wagen inschrijven op andere plaat

michelliekens
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

wagen inschrijven op andere plaat

#1 , 23 okt 2023 10:46

Aangezien ik zelf een andere wagen had aangekocht wou ik mijn oude auto schenken aan mijn dochter, en heb deze dus laten inschrijven op haar naam via webdiv. met de vraag de plaat aan mijn adres te verzenden. De dag erna moest ik in de morgen weg met deze wagen, en aangezien de nieuwe nummerplaat nog niet was toegekomen reed ik dus met deze wagen met de oude plaat op mijn naam. In de loop van de dag is de plaat op naam van mijn dochter dan bezorgd door de post.
Ik krijg nu een boete van 175,02 € te betalen voor 30.10
Beschrijving overtreding: art 261 KB. 20.07.2001: "voertuig niet ingeschreven of zonder nummerplaat".
De wagen was toch ingeschreven, ofwel op mijn oude plaat, ofwel op de nieuwe op naam van mijn dochter, maar deze was nog niet afgeleverd.
Het is ook geen bedrieglijke (valse) plaat, want ik kon steeds teruggevonden worden op basis van de nummerplaat die op de wagen was bevestigd.
Er werden geen taksen ontdoken, want de wagen is nooit zonder inschrijving geweest.
Is deze boete terecht ?
Ik heb bezwaar ingediend, en vraag me af of dit bezwaar de betalingsplicht opschort. Bij niet tijdige betaling voor 30.10 wordt deze verhoogd tot 244,71 €
Is er geen periode tijdens dewelke de wagen nog geldig is ingeschreven op de oude plaat in afwachting van de nieuwe ?
Hoe gebeurt dat wanneer bv. een oude plaat wordt vervangen door een nieuwe op dezelfde naam. Mag die persoon dan niet meer met zijn auto rijden tot hij de nieuwe plaat heeft aangekregen?
Dank bij voorbaat voor een spoedig antwoord.
Liekens Michel

LeenW
Berichten: 12893

#2 , 23 okt 2023 10:52

Theoretisch was die dag enkel de nieuwe nummerplaat geldig en had u inderdaad moeten wachten tot deze op de wagen hing. Het is hard, maar volgens mij wel correct dit te beboeten.

pouly
Berichten: 243
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 okt 2023 14:53

Door wie werd de overtreding vastgesteld en in welke omstandigheden ? Op welk artikel werd u geverbaliseerd want artikel 261 van het KB 20.07.2001 bestaat niet ?

Reclame

Inazuma
Berichten: 9805
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 23 okt 2023 17:54

Is er geen periode tijdens dewelke de wagen nog geldig is ingeschreven op de oude plaat in afwachting van de nieuwe ?
Neen

Het feit dat een voertuig ingeschreven wordt onder een nieuwe nummerplaat, betekent dat het geschrapt wordt van de oude plaat ... en dat gebeurt dus voor u de nieuwe plaat in uw bezit heeft

Als er (nog) geen ander voertuig op die oude plaat ingeschreven staat of wordt, mag er ook geen voertuig meer mee in het verkeer te vinden zijn (dus zélfs niet geparkeerd staan op straat of op openbare parking - dat voertuig moet op privé-terrein staan)


Het feit dat men u terugvindt adhv de oude plaat, betekent niet dat er geen overtreding is .

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”