Staandehouding roekeloosrijgedrag

Jhonny
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

Staandehouding roekeloosrijgedrag

#1 , 08 mei 2023 16:23

Ik heb een 3 maand terug een minder fijne ervaring gehad met een anonieme politiewagen.

Ik ging deze wagen (te snel) voorbij binnen bebouwde kom aan 70, echter omdat ze geen ijking bij hadden en dus geen snelheid konden meten werd ik staande gehouden voor roekeloos rijgedrag. Helaas verliep de interventie niet volledig zoals het hoort en werden er nog andere dingen bij in de PV gegooid waar ik opzich niet mee eens ben, dat ter zijde is de PV dus een graad 3 er staat bv in. dat ik een politiebevel genegeerd heb.

Ter plekke is toen mijn rijbewijs ook ingetrokken voor 15 dagen.

Mijn vraag is, ik ben staande gehouden maar moet ik geen uitnodiging ontvangen voor een verhoor waar dan mijn tegen verweer wordt op afgenomen? Of gaat deze PV rechtstreeks naar het parket zonder mijn tegenverhaal? Ik kan me herrineren dat een famillielid tegen een boom heeft gereden met de wagen, alcohol test was positief maar zij werd dus wel een paar weken later uitgenodigd op het politiekantoor voor haar kant van het verhaal te doen.

Is er bij mij iets foutgelopen of is het louter normaal dat dit zo gebeurd? Ik wil natuurlijk niet gaan bellen naar het politiekantoor want als er werkelijk iets fout gebeurd is dan speelt dat alleen maar in mijn voordeel.

Issued
Berichten: 1233

#2 , 08 mei 2023 20:28

Voor verkeersinbreuken zit er een antwoordformulier bij het kopie van het pv dat je gekregen hebt.

Jhonny
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 mei 2023 22:55

Voor verkeersinbreuken zit er een antwoordformulier bij het kopie van het pv dat je gekregen hebt.
Die zat er dus niet bij. Inmiddels zijn we 3 maanden verder, ik neem aan dat het nu te laat is? Of dien ik te bellen naar de betrokken diensten en vermelden dat het er niet bij zat, is dit in dat geval geen procedure fout? Ik heb nu geen verweer kunnen indienen.

Reclame

LeenW
Berichten: 12858

#4 , 08 mei 2023 23:07

Hoe ga je bewijzen dat iets ergens niet bij zat?

Jhonny
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

#5 , 08 mei 2023 23:14

Hoe ga je bewijzen dat iets ergens niet bij zat?
Goede vraag, maar zoals ik zeg zat het er niet bij. Mij gaat het niet zo zeer om de bewijslast maar wel om de vervolgstappen.

Inazuma
Berichten: 9780
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 09 mei 2023 00:25

Ik ging deze wagen (te snel) voorbij binnen bebouwde kom aan 70, echter omdat ze geen ijking bij hadden en dus geen snelheid konden meten werd ik staande gehouden voor roekeloos rijgedrag.
Dat kan dus
Er zal dan in PV ook melding moeten zijn wat dat roekeloos rijgedrag was
werden er nog andere dingen bij in de PV gegooid waar ik op zich niet mee eens ben, dat ter zijde is de PV dus een graad 3 er staat bv in. dat ik een politiebevel genegeerd heb.
Dan zal u moeten bewijzen dat die dingen niet kloppen ...
Geen filmcamera in de anonieme ?
Bodycams ?

Worden steeds populairder, dus naar uitkijken als je gestopt wordt door politie
Kan zowel in je voor- als nadeel spelen
In je nadeel gaat de film wel in dossier steken ...

Mijn vraag is, ik ben staande gehouden maar moet ik geen uitnodiging ontvangen voor een verhoor waar dan mijn tegen verweer wordt op afgenomen?
Er is geen noodzaak je te (ver)horen voor parket dagvaardt
Je kan je verweren voor de rechtbank

Inazuma
Berichten: 9780
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 09 mei 2023 00:32

-Die zat er dus niet bij.
Is ook geen reden voor
je bent ter plaatse geïdentificeerd ...

Ik heb nu geen verweer kunnen indienen.
U vertrekt van het foutieve idee dan het invullen van het inlichtingenformulier een "verweer" is
Dat is niet zo
Er is zelfs geen zekerheid dat het van bij politie tot bij het parket geraakt in je dossier

Je gaat hiermee biechten bij de duivel:
Je "verweer" komt terecht bij de instantie die jou wil bestraffen, en kan zo zelfs tegen jou gebruikt worden en dienen om je verdediging later voor de rechtbank, al met voorsprong onderuit te halen

Jhonny
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

#8 , 09 mei 2023 01:07

Ik ging deze wagen (te snel) voorbij binnen bebouwde kom aan 70, echter omdat ze geen ijking bij hadden en dus geen snelheid konden meten werd ik staande gehouden voor roekeloos rijgedrag.
Dat kan dus
Er zal dan in PV ook melding moeten zijn wat dat roekeloos rijgedrag was
werden er nog andere dingen bij in de PV gegooid waar ik op zich niet mee eens ben, dat ter zijde is de PV dus een graad 3 er staat bv in. dat ik een politiebevel genegeerd heb.
Dan zal u moeten bewijzen dat die dingen niet kloppen ...
Geen filmcamera in de anonieme ?
Bodycams ?

