50cc, te snel

Amplid
Topic Starter
Berichten: 1

50cc, te snel

#1 , 11 jun 2009 19:50

Eerste bericht hier:)

Hier is dus mijn verhaal: Ik ben onlangs door de politie op de rollen gezet en mijn kleine, ongetunede (!) 4-takt deed 88km/h (wat zelfs met opdrijven bijna onmogelijk is voor een 4-takt 50cc)??!! Dus ze hebben er dan de luchtfilter en het spruitstuk laten uithalen door een garage en na vier weken heb ik hem teruggekregen. Nu heb ik onlangs een brief gekregen dat, zodra hij gerepareerd is (met originele stukken waar onmogelijk mee geknoeid kan zijn dus!), ik naar het politiebureau moet en dan gaan ze mij nog eens op de rollen zetten. Nu heb ik al van veel mensen met hetzelfde merk en model van brommer (masai db50h) als de mijne gelezen en gehoord dat hun brommer ook veel te snel ging op de rollen. Moest mijn masai nu inderdaad weer te snel gaan op de rollen nadat hij met originele, legale stukken gemaakt is en dus effectief maar 45km/h rijdt op de baan, heb ik dan een bewijs dat er iets mis is met die rollen? Kan ik dan bijgevolg mijn boetegeld van de eerste keer op de rollen terugeisen?

Bedankt eerst en vooral voor het lezen..:p
Groeten, Yannick

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 11 jun 2009 20:31

(wat zelfs met opdrijven bijna onmogelijk is voor een 4-takt 50cc)
*kuch* Lang geleden toen de dieren nog spraken en er een brommer merk met de naam Camino bestond met 49 cc inhoud had ondergetekende er eentje die niet kon worden bijgehouden door een combi van de rijkswacht... 8)

Niets speciaals aan gedaan uitgenomen waterkoeling en, als ik me juist herinner, een Pollini uitlaat?

Dju, ik wordt oud..

Edit: cilinder was eveneens uitgeboord tot op 4mm van buitenwand en er staken andere tandwielen en een fijnere ketting op. (dat ding vloog in stukken als je de gashendel opendraaide voor je 50 reed...) Toch een beetje aan gewerkt..
Laatst gewijzigd door Vandebos op 11 jun 2009 23:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Vandebos
Berichten: 16087

#3 , 11 jun 2009 20:36

oud sentiment terzijde, je kan het ijkingsattest van die rollen opvragen. Of dit je verder gaat helpen is een ander verhaal.

Het lijkt me het beste als je aan de garagist in kwestie vraagt om het brommertje te testen op snelheid vooraleer je langsgaat bij die mannen in het blauw.

Reclame

araneus
Berichten: 66

#4 , 12 jun 2009 10:25

Ik zoek het nog even op, maar ik ben er zeker van dat die rollen niet gebruikt kunnen worden om de snelheid van je brommer te meten. Die rolletjes worden inderdaad zeer veel gebruikt om de snelheid te meten, maar wettelijk zou het niet in orde zijn, zelfs met ijkingsattest.

Hoeveel gaat die brommer eigenlijk wanneer je ermee rijdt ? Je stelt dat hij niet getuned is, maar je moet hem wel repareren met originele stukken ? Dit begrijp ik niet, er staan dus wel andere stukken op, is dit dan niet tuning ? In ieder geval zorg dat de bromfiets belast is als hij op de rollen staat. Dan zal de snelheid al een stuk lager uitvallen.

Zelf reed ik midden jaren '80 met een Vespa PK50XL, die was volledig standaard. In die tijd mochten bromfietsen cat. B slechts 40 km/u rijden. Op een goede dag werd ik tegen gehouden door twee rijkswachters in een anonieme BMW. De Vespa moest op de rollen. Dat was de tijd van de Camino, PX, MT5, ... allemaal bromfietsen met grote wielen, dus geen scooters. De kleine wieltjes van mijn Vespa zetten zich vast tussen de rollen die te ver uit elkaar stonden. Het resultaat was een topsnelheid van 20 km/u.
De rijkswachter lichte mijn bromfiets op waardoor de Vespa plots 65 km op de rollen registreerde. Ik heb daar toen hevig tegen geprotesteerd en heb hem gevraagd de Vespa onmiddellijk terug neer te zetten en de test op de gepaste wijze uit te voeren. Het resultaat was nu net geen 30 km/u. Hierna hebben ze nog een 15 min. gezocht naar een 'knopje' en mij zelfs een paar keer gedreigd dat ik maar moest vertellen waar dat zat.
Uiteindelijk zijn ze tegen hun zin vertrokken met de mededeling: "We zullen u in de gaten houden". Mijn Vespa reed zonder er iets aan te veranderen ongeveer 48 km/u, op mijn teller. Ik moest dus niks vrezen.

