Getunede auto met geldige keuring bij controle politie

Agou2611
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Getunede auto met geldige keuring bij controle politie

#1 , 02 okt 2023 15:11

Mijn getunede auto werd gekeurd en heb hiervan geldig keuringsbewijs en ook de nodige certificaten. Bij controle vd wegpolitie werd dit afgenomen. Op mijn vraag waarom kreeg ik als antwoord; omdat ik zeg dat je auto niet inorde is. Kan dit zomaar? Mogen ze zomaar een rode kaart geven en het keuringsbewijs afnemen? Wat is het nut om je getunede auto te laten keuren als de politie hier geen rekening mee houd

LeenW
Berichten: 12876

#2 , 02 okt 2023 15:44

Welke inbreuken werden er dan vastgesteld? Fout van de keuring?

Inazuma
Berichten: 9789
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 02 okt 2023 16:39

Als duidelijk is dat je voertuig niet aan de keuringsnormen kàn voldoen kan dat ja.
Vermoedelijk een duidelijke inbreuk / modificatie die niet op tuningverslag staat :?:

Politie kent uiteraard ook de praktijken waarbij auto's voor en na keuring omgebouwd worden, en vaak maar een paar dagen/jaar conform rond rijden ...

Reclame

Issued
Berichten: 1233

#4 , 02 okt 2023 17:01

Gelet Kb 15.03.1968 Art 24§2

§2. Voor zover het voertuig ervan moet voorzien zijn, moeten het identificatieverslag en het keuringsbewijs en
een document « Visuele keuring van het voertuig » vertoond worden op elk verzoek van een bevoegde persoon.
Deze laatste trekt het keuringsbewijs in, bij vaststelling van een tekortkoming die een ernstig gevaar zou
kunnen opleveren.

De wegpolitie zal dus een inbreuk hebben vastgesteld die een ernstig gevaar opleverd. In dat geval moet hij de keuring intrekken.

Agou2611
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#5 , 03 okt 2023 14:38

Het voertuig werd verlaagd en dit werd ook zo vermeld op de keuring (min 11cm met afwijking tot 9cm), zonder de afstand te controleren, dus enkel op het zicht en omdat de agent in kwestie vond dat het voertuig te laag stond (deze zei letterlijk op de vraag waarom de keruing werd ingetrokken "omdat ik het zeg").
Het voertuig werd terug aangeboden op het keuringstation en omdat er "keuring op verzoek agent staat" hebben ze het nogmaals afgekeurd, terwijl de wagen op de toegelaten hoogte staat

Issued
Berichten: 1233

#6 , 03 okt 2023 15:25

En u had montage en validatie attest van uw verlaging bij? Of is het een oldtimer?

LeenW
Berichten: 12876

#7 , 03 okt 2023 15:49

Dus de wagen werd afgekeurd wegens te laag? Dan heeft de agent toch gelijk?

Lanox
Berichten: 3526
Juridisch actief: Nee

#8 , 04 okt 2023 11:14

Voldeed je wagen aan de voorwaarden zoals hier beschreven?
https://www.vlaanderen.be/tuning-van-vo ... o-verlagen

Ik ben totaal niet thuis in deze materie, maar "minimum 11cm" en "afwijking tot 9cm" lijken mij niet in overeenstemming met elkaar.

Issued
Berichten: 1233

#9 , 04 okt 2023 13:02

Voldeed je wagen aan de voorwaarden zoals hier beschreven?
https://www.vlaanderen.be/tuning-van-vo ... o-verlagen

Ik ben totaal niet thuis in deze materie, maar "minimum 11cm" en "afwijking tot 9cm" lijken mij niet in overeenstemming met elkaar.
De ministriele omzendbrief aangaande verlaagde voertuigen spreekt van minimum 11 cm m, maar op de keuringsstations gebruiken ze een houten lat van 9 cm omdat men geen geijkt toestel heeft om de hoogte te meten.

pouly
Berichten: 243
Juridisch actief: Nee

#10 , 04 okt 2023 17:24

Uw wagen werd bij de keuring op verzoek van de agent duidelijk afgekeurd, dus niet in overeenstemming met de voorwaarden/regels. Denkt u misschien dat ze "anders" keuren omdat het op verzoek is van de agent, dacht het niet. Waarschijnlijk is de keuring onmiddellijk gebeurt na de vaststelling, heeft de politie u vergezelt naar de keuring en was u in de onmogelijkheid om aanpassingen uit te voeren zodat de wagen wel voldeed aan de voorwaarden/regels. Zie ook #3

Inazuma
Berichten: 9789
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#11 , 04 okt 2023 17:57

Het voertuig werd terug aangeboden op het keuringstation en omdat er "keuring op verzoek agent staat" hebben ze het nogmaals afgekeurd,
Op basis waarvan is voertuig afgekeurd ?


Minimale bodemvrijheid is 11 cm, met bestuurder
Er is geen 2cm tolerantie

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”