Worden steeds populairder, dus naar uitkijken als je gestopt wordt door politie
Kan zowel in je voor- als nadeel spelen
In je nadeel gaat de film wel in dossier steken ...

Mijn vraag is, ik ben staande gehouden maar moet ik geen uitnodiging ontvangen voor een verhoor waar dan mijn tegen verweer wordt op afgenomen?
Er is geen noodzaak je te (ver)horen voor parket dagvaardt
Je kan je verweren voor de rechtbank

Bedankt!

In de PV wordt snelheid aangehaald als roekeloos rijden, het is een hele soep geworden van een PV waar een drugstest eerst positief was (kon niet, ik heb nooit drugs gebruikt). Mijn rijbewijs werd toen ingetrokken en mijn auto doorzocht met een drugshond wat negatief uitdraaide, eenmaal aangekomen op het bureau werd meegedeeld dat de drugstest alsnog negatief bleek te zijn en de agente meldde dat het misschien door het koude weer was dat hij vals positief aangaf (lijkt me heel sterk, het was 9C buiten). Doorheen de staande houding is meermaals duidelijk machtmisbruik te horen met woorden zoals: ik heb genoeg van uw soort, ik vind wel iets om uw rijbewijs af te pakken. Dit heb ik gelukkig allemaal op dashcam beelden van mijn eigen, of de agent(en) in kwestie een bodycam droegen weet ik niet gezien het donker was.

Zoals ik het zo hoor dien ik dus de dagvaarding af te wachten en me daar te verweren met de nodige bewijzen. Dat lijkt me duidelijk, ik vermoed dat ik dan nog een uitnodiging zal krijgen.

Inazuma
Berichten: 9780
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 09 mei 2023 10:49

In de PV wordt snelheid aangehaald als roekeloos rijden
70 ipv 50 is nogal magertjes om van roekeloos rijgedrag te spreken
Een flitsPV voor die snelheid wordt afgebonjourd met een overschrijving ...

Niks meer dan dat in het PV ?
het is een hele soep geworden van een PV waar een drugstest eerst positief was (kon niet, ik heb nooit drugs gebruikt).
Kan wel : vals positief ifv medicatie ofzo
Ofwel positief, maar bij labo-onderzoek niet voldoende terug te vinden om strafbaar te zijn

eenmaal aangekomen op het bureau werd meegedeeld dat de drugstest alsnog negatief bleek te zijn
Raar.
Speekseltest is + of -

Heb je de + uitslag gezien na de test ?


Geen idee hoe het met de speekseltest juist zit, maar normaal bij zo'n soort tests blijft ofwel het resultaat langere tijd onveranderd zichtbaar (cfr predictor zwangerschapstest); ofwel moet het resultaat net binnen een specifieke tijdsspanne afgelezen worden (en is later nog eens kijken dus zinloos).
Doorheen de staande houding is meermaals duidelijk machtmisbruik te horen met woorden zoals: ik heb genoeg van uw soort, ik vind wel iets om uw rijbewijs af te pakken. Dit heb ik gelukkig allemaal op dashcam beelden van mijn eigen
De vraag is: wil je die opname gebruiken voor je verdediging ?
Want er gaat ook op staan wat je precies uitspookte :wink:

Je kàn er een stuk afknippen en enkel gebruiken wat in je voordeel speelt: je kan immers niet gedwongen worden jezelf te beschuldigen :mrgreen:


Maak een paar back-ups van die opname zodat ze zeker niet verloren gaat
Verder niks met origineel doen, buiten bewaren
Niet editen of wat ook (de kopies ook niet)

Je neemt 1 van die kopieën mee naar de rechtbank, en iets om het op af te spelen ... als je ze wil gebruiken

Zoals ik het zo hoor dien ik dus de dagvaarding af te wachten en me daar te verweren met de nodige bewijzen.
Ja
Kan dat je alsnog verhoord wordt
Kan ook van niet


Dat lijkt me duidelijk, ik vermoed dat ik dan nog een uitnodiging zal krijgen.
Als je gedagvaard wordt, zal je dat normaal wel weten, en krijg je inderdaad de dagvaarding binnen, of een briefje om ze te komen afhalen

Als ze je brievenbus vinden ... :mrgreen:

Jhonny
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

#10 , 10 mei 2023 09:55

In de PV wordt snelheid aangehaald als roekeloos rijden
70 ipv 50 is nogal magertjes om van roekeloos rijgedrag te spreken
Een flitsPV voor die snelheid wordt afgebonjourd met een overschrijving ...