Franciscus
Berichten: 38592

#5 , 12 jun 2009 18:16

Bromfiets wordt gedemonteerd door een aangestelde garagist van het parket.
Die halen er feilloos alle onwettige (andere dan originel) stukkenn af.
Hou er rekening mee dat uw bromfiets NIET meer voldoet aan het proces verbaal van goedkeuring en dus NIET meer verzekerd is.
uw verzekering zal dat als een (zere) zware fout aanzien bij ongeval.
De rechter ook trouwens.

Raar dat de rechtbanken deze controletoestellen dan nog steeds toelaten - anders zijn die nochtans heel snel met controletoestellen af te keuren als de advocaten met valabele argumenten komen.

Blijkbaar dan toch niet zo valabel.

Bartie
Berichten: 263
Locatie: Regio Damme/Brugge

#6 , 12 jun 2009 20:10

Ik sta er ook van versteld dat dit blijkbaar niet wettelijk in orde zou zijn...?

Hoe dan ook, hou rekening met een zware sanctie van de Politierechtbank.

Ik weet dat dit bijvoorbeeld in Brugge zelfs gepaard gaat met enkele maanden rijverbod....
Dit bericht betreft geen officieel juridisch advies. Vaak hangt alles af van feitelijkheden, die pas uit lezing van de officiële gegevens blijken...

delady
Berichten: 547

#7 , 13 jun 2009 07:23

ben ik verkeerd als ik dacht ergens gelezen te hebben dat de eigenaar van de brommer-scooter OP zijn voertuig moet/mag zitten op de rollen omdat dit feitelijk de werkelijke snelheid geeft?

ligoy
Berichten: 4

#8 , 17 jun 2009 19:55

Mijn zoon is ooit vrijgesproken voor iets gelijkaardigs voor de politierechtbank van Antwerpen door het feit dat de brommer onbelast op de rollen was gezet dus zonder dat er een agent of stadswerkman op die brommer zat.
De advokaat werd geleverd door de rechtsbijstandpolis van de brommer.
De sleepkosten naar en de demontage door een bedrijf in Malle evenals de herstellingskosten na sloping, daar kon ik echter achter fluiten (geen bevoegdheid van de politierechtbank denk ik);en als ik me niet vergis was dat toen minstens een slordige 5000 frankskens.
groeten

Vandebos
Berichten: 16087

#9 , 18 jun 2009 01:16

Klopt er moet iemand op die brommer als hij op de rollen staat. dat ding moet immers belast worden alsof er mee gereden wordt op de openbare weg. Afhankelijk van het gewicht van de bestuurder kan dat gauw 5-15km schelen.

hardlife
Berichten: 94

#10 , 28 jun 2009 07:33

(wat zelfs met opdrijven bijna onmogelijk is voor een 4-takt 50cc)
*kuch* Lang geleden toen de dieren nog spraken en er een brommer merk met de naam Camino bestond met 49 cc inhoud had ondergetekende er eentje die niet kon worden bijgehouden door een combi van de rijkswacht... 8)

Niets speciaals aan gedaan uitgenomen waterkoeling en, als ik me juist herinner, een Pollini uitlaat?

Dju, ik wordt oud..

Edit: cilinder was eveneens uitgeboord tot op 4mm van buitenwand en er staken andere tandwielen en een fijnere ketting op. (dat ding vloog in stukken als je de gashendel opendraaide voor je 50 reed...) Toch een beetje aan gewerkt..
[offtopic]Die camino is een 2-takt. Technisch gezien heb je dan met dezelfde cilinderinhoud 2x zoveel vermogen, aangezien er om de 2 slagen een verbranding plaats vindt dan om de 4..[/offtopic]

Een 4-takt 50cc gaat inderdaad voor géén meter vooruit.. Mits serieus gesleutel en de nodige investeringen in onderdelen haal je max. 65.
88 is technisch gezien onmogelijk. Als je al 88 uit een opgedreven 72cc 4-takt kunt halen ben je al een serieuze "krak".

Zoals hierboven reeds vermeld is moet men kunnen aantonen d.m.v. een geldig ijkingsattest dat die rollen "zogezegd" technisch correct zijn. Hiervoor heb je reeds het nummer nodig dat op de "rol" stond, anders geven ze je maar wat ze liggen hebben om je af te wimpelen. (ijkingsattest van een totaal andere rol dan diegene waarmee de vastellingen werden verricht)

In uw geval kan het zeker lonen uw minnelijke schikking niet te betalen.. Met wat "geluk" zal je dan gedagvaard worden voor de politierechtbank.

grtz

Franciscus
Berichten: 38592

#11 , 29 jun 2009 16:34

De door de politie gebruikte toestellen hebben bij mijn weten nog altijd een homologatie en mogen volgens de wet nog altijd gebruikt worden.

Ik zou daar dus maar niet teveel op hopen.

Want als u beweerdt dat het niet correct was moet u ook bewijzen dat het niet correct was - dit door een procedure valsheid in geschriften.
Met wat geluk is de eerste zitdag binnen 2 jaar - met beroep erbij ben je een jaar of 5 bezig.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”