Moet ik een G rijbewijs halen ? (traktor)

oldskoolgsxr
Topic Starter
Berichten: 88
Juridisch actief: Nee

Moet ik een G rijbewijs halen ? (traktor)

#1 , 29 sep 2023 18:03

Ik ben ouder dan geboortejaar 1982 en rij soms hobby-matig een tractor in rijklare toestand van 2500kg.
Nu kom ik al snel boven de 3500kg van het rijbewijs B als ik er een zware kar aan hang met hout of andere....

Copy paste van mobilit.belgium.be

Bent u geboren vóór 1 oktober 1982? Dan mag u een landbouwvoertuig besturen zonder rijbewijs. Maar de categorie G wordt niet op uw rijbewijs vermeld. Indien u deze categorie toch op uw rijbewijs vermeld wilt hebben staan, zal u het gepaste examen moeten afleggen.

Als u een rijbewijs categorie CE verkrijgt, wordt het automatisch geldig gemaakt voor categorie G.

Hebt u een rijbewijs B, BE, C1, C1E, C of CE? Dan mag u een voertuig van de categorie G besturen waarvan de maximaal toegelaten massa (MTM) gelijk is aan die van de voertuigen waarvoor u een rijbewijs hebt.


Ik bezit een rijbewijs C (max 7500kg), maar die is niet meer "actief". Geen oogtest meer gedaan en geen code 95 gevolgd. Al 20jaar niet meer met een C vrachtwagen gereden.
Mag ik met de traktor + kar van meer dan 3500kg rijden met een "slapend" rijbewijs categorie C ?
Laatst gewijzigd door oldskoolgsxr op 29 sep 2023 18:19, 1 keer totaal gewijzigd.

oldskoolgsxr
Topic Starter
Berichten: 88
Juridisch actief: Nee

#2 , 29 sep 2023 18:04

Voor de volledigheid : ik rij er (ook) mee op de openbare weg.

Issued
Berichten: 1233

#3 , 29 sep 2023 18:45

Rijklare toestand maakt niet uit.
Wat is de mtm (maximum toegelaten massa ) van je tractor en van die kar?

Rijbewijs G telt voor landbouwvoertuigen maar die moeten ook landbouwactiviteiten uitvoeren. Dus tussen erf en akker rijden. Als boer jos met zijn tractor naar de winkel rijdt voor persoonlijke aankopen is dat niet op zijn G rijbewijs. Het gebruik is dus ook belangrijk.

Ik vermoed dat je tractor hoger komt van 3,5T en dat je een C rijbewijs of C+E gaat nodig hebben met die kar.

Extra: is die kar van jou ingeschreven en verzekerd? Want die vrijstellingen tellen voor het gebruik bij landbouwactiviteiten. Daar gebeuren wel wat fouten tegen.

Reclame

oldskoolgsxr
Topic Starter
Berichten: 88
Juridisch actief: Nee

#4 , 29 sep 2023 18:53

de mtm is ook boven de 3500kg. Ik denk 4250kg.
Ik heb een belgische niet actieve rijbewijs C tot 7500kg.

Vraagje ; begrijpt u wat ik tracht te zeggen met "niet actief"? Geen oogtest en geen code 95 meer gevolgd en zodoende mag ik niet zomaar een vrachtwagen rijden. Maar op mijn rijbewijs staat wel de "C" tot 7500kg aangeduid.
Begrijp je mijn verwarring en vraag?

De verplaatsing is steeds van standplaats traktor naar werkplek bos of akker. Voor bosbeheer of akkerwerk.
Nooit café of taxi of winkelen.
Laatst gewijzigd door oldskoolgsxr op 29 sep 2023 19:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Issued
Berichten: 1233

#5 , 29 sep 2023 18:59

En die kar?