Niks meer dan dat in het PV ?
het is een hele soep geworden van een PV waar een drugstest eerst positief was (kon niet, ik heb nooit drugs gebruikt).
Kan wel : vals positief ifv medicatie ofzo
Ofwel positief, maar bij labo-onderzoek niet voldoende terug te vinden om strafbaar te zijn

eenmaal aangekomen op het bureau werd meegedeeld dat de drugstest alsnog negatief bleek te zijn
Raar.
Speekseltest is + of -

Heb je de + uitslag gezien na de test ?


Geen idee hoe het met de speekseltest juist zit, maar normaal bij zo'n soort tests blijft ofwel het resultaat langere tijd onveranderd zichtbaar (cfr predictor zwangerschapstest); ofwel moet het resultaat net binnen een specifieke tijdsspanne afgelezen worden (en is later nog eens kijken dus zinloos).
Doorheen de staande houding is meermaals duidelijk machtmisbruik te horen met woorden zoals: ik heb genoeg van uw soort, ik vind wel iets om uw rijbewijs af te pakken. Dit heb ik gelukkig allemaal op dashcam beelden van mijn eigen
De vraag is: wil je die opname gebruiken voor je verdediging ?
Want er gaat ook op staan wat je precies uitspookte :wink:

Je kàn er een stuk afknippen en enkel gebruiken wat in je voordeel speelt: je kan immers niet gedwongen worden jezelf te beschuldigen :mrgreen:


Maak een paar back-ups van die opname zodat ze zeker niet verloren gaat
Verder niks met origineel doen, buiten bewaren
Niet editen of wat ook (de kopies ook niet)

Je neemt 1 van die kopieën mee naar de rechtbank, en iets om het op af te spelen ... als je ze wil gebruiken

Zoals ik het zo hoor dien ik dus de dagvaarding af te wachten en me daar te verweren met de nodige bewijzen.
Ja
Kan dat je alsnog verhoord wordt
Kan ook van niet


Dat lijkt me duidelijk, ik vermoed dat ik dan nog een uitnodiging zal krijgen.
Als je gedagvaard wordt, zal je dat normaal wel weten, en krijg je inderdaad de dagvaarding binnen, of een briefje om ze te komen afhalen

Als ze je brievenbus vinden ... :mrgreen:

Ja. Dat is zeker magertjes, in het PV staat roekeloos rijgedrag, het negeren van een politiebevel en ook denigrerend gedoe naar de politie.

Roekeloos rijgedrag staat te wijten aan snelheid staat in het PV. op de dashcam beelden heb ik inderdaad bevestigd meermaals dat ik 70 rij in een 50 zone, buiten dat heb ik niks bevestigd noch ontkent.

Het negeren van het politiebevel doelt erop dat ik niet onmiddelijk een busstopstrook ben opgereden toen ik de blauwe lichtjes zag. Ik ben onmiddelijk naar rechts beginnen pinken (om aan te tonen dat ik ze gezien heb), maar besloot de straat 50 meter na de busstrook in te slaan omdat ik daar gewoon veilig kon stilstaan ipv op een busstrook op de openbare weg. Dat is volgens hun het negeren van een bevel.

Denigrerend ben ik nooit geweest, terwijl de agenten aan het roepen waren heb ik niet anders gedaan dan mij geexcuseerd voor de overdreven snelheid. De speekseltest was positief bij het afnemen (dat resultaat heb ik nooit gezien) op cannabis/THC. 2 uur later eenmaal in het bureau was diezelelfde test ineens negatief, zo staat het ook in het PV. Ik heb voor de zekerheid 1 dag later een urinestaal laten nemen via de huisarts om aan te tonen dat ik helemaal niks van drugs doe. Die resultaten bevestigen dat ook, ik neem ook geen medicatie oid.


Ja inderdaad wacht nu al 3 maand. Mocht ik toch niet gedagvaard worden krijg ik daar dan ook een bericht van of niet?

Franciscus
Berichten: 38614

#11 , 10 mei 2023 15:13

Bij mijn weten als RB is ingetrokken door politie is het sowieso voorkomen.
De straat 50 m verder is ook openbare weg....
Als de politie duidelijk teken heeft gedaan om te stoppen is het stoppen en niet verder rijden.
Maar dat hangt van plaats en tijd af en is door ons niet te beoordelen... dan moet dat ook zeer duidelijk omschreven worden in PV.

