rijden zonder keuringsbewijs

laliepuna
Topic Starter
Berichten: 15

rijden zonder keuringsbewijs

#1 , 28 jun 2009 13:45

hoi

onlangs tegengebouden door wegpolitie zonder geldige keuringsbewijs voor onze wagen, was enkele weken vervallen...

hebben waarschuwing opgesteld en pv opgemaakt , verklaring afgenomen. ik heb dan verklaard dat ik niet wist dat de keuring vervallen was omdat dit tenslotte mijn wagen niet is

deze wagen is niet van mij maar van mijn vriend dus is hij een week later naar de keuring gegaan waar de auto werd afgekeurd en kreeg 'verboden tot verkeer' Dit aan de politie gaan laten zien die er een kopie van genomen hebben.

de auto dan in de garage gelaten en enkele weken met vervangwagen gereden , dan de nodige herstellingen uitgevoerd en opnieuw naar de keuring gegaan, en nu hebben we dus een geldig keuringsbewijs

nu een paar dagen geleden de pv in de bus gehad, het is dus blijkbaar doorgestuurd naar parket dendermonde.. nu is mijn vraag, wat gaat hier verder van komen,? de wijkagent is al langsgeweest met de vraag of ik nog een verklaring kan afleggen, dus ik zal langsgaan met het geldig bewijs

nu is mijn vraag, als dit is opgestuurd naar het parket, wat gebeurt er dan? welke straf kan ik krijgen? en kan ik mijn rijbewijs kwijtspelen? (heb nog maar een voorlopig rijbewis.

groetjes :D

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bartie
Berichten: 263
Locatie: Regio Damme/Brugge

#2 , 28 jun 2009 17:39

Er kan u een VSBG worden voorgesteld (verval van strafvordering middels betaling van een geldsom) of u en/of de eigenaar van het voertuig kunnen hiervoor worden gedagvaard. Ik ken het parketbeleid van Dendermonde hieromtrent niet.

De sanctie die door de wet kan worden opgelegd, bedraagt 10 (x 5,5) euro tot 10.000 (x 5,5) euro. Er kan u noch de eigenaar voor het louter ontbreken van een geldig keuringsbewijs geen rijverbod worden opgelegd.

Zo u of de eigenaar een VSBG aangeboden krijgt, gaat u hier dus best op in!
Dit bericht betreft geen officieel juridisch advies. Vaak hangt alles af van feitelijkheden, die pas uit lezing van de officiële gegevens blijken...

laliepuna
Topic Starter
Berichten: 15

#3 , 28 jun 2009 19:49

bedankt, begrijp het al iets beter

kan ik zo een vsbg ook op een andere manier bekomen? op het papier stond zoiets als voorlopig proces verbaal opgestuurd naar dendermonde en een kopie van ons vorig verbod tot rijden

maar nu wij een geldig document hebben vraag ik me af of de plaatstelijke politie mij hiermee kan helpen of kom ik nu zowiezo voor de politierechtbank. heb namelijl al gehoord dat die van dendermonde heel streng is, op alle gebied

groetjes

Reclame

Vandebos
Berichten: 16087

#4 , 28 jun 2009 21:22

Ik ken het parketbeleid van Dendermonde hieromtrent niet.
In het gerechtelijk arrondissement van Dendermonde worden roodlichtrijders altijd gedagvaard voor de rechtbank. Dat zegt politierechter Peter D'Hondt. Hij pleit er trouwens voor om alle overtredingen van de derde graad, waaronder door het rood licht rijden, altijd voor de rechter te brengen.
14 februari 2009 het laatste nieuws.


Lijkt me effectief een strenge rechter...

Franciscus
Berichten: 38583

#5 , 29 jun 2009 17:21

Is bevoegd de (politie)rechter plaats van de feiten.
U krijgt een Minnelijke schikking aangeboden - die betaald u einde verhaal.
U moet de papieren controleren alvorens u wegrijdt.

Bartie
Berichten: 263
Locatie: Regio Damme/Brugge

#6 , 29 jun 2009 22:56

Het niet-hebben/niet-kunnen voorleggen van een keuringsbewijs van het voertuig is geen inbreuk die in de graden-onderdeling is opgenomen.

Ten andere, er zijn wel meer regio's in België waar "alle derdegraadsovertredingen" voor de Rechtbank komen...

U kunt geen VSBG op een andere manier bekomen, dan door voorstel van het parket.

U kunt wel steeds het dossier zo duidelijk mogelijk maken naar het Parket en de Rechtbank toe, door zo spoedig mogelijk alles in orde te maken en de kopies hiervan te sturen naar de verbalisanten en/of het parket.
Dit bericht betreft geen officieel juridisch advies. Vaak hangt alles af van feitelijkheden, die pas uit lezing van de officiële gegevens blijken...

witchqueen
Berichten: 183

#7 , 30 jun 2009 15:21

En toch... mijn vriend is geflitst geweest en daar stond meteen ook onder : overtreding van de eerste graad : rijden zonder geldig keuringsbewijs...
Hij had geen groen kaartje gekregen om zich aan te bieden en dus is hij dat uiteraard vergeten. Kunnen we dat 'niet ontvangen van het kaartje' gebruiken als geldig excuus voor die overtreding (niet voor de snelheidsovertreding uiteraard, enkel voor het rijden met een vervallen keuringsattest)

Franciscus
Berichten: 38583

#8 , 30 jun 2009 17:53

neen, staat op de kaart dat dit geen argument is.
U moet dat zelf in het oog houden.

