Internationaal rijbewijs

Gunther Verheyden
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Internationaal rijbewijs

#1 , 12 okt 2023 18:04

Beste allen ...
Op heden 12 okt 2023 werd mijn aanvraag voor een internationaal rijbewijs geweigerd ( op het gemeentehuis te Zaventem )
Opgegeven reden hiervoor : De pasfoto op u rijbewijs verschilt teveel met de huidige pasfoto
Ik ben nog houder van een Europees papieren rijbewijs ( zoals er nog duizenden mensen zijn )
De medewerkster van het gemeentehuis gaf als enige optie om mijn rijbewijs te vernieuwen , desondanks dit nog geldig is tot 2033
Doordat ik momenteel geen internationaal rijbewijs kan bekomen zal ik genoodzaakt zijn mijn reis buiten Europa te moeten annuleren , daar ik van plan ben mij met een voertuig te verplaatsen .
Ik veronderstel dat vele ( oudere mensen ) voor dezelfde verdomde feiten zijn komen te staan .
Ook zie ik er het nut niet van in om mijn papieren rijbewijs te vervangen , daar het internationaal rijbewijs dat ik nodig heb zal gebruikt worden in het buitenland .
Hoe kan ik alsnog het internationaal rijbewijs verkrijgen ?
Is dit niet discriminerend tegenover oudere mensen ?
En is het niet een zaak van nog maar ééns de staatskas te spijzen ?
Met oprechte dank voor elke nuttige tip .

LeenW
Berichten: 12863

#2 , 12 okt 2023 18:56

Dit is gewoon een kwestie van rijbewijzen up to date te houden. De oude vervaldata waren belachelijk lang waardoor er inderdaad gedateerde foto's zijn. Dat is in een tijd van internationale terreurdreigingen niet verdedigbaar.

Gewoon vernieuwen zou ik zeggen.

Issued
Berichten: 1233

#3 , 12 okt 2023 19:32

Kb 23.3.98 art 50 stelt dat men een nieuw rijbewijs KAN bekomen indien de foto niet meer gelijkend is. Er staat nergens dat een rijbewijs enige geldigheid verliest omdat de foto oud is.

Ik zou het diensthoofd en de ombudsdienst aanschrijven en vragen op welke wettelijke basis zij weigeren. Naar mijn mening hebben zij geen wettelijke reden om u uw recht op een internationaal rijbewijs te ontzeggen.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38616

#4 , 12 okt 2023 19:33

Dit of volgend jaar krijgt u van uw gemeente een brief om RB binnen te leveren tegen betaling van een nieuw (kaartmodel).
Gemeentes zijn die systematisch aan het veranderen.
In de US of A is het vorige model dat enkele jaren geleden ook nog mocht gewoon niet geldig. Dus daar een auto huren zal niet gaan.
Hier in Europa zijn er ook firma's die een papieren RB niet meer aanvaarden bij verhuur.

Thomas_A
Berichten: 2337
Juridisch actief: Nee

#5 , 13 okt 2023 07:02

Kb 23.3.98 art 50 stelt dat men een nieuw rijbewijs KAN bekomen indien de foto niet meer gelijkend is. Er staat nergens dat een rijbewijs enige geldigheid verliest omdat de foto oud is.

Ik zou het diensthoofd en de ombudsdienst aanschrijven en vragen op welke wettelijke basis zij weigeren. Naar mijn mening hebben zij geen wettelijke reden om u uw recht op een internationaal rijbewijs te ontzeggen.
Die KAN staat helemaal nergens in Artikel 50. Er staat enkel een nieuw rijbewijs wordt afgegeven als …

Andere bron bevestigen dat zelfs boetes mogelijk zijn bij een politiecontrole, wegens niet in het bezit zijn van een geldig rijbewijs.

Sirkii
Berichten: 5425

#6 , 13 okt 2023 08:10

Da s muggenziften: vorige zomer een auto gehuurd in de US en om alle miserie te vermijden preventief een europees rijbewijs gekocht (kredietkaartmodel). Voor de kost moet je t niet laten …….

lukasi
Berichten: 1151

#7 , 13 okt 2023 09:59

papieren rijbewijs ( roze model) wordt bij controle steevast vermeld en je krijgt het bevel om dit te veranderen in het kaart model.
Kaartmodel wordt ook aanvaard in landen BUITEN europa zoals Turkije, Egypte, Marokko, Tunesie...
Internationaal rijbewijs is zekerder om aanvaard te worden in verhuurbedrijven en in ALLE landen.
Veel hangt dus af naar waar je naar toe gaat buiten Europa.

Een reis annuleren omdat je geen internationaal rijbewijs en of paspoort hebt? Gaat je veel geld kosten want de verzekering dekt dit niet.
Je bent als houder verplicht om de uitgifte datum, geldigheidsduur , integriteit en correctheid van je kaart ZELF na te gaan.
Een scheurtje is voldoende om je te weigeren in het land. een handtekening die afwijkt.
Een foto die niet meer overeenkomt is voldoende om je te weigeren.

Heb het voorgehad met een foto op mijn paspoort waar ik iets 'magerder' op stond. Ik mocht het land ( turkije ) niet verlaten omdat de foto niet 100% overeenkwam. Zelfs mijn identiteitskaart en mijn rijbewijs ( kaart) waren niet voldoende omdat de foto's niet recent waren.
Pas toen ik er aan dacht om mijn vergi kimlik numarisi karti te tonen mocht ik rennen om mijn vliegtuig te halen.

