Parkeerretributie Shop&go parkeerplaats

Lowitn03
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Parkeerretributie Shop&go parkeerplaats

#1 , 30 jun 2023 04:33

Hallo,

Enkele dagen geleden heb ik een retributie gekregen op een shop &go parkeerplaats in de manestraat te Roeselare. Ik kwam net uit een kapperszaak en wou de straat oversteken maar moest wachten omwille van verkeer. Ik zie de parkeerwachter in kwestie foto's nemen van mijn auto en roep hem halt toe en open mijn auto om duidelijk te maken dat ik de bestuurder ben en dat ik meteen in mijn auto stap om aan te zetten. De parkeerwachter negeert mij maar maakt toch oogcontact en schrijft rustig voort op zijn apparaat en overhandigt mij de boete. Nu wil ik deze aanvechten bij het Parkeerbedrijf en desnoods bij de politierechter (indien ik kans maak om zoiets triviaal te winnen) want volgens mij zijn hier enkele zaken scheefgelopen.

Ik heb de data van de sensor opgevraagd om mij een specifiek tijdstip te geven van de overtreding. Het Parkeerbedrijf kon mij een uittreksel overhandigen waarbij ik zogezegd van 14u47 tot 15u20 geparkeerd stond. Echter is dit foutief want ik heb mij geparkeerd om 14u47 zoals de sensor aangeeft en stond geparkeerd tot 15u08 (hetgeen het moment van uitgifte van de boete is). Ik stond dus 21 minuten geparkeerd wat binnen de wettelijk toegelaten tijdsbestek van 30 minuten is .
Ben ik dan juist als ik veronderstel dat deze parkeerbon onterecht is uitgeschreven? Daarnaast is er ergens toch een principe van redelijkheid aangezien ik moeilijk onder een auto kan lopen om toch op tijd in mijn auto te kunnen zitten en te kunnen vertrekken ?

Als laatste heb ik persoonlijk nog al serieus moeite met de privebedrijven die zoveel mogelijk parkeerboetes proberen innen zonder zelf ook maar een oog te hebben voor
de wettelijke basis ervan. En dus vroeg ik mij af als ik hen eventueel deze boete extra zuur zou kunnen laten opbreken door heb verplichten mij een schadevergoeding te geven voor al het verrichte opzoekwerk. Ik besef dat dit wellicht een "stretch" is maar ik baseer mij hiervoor op art 1382 en 1383 van het burgerlijk wetboek. (Misschien zijn er wel nog betere wetteksten die hierop aansluiten?) Of ben ik beter af door hen niet tegen de schenen te schoppen en gewoon mijn boete probeer te laten kwijtschelden?

Thomas_A
Berichten: 2334
Juridisch actief: Nee

#2 , 30 jun 2023 06:53

U moet geen halt toeroepen aan een parkeerwachter en hij moet ook niet met u communiceren over de retributie die hij u wil geven.

Als er een automatische tijdregistratie is, waarom was hij dan dan al om enkele minuten voor 15u08 een foto van uw auto aan het nemen? Er was dan toch nog geen probleem? Maar ook: waarom was u dan al aan het discussiëren? Ontbreekt er geen stuk van het verhaal?

Uw argumenten over onder een auto lopen zijn niet relevant, want dat was in dit geval helemaal niet nodig.

Inazuma
Berichten: 9780
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 30 jun 2023 16:14

Nu wil ik deze aanvechten bij het Parkeerbedrijf en desnoods bij de politierechter
Als het een retributie is, is het het parkeerbedrijf dat u moet dagvaarden, voor de Vrederechter (niet de politie-rechter

Ik heb de data van de sensor opgevraagd om mij een specifiek tijdstip te geven van de overtreding. Het Parkeerbedrijf kon mij een uittreksel overhandigen waarbij ik zogezegd van 14u47 tot 15u20 geparkeerd stond. Echter is dit foutief want ik heb mij geparkeerd om 14u47 zoals de sensor aangeeft en stond geparkeerd tot 15u08 (hetgeen het moment van uitgifte van de boete is). Ik stond dus 21 minuten geparkeerd wat binnen de wettelijk toegelaten tijdsbestek van 30 minuten is .
Waarom schrijft die dan om 1508 al een retributie uit ?
Op dat moment is er geen enkele reden om een retributie uit te schrijven ...

En waarom registreert die sensor zogezegd tot 1520 terwijl u er blijkbaar eerder vertrok :?:
(of nog 12 minuten met de parkeerwachter gediscussieerd ?)

Zet de schepen van mobiliteit en de burgemeester in CC wanneer u een bezwaar binnenstuurt :mrgreen:


Met die parkeerbedrijven hebben we het laatste nog niet gezien ...
Die gasten schrijven maar
Zelfs waar en wanneer ze niet bevoegd zijn
Doorsnee burger betaalt toch om van de zever af te zijn ...

Reclame

LeenW
Berichten: 12858

#4 , 30 jun 2023 17:13

Los van het verhaal met de timing die niet klopt, moet u de verplaatsingstijd van en naar uw wagen ook inrekenen in de tijd dat u geparkeerd staat. Het parkeren eindigt niet op het moment dat u terug richting uw wagen wandelt.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”