Laden en lossen?

evgoeth
Topic Starter
Berichten: 557
Locatie: Ten zuiden van Antwerpen

Laden en lossen?

#1 , 22 jun 2009 16:27

Ik ging een weekje op vakantie aan zee samen met man en kids.
Na 45 minuten te hebben rondgereden op zoek naar een parkeerplaats op een redelijke afstand van ons appartement gaven we het op en zei mijn man dat hij voor de deur ging parkeren om alles uit te laden en de wagen nadien te vertrekken.

Na laatste koffers uit de auto te hebben gehaald doet hij die op slot, komt hij ermee naar boven, en op het moment dat hij de laatste koffer binnenzet zie ik vanop het terras een combi aankomen.
Tegen de tijd dat hij met de lift terug beneden was (zaten op het zevende), meen ik gezien te hebben dat ze onze nummerplaat hebben opgeschreven.

Bord dat daar stond was verboden te parkeren, dus rode rand met 1 streep door en blauwe achtergrond.

Nu zei mijn schoonbroer mij dat bij laden en lossen de wagen daar moet staan met koffer open en sleutels op het contact.
Maar kom zeg, da’s vragen om die auto te stelen.

Kan ik nu nog zeggen : wij waren aan het lossen, of heeft dat lossen enkel betrekking op commerciële doeleinden?
Als ze daar een minuut later terug waren komen zien waren we weg natuurlijk, mijn man stormde buiten op het moment dat de agenten het hoekje om reden ...

Graag advies ...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2
Berichten: 2071

#2 , 22 jun 2009 17:30

Kan ik nu nog zeggen : wij waren aan het lossen, of heeft dat lossen enkel betrekking op commerciële doeleinden?

Nee, evengoed een particulier kan laden en lossen. Maar dat moet dan wel zichtbaar zijn...
Als het afgezet is op het voetpad is het gelost. Als U alleen bent, zal elke agent U het ook wel laten binnenzetten.

***********

Maar (ik heb geen flauw idee) moesten ze dan geen PV ter plaatse opmaken en achterlaten? Of iets gelijkwaardig als U in één of andere gemeente zit met creatieve parkeerreglementen?

Bartie
Berichten: 263
Locatie: Regio Damme/Brugge

#3 , 22 jun 2009 22:21

Normaliter is er in dergelijke zaken een observatietijd, tijdens dewelke er wordt gekeken of u wel degelijk aan het laden en lossen was.

Belangrijkste vraag: behoudens het parkeerverbod (verkeersbord E1), was er ook een onderbord die laden en lossen toestond?

Heeft u reeds iets moeten verklaren?
Dit bericht betreft geen officieel juridisch advies. Vaak hangt alles af van feitelijkheden, die pas uit lezing van de officiële gegevens blijken...

Reclame

evgoeth
Topic Starter
Berichten: 557
Locatie: Ten zuiden van Antwerpen

#4 , 23 jun 2009 09:52

Er was geen onderbord, enkel een bord verboden te parkeren (E1).

Mijn zus heeft onlangs een boete gekregen voor een overtreding van dezelfde situatie, alleen stond zij geparkeerd, en de uitleg die de politie er aan gegeven had was dat ze daar enkele minuten hadden gestaan maar niemand hadden zien laden of lossen.

Daarom vroeg ik me dat af.
Ze hebben niet staan wachten, ik zag in de verte de combi afkomen, mijn man is direct naar beneden gegaan, maar dat duurt wel een minuut of 2 eer die beneden was, terwijl stond ik op het terras met de kinderen te kijken en ik zag dat de agent een notablokje vasthad en erop aan het schrijven was.
En weg waren ze.

Ik heb nog niets ontvangen, maar als dat zo is dan is dat echt wel niet redelijk he?
Overal waar je daar kon staan, moest je parkeren, en dat gaat van 5 tot 10 euro per dag. Plus daarenboven wilden we wel even betalend parkeren tot de auto leeg was, maar er was geen plaats!

