Cruise control bij trajectcontrole

Prometheus
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Cruise control bij trajectcontrole

#1 , 28 sep 2023 10:05

Beste forumleden,

Mijn familie woont in de provincie Antwerpen en de trajectcontroles schieten daar als paddenstoelen uit de grond.
Omdat er daar vele zones 50 en zones 30 zijn, durf ik mijn cruise control al eens opzetten, zodat ik nooit tegen een boete aanloop.

Het is wel zo dat dit in mijn wagen automatisch uitvalt, zodra je het rempedaal aanraakt.

Ik kan zo echter wel beter op het verkeer en de openbare weg letten, dan dat ik constant mijn snelheidsmeter zou moeten in de gaten houden.

Mijn vraag; is dit legaal en ben je sowieso in fout bij een verkeersongeval?

Dank bij voorbaat voor jullie antwoorden.

Joeri_J
Berichten: 654

#2 , 28 sep 2023 14:01

Als je auto een begrenzer heeft gebruik je beter deze.

Je blijft in fout als je een verkeersongeval in fout veroorzaakt.
gebruik van cruisecontrol (instellen/aanpassen) of teveel op de teller zelf kijken is geen geldig excuus.

Thomas_A
Berichten: 2383
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 sep 2023 18:04

Waarom zou het verboden zijn om daar cruise control te gebruiken? Daar is geen minimumsnelheid voor.

Zeker bij adaptieve cruise control staat die bij mij meer op dan af.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9802
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 28 sep 2023 18:32

Als je cruise control hebt, heb je 9 kansen op 10 ook een begrenzer
Veel interessanter:
valt niet uit als je remt
je kan vertragen en de begrenzer blijft op de ingestelde waarde staan

Terwijl je met CC altijd dezelfde snelheid blijft rijden + je stopafstand langer wordt ...

Prometheus
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 28 sep 2023 19:28

Bedankt voor jullie reacties!

basejumper
Berichten: 4653
Locatie: Diest

#6 , 30 sep 2023 21:59

@inazuma

Een begrenzer is niet valabel op trajecten met wisselende maximumsnelheden. Een adaptieve cruise controle wel
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

lohabra
Berichten: 1015

#7 , 01 okt 2023 08:21

Mijn vraag; is dit legaal
Het gebruik van de cruise control an sich is niet verboden. Het specifieke verkeersbord dat het gebruik ervan verbood, is zelfs afgeschaft.

De eindverantwoordelijkheid van het gebruik ervan, ligt uiteraard wél bij de bestuurder. Je moet er zélf oordeelkundig mee omgaan.
en ben je sowieso in fout bij een verkeersongeval?
Neen, het is niet zo dat degene die zijn cruise control gebruikte, automatisch in fout gesteld wordt bij een verkeersongeval. Het gebruik ervan moet al bewezen kunnen worden door de tegenpartij. En zij moet dan ook nog een oorzakelijk verband kunnen aantonen.

Eenvoudiger gezegd. De tegenpartij moet dan al kunnen aantonen dat jij de cruise control gebruikte. En zij moet ook nog kunnen aantonen dat het ongeval niet zou zijn gebeurd als jij de cruise control niet (foutief) gebruikt had. Of minder ernstige gevolgen als ze je deels mee aansprakelijk wil laten stellen.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Sirkii
Berichten: 5437

#8 , 01 okt 2023 09:20

@inazuma

Een begrenzer is niet valabel op trajecten met wisselende maximumsnelheden. Een adaptieve cruise controle wel
Toch niet. Een adaptieve cruise control detecteert dat het voertuig voor je trager rijdt en vertraagt / versnelt automatisch. Versnelt tot aan de ingestelde snelheid. Bij wisselende maximumsnelheden moet je telkens opnieuw de snelheid instellen (tenzij je r bij,lagere maximumsnelheid op rekent dat je voorganger met de correcte snelheid rijdt)

Inazuma
Berichten: 9802
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 01 okt 2023 18:10

Een begrenzer is niet valabel op trajecten met wisselende maximumsnelheden. Een adaptieve cruise controle wel
Je moet 'm even vaak veranderen als een cruise control ...
Of zelfs minder want je kàn zelf beslissen een eind trager te rijden

Verre van iedereen heeft adaptieve CC, en die er zijn, werken verre van allemaal goed (lees: pikken niet alle veranderingen in snelheidsbeperkingen op)

Prometheus
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#10 , 08 okt 2023 13:46

@ Lohabra

Uw reactie is heel verhelderend. Bedankt daarvoor.

cesto
Berichten: 324

#11 , 12 okt 2023 21:47

vraag aan iedereen: wat heeft het gebruik van de cruise control te maken met de aansprakelijkheid in een ongeval :?:

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”