.1975
- Art. 34 §2.1 K.B. 16.03.1968
- ...?

En voor welke Politierechtbank dient u te verschijnen?
Dit bericht betreft geen officieel juridisch advies. Vaak hangt alles af van feitelijkheden, die pas uit lezing van de officiële gegevens blijken...

LukasB
Topic Starter
Berichten: 4

#5 , 15 jul 2009 00:15

Ik moet verschijnen voor de Politierechtbank van Gent ...

LukasB
Topic Starter
Berichten: 4

#6 , 18 aug 2009 13:48

Iemand ervaringen met de politierechtbank in Gent ? Waaraan kan ik mij verwachten ?

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”