Rebel-with-a-cause
Berichten: 1216

#9 , 30 jun 2009 19:32

Kunnen we dat 'niet ontvangen van het kaartje' gebruiken als geldig excuus voor die overtreding (niet voor de snelheidsovertreding uiteraard, enkel voor het rijden met een vervallen keuringsattest)
Men dient het voertuig zonder uitnodiging vóór de vervaldatum van het laatste keuringsbewijs ter keuring aan te bieden. de uitnodiging vormt echter louter een herinnering.
Voor een normale keuring dienen volgende documenten voorgelegd te worden : de uitnodiging (facultatief), het inschrijvingsbewijs, het gelijkvormigheidsattest en het vorige keuringsbewijs.
Indien het vorige keuringsbewijs niet kan voorgelegd worden, zal het station een duplicaat afleveren volgens het geldend tarief.

Bartie
Berichten: 263
Locatie: Regio Damme/Brugge

#10 , 30 jun 2009 22:07

En ondanks de opmerking op het kwestieuze proces-verbaal is het sturen zonder geldig schouwingsbewijs geen in graden ingedeelde overtreding. 8)
Dit bericht betreft geen officieel juridisch advies. Vaak hangt alles af van feitelijkheden, die pas uit lezing van de officiële gegevens blijken...

witchqueen
Berichten: 183

#11 , 01 jul 2009 20:26

Hmmm... misschien kunnen we dan een procedurefout inroepen om het pv ongeldig te laten verklaren :P

sniper
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#12 , 01 jul 2009 20:52

nu is mijn vraag, als dit is opgestuurd naar het parket, wat gebeurt er dan? welke straf kan ik krijgen? en kan ik mijn rijbewijs kwijtspelen? (heb nog maar een voorlopig rijbewis.

Artikel 2.

Onder de voorwaarden vastgesteld in artikel 4bis van de wet van 21 juni 1985 betreffende de technische eisen waaraan elk voertuig voor vervoer te land, de onderdelen ervan, evenals het veiligheidstoebehoren moeten voldoen kunnen de hierna vermelde inbreuken op de technische eisen waaraan elk voertuig te land, de onderdelen ervan, evenals het veiligheidstoebehoren moeten voldoen, vastgesteld tijdens technische controles langs de weg van bedrijfsvoertuigen die zijn ingeschreven in België of in het buitenland, aanleiding geven tot de inning, per inbreuk, van de bij die inbreuk aangegeven som:

a) de inbreuken op artikel 24 van het koninklijk besluit van 15 maart 1968 houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto’s, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen:

als de bestuurder van een in België ingeschreven of in het verkeer gebracht voertuig geen keuringsbewijs of een ander bewijsstuk (bv. vignet) kan voorleggen waaruit blijkt dat het bedrijfsvoertuig de verplichte technische controle van richtlijn 96/96/EG heeft ondergaan: 200 EUR;

volledige tekst
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

sushi
Berichten: 11

#13 , 18 okt 2009 12:35

Hmmm... misschien kunnen we dan een procedurefout inroepen om het pv ongeldig te laten verklaren :P
kan ofwel vervolgt de rechter voor beide,

dan is het optellen geblazen , snelheid +tech keuring + gerechtskosten.....

afhankelijk snelheid rijverbod, beginnend chauff rijbewijs opnieuw halen.... etc

inge054
Berichten: 15

#14 , 23 okt 2009 12:12

Twee jaar geleden was onze keuring ook verstreken, ongeveer een maand denk ik. Onze Russische overgebuur rijdt tegen onze wagen die geparkeerd stond en niet reed. Maar omdat hij nogal moeilijk deed en nogal duidelijk beneveld was belden we de politie om de vaststellingen te laten doen.

Parket van Dendermonde heeft uit de pv opgesteld gehaald dat onze keuring verlopen was en hebben een minnelijke schikking gekregen. 50 €. Stelt eigenlijk niets voor. + 5€ extra administratieve boete als je naar de keuring gaat.

Was heel uitzonderlijk dat onze auto niet gekeurd was. Vind eigenlijk dat ze hierover strenger mogen zijn: waarschuwing, na een maand nog niet in orde, voertuig in beslag nemen.

Franciscus
Berichten: 38583

#15 , 23 okt 2009 18:21

PV zal melding maken van een art wegcode dat de verwijzing naar het technisch reglement mogelijk maakt - vandaar vermoedelijk de nog altijd niet aangepaste tekst die er denk ik automatisch opkomt.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”