Thomas_A
Berichten: 2334
Juridisch actief: Nee

#12 , 10 mei 2023 16:19

Blauwe lichten achter u is nog geen bevel om te stoppen. Als ze een zaak willen maken van het negeren van een bevel, zullen ze toch andere argumenten moeten hebben.

Inazuma
Berichten: 9780
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#13 , 10 mei 2023 16:54

Roekeloos rijgedrag staat te wijten aan snelheid staat in het PV. op de dashcam beelden heb ik inderdaad bevestigd meermaals dat ik 70 rij in een 50 zone,
Is niet noodzakelijk roekeloos
Vraag is hoe je op die beelden rijdt
Als dat gewoon 70 is ipv 50, is dat gewoon te rap, niet noodzakelijk roekeloos ...

Maar zoals gezegd dat wordt normaal afgehandeld per overschrijving ...
Het negeren van het politiebevel doelt erop dat ik niet onmiddelijk een busstopstrook ben opgereden toen ik de blauwe lichtjes zag. Ik ben onmiddelijk naar rechts beginnen pinken (om aan te tonen dat ik ze gezien heb), maar besloot de straat 50 meter na de busstrook in te slaan omdat ik daar gewoon veilig kon stilstaan ipv op een busstrook op de openbare weg. Dat is volgens hun het negeren van een bevel.
Daar blijft dus ook niets van over als dat ook zo te zien is op je dashcam ...
Denigrerend ben ik nooit geweest, terwijl de agenten aan het roepen waren heb ik niet anders gedaan dan mij geexcuseerd voor de overdreven snelheid.
`
En dat staat allemaal mooi op je dashcam :?:

Dat wordt een mooie zitting ...
Dan rest enkel de snelheidsovertreding, en de rest is drukdoenerij en opblazen van een PV ...

Aangezien je al 15 dagen je rijbewijs kwijt was, zou je zelfs opschorting van straf kunnen vragen: je bent al gestraft
Of de eenvoudige schuldigverklaring, voor een snelheidsovertreding dan.
En vrijspraak voor alle andere punten.
Dan moet je dashcam wel tonen wat je hier stelt ...

De speekseltest was positief bij het afnemen (dat resultaat heb ik nooit gezien) op cannabis/THC.
2 uur later eenmaal in het bureau was diezelelfde test ineens negatief, zo staat het ook in het PV.
Maar toen was er al gebeld om je rijbewijs in te trekken ?
Of wanneer hebben ze dat juist gedaan ?


Letterlijk hetzelfde test materiaal dat negatief was ?
Want da's alvast de eerste keer dat ik hoor dat een + test ineens - geworden zou zijn.
Politie-agenten die daar ervaring mee hebben ?


Of dezelfde test (ttz een speekseltest) terug gedaan met een andere tester ?

Ik heb voor de zekerheid 1 dag later een urinestaal laten nemen via de huisarts om aan te tonen dat ik helemaal niks van drugs doe. Die resultaten bevestigen dat ook, ik neem ook geen medicatie oid.
Op zich telt die enkel als analyses in een door de overheid erkend lab uitgevoerd werden, maar neem resultaten iig mee als je voorkomt.

Ik heb eerlijk gezegd zelfs zo'n vermoeden dat je test nooit positief was ...

Mocht ik toch niet gedagvaard worden krijg ik daar dan ook een bericht van of niet?
Neen
Als "dader" hoor je nooit of iets geseponeerd werd
Je hoort dan gewoon ... niks meer

Inazuma
Berichten: 9780
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#14 , 10 mei 2023 17:07

Bij mijn weten als RB is ingetrokken door politie is het sowieso voorkomen.
De straat 50 m verder is ook openbare weg....
`
Vermoedelijk wat minder verkeer daar ...
Op zich niets mis mee om daar te stoppen
Als de politie duidelijk teken heeft gedaan om te stoppen is het stoppen en niet verder rijden.
De Rijkswacht indertijd had STOP bordje in rood in hun Golfjes

Je ziet wel een STOP lichtjes in de zonnekleppen bij anoniempjes
Maar als Vraagsteller stelt die niet gezien te hebben is dat perfect mogelijk

Bevel van politie zien terwijl die achter je rijden, is niet vanzelfsprekend
En ietwat anders dan wanneer ze voor je staan (en geregeld foute bevelen geven ...)

dan moet dat ook zeer duidelijk omschreven worden in PV.
Als de vraagsteller zijn uitleg klopt ontbreekt het daar wel wat aan ...

Franciscus
Berichten: 38614

#15 , 10 mei 2023 18:42

Heb ook die indruk ...inderdaad zo'n bevel moet duidelijk zijn.
En het is ook veiliger om op een rustigere plaats te stoppen.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”