Vergi kimlik numarisi karti kan je vergelijken met een btwnummer in turkije. Om dit te krijgen moet je dus je paspoort ( geen identiteitskaart) laten vastleggen bij de overheid door een notaris.

Inazuma
Berichten: 9781
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 13 okt 2023 17:24

Er is geen enkele wettelijke vereiste dat de foto op een rijbewijs moet blijven gelijken

Deze vereiste bestaat of beter bestond enkel bij uitreiking van het rijbewijs (dus in de jaren stillekes)
Uiteraard moet u een gelijkende foto hebben voor op het nieuwe internationale rijbewijs

Wetgeving Int rijbewijs:
https://www.wegcode.be/nl/regelgeving/1 ... pqlsaj2zh2

Als jij iets kan vinden dat de eis vd gemeente rechtvaardigt ... ik alleszins niet.


Waarschijnlijk is het weer een lokale of regionale "eis" zonder wettelijke basis.
Sinds Weyts minister was fantaseert men er daar volop op los ...


Altijd naar de wettelijke basis vragen bij dergelijke weigering, en anders diensthoofd erbij, en daar-aan vragen ...

berenod
Berichten: 942

#9 , 13 okt 2023 18:48

Eigenlijk is dit een eerste klasse en correcte actie van het gemeentebestuur die de vraagsteller voor veel miserie zou kunnen behoeden in het verre buitenland.
Een internationaal rijbewijs op zichzelf is eigenlijk geen rijbewijs, maar een bijvoegsel, in een "internationaal" overeengekomen formaat, bij een nationaal rijbewijs.
Een internationaal rijbewijs is dus enkel geldig wanneer vergezeld van het nationale (of Europese) rijbewijs waarop het is uitgevaardigd.
Wanneer je ergens in problemen komt in het verre buitenland (ongeval, wegcontrole) gaat de lokale politie in vele gevallen ook het rijbewijs vragen waarop het internationale rijbewijs gebaseerd is.

En indien de pasfoto's 20 jaar verschillen en de persoon op het originele rijbewijs quasi onherkenbaar is, gaat zeer waarschijnlijk de miserie beginnen!
Heb persoonlijk kennissen die enkel dagen in een Amerikaanse cel hebben mogen verblijven op verdenking van een frauduleus uitgereikt, en gebruikt, internationaal rijbewijs!
Website FOD mobiliteit is blijkbaar off-line (Russische hackers kwaad op de F16 leveringen vermoedelijk), maar hieronder bijvoorbeeld wat een lokale gemeente aangeeft (en als veelvuldig internationale reiziger weet ik uit ervaring dat dit klopt):
Rijbewijs: Internationaal rijbewijs
Een internationaal rijbewijs is nodig als je een voertuig wil besturen in een land dat het Belgisch/Europees rijbewijs niet erkent. Het internationaal rijbewijs is drie jaar geldig, maar alleen als het samen met een nationaal rijbewijs getoond kan worden.
Bron:
https://www.sintkatelijnewaver.be/produ ... -rijbewijs

En dan krijg je die verhalen in de krant van mensen in de cel die verontwaardigd zijn en "van niets wisten".
Zoals die dame in Turkije met die "steentjes" in haar bagage!

Dus, "goed gedaan Zaventem", natuurlijk zouden ze dat beter wat toelichten bij zulke weigering (als ze het al niet gedaan hebben, we krijgen hier zo dikwijls maar halve verhalen).

berenod
Berichten: 942

#10 , 13 okt 2023 18:55

Er is geen enkele wettelijke vereiste dat de foto op een rijbewijs moet blijven gelijken

Deze vereiste bestaat of beter bestond enkel bij uitreiking van het rijbewijs (dus in de jaren stillekes)
Uiteraard moet u een gelijkende foto hebben voor op het nieuwe internationale rijbewijs

Wetgeving Int rijbewijs:
https://www.wegcode.be/nl/regelgeving/1 ... pqlsaj2zh2

Als jij iets kan vinden dat de eis vd gemeente rechtvaardigt ... ik alleszins niet.


Waarschijnlijk is het weer een lokale of regionale "eis" zonder wettelijke basis.
Sinds Weyts minister was fantaseert men er daar volop op los ...


Altijd naar de wettelijke basis vragen bij dergelijke weigering, en anders diensthoofd erbij, en daar-aan vragen ...
Wettelijk misschien geen reden om dit te weigeren, praktisch hebben ze het juiste gedaan.
Internationaal rijbewijs is alleen maar geldig vergezeld van het rijbewijs waarop het gebaseerd is, dus veel geluk om die pasfoto's uit te leggen aan die Thaise agent die je net heeft tegen gehouden!

lukasi
Berichten: 1151

#11 , 14 okt 2023 09:37

Dat is dus het probleem
Je staat met 2 kinderen, vrouwe aan de paspoortcontrole voor je visum en je paspoort te laten uitchecken en dan zegt die man : nee klopt niet.
Dan kun je nog aanhalen dat een foto op een officieel dokument niet moet gelijken maar op zo'n moment heb je natuurlijk dat internationaal wetboek niet bij je .

Inazuma
Berichten: 9781
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#12 , 14 okt 2023 10:07

Ook de politie in Verwegistan weet dat een Internationaal rijbewijs maar 3 jaar geldig is, en je gewoon rijbewijs jàrenlang of onbegrensd


Zelfs in Israel kom je binnen met "niet gelijkende" foto
Been there, done that :mrgreen:

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”