Ze kunnen toch niet verwachten dat je op een parkeerplaats gaat staan die straten verwijderd is van dat appartement, dan waren we de rest van de namiddag bezig met uitladen.
Je kan toch ook geen 2 kinderen van 3 en 1 alleen laten?

Enfin, momenteel is er nog niks gebeurd zolang we niks in de post krijgen, dat valt nog af te wachten he.

sniper
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#5 , 23 jun 2009 13:04

Kan ik nu nog zeggen : wij waren aan het lossen, of heeft dat lossen enkel betrekking op commerciële doeleinden?
...
2.22. "Stilstaand voertuig" : een voertuig dat niet langer stilstaat dan nodig is voor het in- of uitstappen van personen of voor het laden of lossen van zaken.
er staat daar niks bij van nog vlug eens naar boven gaan om één en ander weg te zetten

dat wordt dikwlijks zo strikt genomen

je stopt om dingen in of uit te laden en dat is het
moet er nog betaald worden, is het niet meer laden of lossen
2.23. "Geparkeerd voertuig" : een voertuig dat langer stilstaat dan nodig is voor het in- of uitstappen van personen of voor het laden of lossen van zaken.
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

dieke
Berichten: 1299

#6 , 23 jun 2009 14:50

Tja, ik vrees dat ik sniper moet bijtreden, hoezeer ik je ook begrijp. De juiste werkwijze in jullie situatie was geweest: papa laat mama en kindjes uitstappen; mama en kindjes kunnen dan al naar het appartement in kwestie gaan. Papa laadt de spullen uit de auto en plaatst ze in het halletje beneden in het appartementsgebouw, papa gaat auto ergens reglementair parkeren en de spullen worden naar boven gedragen. Als je dat niet riskeert (spullen in hal appartementsgebouw) kan je nog altijd als mama samen met de kindjes bij de spullen blijven wachten tot papa terug is van het reglementair parkeren en alles boven heeft gebracht.

Ik weet het, het klinkt allemaal idioot, maar het is wel degelijk op te lossen op zo'n manier dat het allemaal wettelijk én veilig is. Je kan langs de andere kant ook weer niet verwachten van een politieagent dat ie eens even op alle belletjes van alle appartementen gaat duwen om te vragen of daar misschien iemand van plan is te laden en/of lossen.

Franciscus
Berichten: 38583

#7 , 27 jun 2009 12:41

Laden en lossen.
Als een vrachtwagen met oplegger allemaal tafeltennisballetjes bijheeft kan men deze laden en lossen stuk voor stuk - geen probleem

Op het ogenblik dat de bestuurder de laadbon laat aftekenen parkeert hij en dus staat hij in overtreding.

Het lossen is gedaan van het ogenblik dat er 'niet meer gelost' wordt- het wegbrengen is iets anders.
Er bestaat wel wat rechtspraak over tijdsduur voor zichtbaar maar neem van mij aan de rechter omschrijft dit steeds als zeer kort.

Vooral je familielid volgen en 4 richtingaanwijzers gebruiken - alles open laten staan en inderdaad nog de sleutels in contact laten zitten.
Dan kan men nog zeer verwonderd zijn als u daarvoor ook een PV-tje maakt of u moet vaststellen dat de wagen weg is... en de politie weer niets gedaan heeft tegen de dieven.

Voor wat het waard is - normaal laat de politie een bericht van overtreding achter - kwestie van de overtreder en andere patrouille let laten weten al in overtreding genomen... maar dat is geen wettige vereiste.

dieke
Berichten: 1299

#8 , 27 jun 2009 18:18

en 4 richtingaanwijzers gebruiken
Dat is opnieuw een inbreuk tegen de verkeerswetgeving: 4 richtingaanwijzers gebruiken voor dingen waarvoor ze niet bedoeld zijn.

Franciscus
Berichten: 38583

#9 , 27 jun 2009 18:50

dat was ironisch - ook sleuteld op contact want dat is aanleiding tot diefstal

dieke
Berichten: 1299

#10 , 28 jun 2009 07:16

dat was ironisch - ook sleuteld op contact want dat is aanleiding tot diefstal
:) Ik was dus niet goed wakker toen ik dat las.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”