Afgewezen bezwaar parkeerboete

juridischforumbe
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Afgewezen bezwaar parkeerboete

#1 , 13 jun 2023 11:58

Geachte

Als antwoord op mijn bezwaar heb ik dit ontvangen:
de termijn van 15 dagen waarvan sprake in artikel 29 van de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties een termijn van orde betreft. De wetgever heeft geen sanctie voorzien op het overschrijden van de termijn van 15 dagen waarover de sanctionerend ambtenaar beschikt om de gegevens met betrekking tot de vastgestelde feiten en de begane inbreuk, alsmede het bedrag van de administratieve geldboete mee te delen aan de overtreder. In huidig geval is het overschrijden van de termijn van 15 dagen niet van die aard geweest om uw belangen te schaden;
de door u aangehaalde argumenten geen valabele redenen vormen om de opgelegde boete kwijt te schelden.
Klopt dit?

Mijn argumentatie was:
bezwaar maken tegen de verkeersinbreuk die ik heb ontvangen met referentienummer x wegens een inbreuk op Art. 1.16 Hfst.2, Titel 7bis Politiecodex van de Stad Antwerpen. Ik ben van mening dat de boete onterecht is en ik wil graag mijn standpunt nader toelichten.

Allereerst wil ik aangeven dat de brief waarin ik op de hoogte ben gesteld van de parkeerovertreding, gedateerd en verzonden is op 08/05/2023. Echter, de vaststelling van de overtreding heeft plaatsgevonden op 27/03/2023, en de dienst Parkeerbeheer is op de hoogte gebracht van de overtreding op 20/04/2023. Dit is in strijd met Artikel 62, 8ste lid van de Wegverkeerswet, waarin bepaald wordt dat binnen een termijn van 14 dagen na de vaststelling van de overtreding een afschrift van het proces-verbaal aan de vermoedelijke overtreder moet worden toegezonden.

Ik ben van mening dat de overschrijding van deze termijn in mijn geval heeft geleid tot een schending van mijn recht op een tijdige kennisgeving van de overtreding. Als gevolg hiervan is mijn mogelijkheid om adequaat te reageren en mijn verdediging voor te bereiden aanzienlijk belemmerd.
Heeft de Bestuurlijke handhaving stilstaan en parkeren gelijk?

Inazuma
Berichten: 9781
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 13 jun 2023 15:24

Neen

GAS-wet voorziet dat de kennisgeving binnen de 15 dagen na ontvangst bij de GAS-ambtenaar moet gebeuren.
De wettelijke procedure voorzien in de GAS-wet is dus niet gevolgd, en de GAS ambtenaar heeft bijgevolg de sanctie niet conform de wet opgelegd.

Blijkbaar betwisten ze de data en feiten zelfs niet ...

De kennisgeving aan u volgt ook pas anderhalve maand na de vaststellingen.
Stellen dat dit uw mogelijkheid tot verdediging niet zou schaden, slaat nergens op.
Wie weet 1,5 maand na datum nog waar & hoe men precies parkeerde ... :?:


Uw verwijzing naar de bijzondere bewijswaarde van PVs in Art 62 is eigenlijk weinig relevant:
Er is immers geen termijn voorzien in de GASwet tussen de vaststellingen inzake parkeren en het doorsturen ervan aan de GAS-ambtenaar ... :!:
één van de waanzinnige dingen in die GAS-wet inzake stilstaan/parkeren/C3
Die wet is duidelijk bedoeld om de rechten vd verdediging te schaden, in het bijzonder bij verkeersinbreuken



Ik heb eigenlijk geen idee wat er gebeurt als de Stad Antwerpen probeert u te dwingen tot betalen, op basis van deze niet wettelijk conforme beslissing - en of u dààr dan nog enig burgerlijk beroep tegen kan instellen als u dat nu niet doet bij de politierechtbank, binnen de 30 dagen.


Onderafdeling 3. - Procedure in geval van inbreuken betreffende het stilstaan en het parkeren bedoeld in artikel 3, 3°

Art. 29.§ 1. De sanctionerend ambtenaar deelt binnen de vijftien dagen na ontvangst van de vaststelling van de inbreuk, bij gewone zending, aan de overtreder de gegevens mee met betrekking tot de vastgestelde feiten en de begane inbreuk, alsmede het bedrag van de administratieve geldboete.

juridischforumbe
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 aug 2023 15:47

Neen
Bedankt Inazuma!

Ik heb samen met reactie op de betwisting een foto ontvangen, waarbij er een foto van mijn wagen en nummerplaat langs achter gemaakt werd.
Mijn wagen heeft getinte achterruiten, waarbij je niet naar binnen kan kijken of er iemand in de wagen zat op dat moment of niet.
Dit allemaal zorgt voor onduidelijkheden, zeker omdat de boete te laat werd verstuurd.
Ik heb vandaag terug een tweede betalingsherinnering ontvangen met +20,00EUR "administratieve kosten".

Mijn vraag is nu, wat zijn de correcte stappen dat ik kan ondernemen zonder deze boete te betalen? Moet ik hiervoor naar de politierechtbank, een advocaat inschakelen of gewoon de brief negeren?

Mvg

Reclame

Inazuma
Berichten: 9781
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 14 aug 2023 17:01

We zijn intussen 2 maanden verder

Voor beroep bij de politierechtbank bent u dus al een maand te laat ...


Dat er niemand in de wagen te zien is door de ruiten, speelt overigens geen rol.
Ook met een bestuurder in de auto kan je geparkeerd staan.

juridischforumbe
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#5 , 17 aug 2023 11:30

Dus betalen is de enigste optie?

Mvg

Franciscus
Berichten: 38616

#6 , 17 aug 2023 11:34

Is te vrezen.
Het enigste wat telt is de termijn tss ontvangst van PV van politie en de kennisgeving aan u. Dat moet binnen de 15 dagen zijn.
De rest doet er dus niet toe.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”