Ik begrijp dat uw categorie C vervallen is en dus momenteel niet kan gebruikt worden.

oldskoolgsxr
Topic Starter
Berichten: 88
Juridisch actief: Nee

#6 , 29 sep 2023 19:02

Kar mtm 4500kg.
(ik voel het al komen, zit boven de 7500kg , maar heb andere landbouwwerktuigen die ruim onder mtm traktor + werktuig 7500kg zitten. :wink: )

Vervallen is niet het juiste woord. Want dan zou je alles opnieuw moeten volgen. Theorie en praktijk.
Non actief zou ik durven verwoorden. Met extra oogtest en code 95 volgen (vrij dure theoretische les) kun je met je rijbewijs C weer aan de gang. (Voor 1 a 2 jaar?) Praktijk moet je niet meer doen.

Inazuma
Berichten: 9785
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 29 sep 2023 19:16

Er is toch geen code 95 nodig voor landbouwgebruik ?

bullgod
Berichten: 315
Juridisch actief: Nee

#8 , 29 sep 2023 23:27

volgens mij:
wie van voor 1982 is, moet geen rijbewijs hebben voor tractor die max 40km/uur kan rijden
vroeger moest niemand een rijbewijs hebben voor tractor.
omdat tractoren steeds zwaarder en sneller werden, is men gaan inzien dat bewezen rijvaardigheid wel nodig is.
maar de oudjes worden vrijgesteld wegens genoeg ervaring.
gewichten van tractor en sleep maken niet uit.
aard van (auto- of camion-) rijbewijs is niet relevant.
denk dat zelfs het gebruik niet relevant is (met de trekker naar de sarma mag wel, evenals je verhuis doen met de trekker).
landbouwgebruik is alleen vereist om met rode mazout te mogen rijden.
Prietpraat is des duivels oorkussen.

oldskoolgsxr
Topic Starter
Berichten: 88
Juridisch actief: Nee

#9 , 30 sep 2023 15:06

het werktuig rijdt 37kmh.

Issued
Berichten: 1233

#10 , 30 sep 2023 20:02

Indd goed gezien van bullgod, ik was traag vervoer vergeten :oops: .

Ik wil wel nog de nadruk leggen op die kar. Is die ingeschreven, gekeurd en verzekerd?
Want zover ik begreep is TS geen landbouwer en kan hij zich niet beroepen op die vrijstellingen.

oldskoolgsxr
Topic Starter
Berichten: 88
Juridisch actief: Nee

#11 , 02 okt 2023 21:04

Ik ben inderdaad geen landbouwer en de kar is gekeurd en verzekerd en doet enkel verplaatsingen aan maximaal 37kmh van standplaats kortste weg naar akker of bos. Niet als beroepsdoeleinden, als hulpje hobbymatig.
Kar en traktor in mtm samen zit aan 7500kg maximaal.
Ik heb een C rijbewijs op mijn (oude versie) papieren rijbewijs.
Mag ik ja/neen ermee rijden op de openbare weg als ik geen oogtest en code 95 heb gevolgd?
(traktor heeft geen tachograaf of toestel om km tax te innen zoals vrachtwagens)

peperkoek
Berichten: 63

#12 , 04 okt 2023 23:57

Oogtest is nodig, onder andere. Maar een gehele 'medische schifting' hoort erbij, noemt nu rijgeschiktheidsattest.

Code 95 is volgens mij niet nodig.

Met een C mag je toch niets meer trekken dan 750 kg?
Dus toch een E nodig?

Issued
Berichten: 1233

#13 , 05 okt 2023 10:11

Koninklijk besluit van 23 maart 1998 betreffende het rijbewijs
Artikel 4
Zijn ontslagen van de verplichting houder te zijn van een rijbewijs en het bij zich te hebben :
[...]
12° de bestuurders, geboren vóór 1 oktober 1982 en de bestuurders die aan de voorwaarden van artikel 3 niet beantwoorden, van voertuigen van de categorie G en van voertuigen van traag vervoer omschreven in artikel 1, § 2, 75 van het koninklijk besluit van 15 maart 1968 houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen;
Er is geen rijbewijs nodig en dus ook geen enkele test. Dat je oude C niet meer "actief" is, maakt niet uit.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”