Opdraaien van een kruispunt met 4 rijstroken (buiten bebouwde kom)

wimvl
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Opdraaien van een kruispunt met 4 rijstroken (buiten bebouwde kom)

#1 , 04 okt 2023 21:01

Goeiedag

Een vraag waar ik al een aantal jaren mee zit. Geen ongeval of boete gehad, vraag me gewoon af of ik het bij het rechte eind heb of niet. De google.maps referentie van de locatie is https://www.google.com/maps/@51.0088947 ... ?entry=ttu

De situatie is als volgt:
- kruispunt buiten de bebouwde kom
- verkeerslichten op het kruispunt
- de hoofdstraat heeft 2 rijvakken in elke richting (met een middenberm maar zonder enige borden met pijlen en bestemming)
- beetje verder op deze drukke baan ligt een erg drukke rotonde
- de zijstraat van waar ik de hoofdbaan opdraai is een gewone straat en heeft dus aan beide zijden van de hoofdstraat slechts gewoon 1 rijstrook in elke richting.
- er zijn geen markeringen anders dan de rijstroken die onderbroken zijn op het kruispunt (dus geen gebogen lijnen die aanduiden welke lijn je moet volgen, wat logisch is want je mag links, rechtdoor of rechts)
- 's Ochtends staat het verkeer stil van de rotonde verderop tot voorbij het kruispunt, vooral dan op de rechterrijstrook (vrachtwagens en auto's die op de rotonde naar rechts willen of een bedrijventerrein opdraaien naar rechts op dit rijvak).

Dan nu de vraag: ik draai het kruispunt op naar rechts, naar de rotonde toe maar de overliggende auto's willen hetzelfde doen (naar links dan voor hen, ook naar de rotonde). Ik neem echter vaak het tweede/ linkse rijvak omdat het verkeer op het eerste/ rechter rijvak een paar meter verder vast staat en ik geen zin heb om 10 minuten mee aan te schuiven in een rij auto's die allemaal rechts willen afslaan wat verderop terwijl ik zelf rechtdoor moet.

Dus geregeld zijn er auto's van de overkant van het kruispunt die vinden dat zij 'recht hebben' op het linker rijvak en dat ik rechts moet blijven, terwijl ik dan weer denk dat ik 'voorrang van rechts' geniet en mag kiezen of ik het eerste/rechtse dan wel tweede/linkse rijvak neem. Maar wie heeft er gelijk?

In het verkeersreglement vind ik geen duidelijk/ sluitend (?) antwoord. In art 9.3.1. staat wel wat, maar toch niet helemaal duidelijk. Belangrijk lijkt me ook dat het kruispunt zich buiten de bebouwde kom bevindt.

Alvast bedankt!
Wim

Inazuma
Berichten: 9839
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 06 okt 2023 16:59

Het gaat om een richtingsverandering naar rechts voor jou

https://www.wegcode.be/nl/regelgeving/1 ... 5r0b8tsit0

19.2. De bestuurder die naar rechts afslaat moet :
(...)
4° de beweging zo kort mogelijk uitvoeren, behalve in de gevallen dat het verkeer op de ingeslagen rijbaan overeenkomstig de bepalingen van artikel 9.4. en 9.5. geschiedt.


9.4 is in de bebouwde kom

9.5 is wel van toepassing :

https://www.wegcode.be/nl/regelgeving/1 ... flz2yoyx9u

9.5. Wanneer de verkeersdichtheid het rechtvaardigt, mag het verkeer in meerdere files geschieden :

1° op rijbanen met tweerichtingsverkeer in vier of meer rijstroken verdeeld, op voorwaarde dat alleen gereden wordt op de rijstroken bestemd voor het verkeer in de gevolgde rijrichting;

2° op rijbanen met éénrichtingsverkeer;



Als het druk is / "wanneer de verkeersdichtheid het rechtvaardigt" mag je dus ineens de linker rijstrook oprijden van deze rijbaan met éénrichtingsverkeer (de Grote Steenweg Noord heeft 2 rijbanen, elk met éénrichtingsverkeer)

Je tegenliggers mogen dat ook onder dezelfde voorwaarde .
(normaal moeten zij ook hun bocht zo ruim mogelijk nemen, en dus eveneens rechts de weg oprijden)


Daarbij heb je voorrang op de tegenliggers die zelf links afslaan :!:

19.3. De bestuurder die naar links afslaat moet :
(...)
3° voorrang verlenen aan de tegenliggers op de rijbaan die hij gaat verlaten;



Je verwijst zelf naar voorrang van rechts
Het is dat niet, maar deze oer-regel in de wegcode is er wel consistent mee


Het gedrocht aan Hutsepot, is overigens GEEN rotonde ...

Reclame

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”