Schade aan wagen door geplande werken aan het wegdek

Jos13
Topic Starter
Berichten: 2

Schade aan wagen door geplande werken aan het wegdek

#1 , 09 jul 2009 22:24

De straat (gemeenteweg) waarlangs ik woon ligt reeds 8 maanden opengebroken voor het aanleggen van nieuwe riolering, het ondergronds brengen van de nutsvoorzieningen, nieuwe verlichting, fietspad, voetpad en wegdek. Deze werken zijn bovendien al maanden achter op schema. Begin van het jaar heb ik mij een nieuwe wagen gekocht en deze wegens de werken nog een maand langer bij de verkoper laten staan, maar tenslotte ben ik hem toch moeten gaan afhalen. Op dat ogenblik had men een eerste asfaltlaag, afgeboord met een betonnen rand gelegd op straat. Uiteraard gebeurde dat gene waar ik schrik voor had. Telkens ik een voertuig(meestal een breed werkvoertuig) moet kruisen op straat moet ik aan de betonnen rand omhoog rijden met als gevolg beschadigde velgen en een beschadigde buitenspiegel. Wie kan ik hiervoor aansprakelijk stellen? Is het misschien gemakkelijker om alles maar door te spelen naar de omnium-verzekering?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
dieke
Berichten: 1299

#2 , 10 jul 2009 00:34

Met alle respect voor uw situatie en onder voorbehoud van het feit dat ik geen expert ter zake ben, zegt mijn intuïtie me dat u hiervoor helemaal niemand zal kunnen aansprakelijk stellen. Niemand lijkt me u immers te verplichten een voertuig te kruisen als u dat niet kan doen zonder uw wagen te beschadigen, of dat lijkt me alleszins het argument te zijn dat u zal teruggekaatst krijgen.

Jos13
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 10 jul 2009 08:31

Het probleem is iets complexer; de enige manier om de straat te verlaten is dmv het kruisen van de werfvoertuigen. Bovendien is met het blote oog niet te zien dat je je wagen (velgen) zal gaan beschadigen bij het uitvoeren van dat maneuver. Tenslotte is de ontstane beschadiging typerend voor het type banden waarmee de wagen is uitgerust (de banden voldoen aan de betreffende reglementering maar zijn extra breed en laag profiel)

Reclame

chrisd
Berichten: 179

#4 , 10 jul 2009 09:17

De straat, waar ik zelf woon, is vorig jaar ook een paar maanden helemaal opengebroken geweest voor een nieuw riool; althans in dit geval hebben alle aanwonenden hun auto's in die tijd in de omringende straten geparkeerd gehad.

Bartie
Berichten: 263
Locatie: Regio Damme/Brugge

#5 , 10 jul 2009 23:21

Dat vraag ik mij nu ook af: waarom moet u per se met dat nieuwe voertuig tot bij u thuis rijden? Als u zelf weet dat u speciale banden heeft én het zichtbaar is dat de baan dermate is opgebroken dat je bij een manoeuvre met dergelijke banden vermoedelijk kans op beschadiging hebt.......
Dit bericht betreft geen officieel juridisch advies. Vaak hangt alles af van feitelijkheden, die pas uit lezing van de officiële gegevens blijken...

Franciscus
Berichten: 38587

#6 , 11 jul 2009 12:14

Gezien me de straat aan het heraanleggen is zal daar vermoedlijk een bord staan - verboden op de werf te komen ... wat doe je daar dan?

JohnD
Berichten: 3580

#7 , 11 jul 2009 13:01

Gezien me de straat aan het heraanleggen is zal daar vermoedlijk een bord staan - verboden op de werf te komen ... wat doe je daar dan?
Ik denk nou niet onmiddellijk dat de poster hier zou begonnen zijn met dit topic als hij zelf in overtreding was. Spijtig genoeg is het wel zo dat die aannemers niet genoeg rekening houden met sommige aspecten van de moderne auto. Ze zij het immers gewoon van met voertuigen rekening te houden die met tractor banden rijden. Langs de andere kant had de poster toch wel even moeten zien of hij op die weg kon rijden zonder zijn banden of velgen te beschadigen.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Franciscus
Berichten: 38587

#8 , 11 jul 2009 13:58

Als hij op de werf komt - hij is geen werfverkeer - begaat hij zo wie zo een fout.
Op dat ogenblik is de openbare weg geen openbare weg maar een werf waar de verantwoordelijkheid van alles wat daar gebeurd bij de werfverantwoordelijke ligt.

Ieder die zich op een werf begeeft moet zich - indien hij daar mag zijn - aan de werfvoorwaarden houden.
Voor wie is het risico dan en wie is verantwoordelijk bij gebeurdelijke ongevallen.

U mag daar dus als particulier NIET komen.

Onze straat heeft zo 2 jaar opengelegen ZONDER dat we erin konden.
Op een gegeven ogenblik begon men plots alles op te breken terwijl bij buur en bij ons de wagens nog in de garage stonden. Hun laconieke mededeling. Wij hebben gisterenavond (na 22 uur nb) een briefje bij iedereen in de bus gestoken. Van borden verboden parkeren - of bord verboden voor voertuigen - afsluiten van straat - hadden ze niet gehoord.
Ook de gemeente had niets verwittigd.
Politie erbij en gemeentelijke dienst gebeld. Firma heeft terug een uitrij moeten aanleggen zodat we wegkonden met de wagens.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”