Parkeer-retributie - rechtmatig ?

jufo
Topic Starter
Berichten: 208

Parkeer-retributie - rechtmatig ?

#1 , 03 jul 2023 17:20

In meeste steden worden de parkeer-inbreuk-vaststellingen uitgevoerd door bepaalde firma's

Ik ontving een betalingsuitnodiging inzake een door hun vastgestelde parkeerovertreding - reden = "geen geldig parkeerbewijs"
Vermeld wordt : datum, uur, kenteken, stad én straat.

Ik meen dat elke kennisgeving aan een overtreder toch minstens duidelijke elementen moet bevatten waarvoor men wordt beboet ?

1/ de vermelde 'straat' is echter +/- 20 km lang (Bergensesteenweg, Brussel), zonder vermelding huisnummer, of 'ter hoogte van'.

is de "straatnaam" voldoende om een rechtmatige boete te innen, of is de boete onrechtmatig bij gebrek aan precieze locatie ?

2) geen geldig parkeerbewijs ; GEEN parkeerticket, zichtbaar op het dashbord : valt dit ook onder 'geen geldig bewijs' ?

'geen geldig' lijkt mij meer een 'vervallen' of 'vervalst' bewijs

Graag uw advies

Inazuma
Berichten: 9808
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 04 jul 2023 15:58

In meeste steden worden de parkeer-inbreuk-vaststellingen uitgevoerd door bepaalde firma's
Neen, dat gaat enkel over betalend parkeren, of blauwe zone ...
Ik ontving een betalingsuitnodiging inzake een door hun vastgestelde parkeerovertreding - reden = "geen geldig parkeerbewijs"
Vermeld wordt : datum, uur, kenteken, stad én straat.
Daar staat toch alles in ?

Denk er aan zij ook foto's maken van waar u stond ...
Ik meen dat elke kennisgeving aan een overtreder toch minstens duidelijke elementen moet bevatten waarvoor men wordt beboet ?

1/ de vermelde 'straat' is echter +/- 20 km lang (Bergensesteenweg, Brussel), zonder vermelding huisnummer, of 'ter hoogte van'.
Misschien is de ganse straat wel betalende zone in die gemeente ...

2) geen geldig parkeerbewijs ; GEEN parkeerticket, zichtbaar op het dashbord : valt dit ook onder 'geen geldig bewijs' ?
In parkeerretributie-reglementen wordt "geen parkeerbewijs" doorgaans gelijkgesteld met "geen geldig parkeerbewijs"


Sommige noemen het zelfs "geen geldig parkeerbewijs" indien er meerdere liggen achter uw voorruit ...

Reclame

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”