depannage

lala
Topic Starter
Berichten: 120
Locatie: Brussel

depannage

#1 , 28 mei 2009 14:25

goeie middag,

Ik ben op zoek naar een antwoord ivm een verkeersovertreding dat ik gemaakt heb...
Vandaag heb ik mijn wagen geparkeerd op een plaats dat het verboden parkeren was... Toen ik een 30 min terug bij mijn wagen was, was de politie en depannage aanwezig..Andere autos werden al getakeld en die van ons nog niet... Ik heb geprobeerd de politieagent te overtuigen om geen proces verbaal op te maken, maar dat deed hij toch..
Ik moet enkel de verplaatsingskosten betalen voor de depannage en die bedragen 62€!!!
Ik ben hier totaal niet akkoord mee en heb dus ook geweigerd om te tekenen..

Heb ik een mogelijkheid om deze verplaatsingskosten niet te hoeven te betalen??

Hoop dat er iemand me hierbij kan helpen...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38603

#2 , 28 mei 2009 18:35

Om een eind te maken aan de overtreding kan de politie een takeldienst vorderen.
Als deze ter plaatse zijn en de bestuurder daagt nog op dan moeten wel de aanrijkosten betaald worden.
De gemeenschap moet niet voor uw fouten opdraaien dus logisch dat u dat moet betalen.

Bij weigering wordt dat vermeld in het PV - gezien er nu niet betaalde kosten zijn is er ook geen mogelijkheid meer om een minnelijke schikking van het parket te krijgen.
Uw zaak komt ineens bij de politierechtbank waar u tenvolle van uw rechten als dader van de overtreding kan gebruik maken.

En natuurlijk stelt de politie PV op wat had u gedacht - diegene die al getakeld werden moeten toch ook betalen.

En neen de politie dient niet in te gaan op uw vraag om geen Pv op te stellen. Integendeel zij moeten duidelijk vermelden dat u getracht hebt er onderuit te komen.

lala
Topic Starter
Berichten: 120
Locatie: Brussel

#3 , 28 mei 2009 18:59

hartelijk dank...
dus ik moet betalen en voor de politierechtbank verschijnen??
Ik wil vermijden om voor de politierechtbank te verschijnen..kan ik dit door die 62€ te betalen!! Enorm hoor 62€!!!!!!!!!!!!
OK ik mocht er niet parkeren, maar ik was er wel voor de takeldienst mijn wagen wegsleepte, ze hebben de auto niet aangeraakt..

dank

Reclame

Franciscus
Berichten: 38603

#4 , 28 mei 2009 19:06

Ja maar die takeldienst is daar wel ter plaatse moeten komen en dat kost ook tijd en geld en personeel

lala
Topic Starter
Berichten: 120
Locatie: Brussel

#5 , 28 mei 2009 19:14

er was nog een ander auto die ook weggesleept moest worden..en die persoon was er niet..de takeldienst is dus niet voor niets gekomen en sorry maar vindt u 62€ niet veeeel voor verplaatsingskosten?? Hij is niet van Amerika afgekomen hoor..Kan ik die bedrag betwisten?

dank u

Bartie
Berichten: 263
Locatie: Regio Damme/Brugge

#6 , 28 mei 2009 22:03

Cru gezegd:

De praktijk is de volgende:

U stond verkeerd. Daardoor diende een verbalisant een takeldienst te laten komen.
Of die nu dienden te komen voor uw auto, of voor 500 andere voertuigen: makes no sense. Yet again: u stond verkeerd.

Een vaak gehoord argument in de Politierechtbank is trouwens het verhaal: "ik deed het omdat anderen het ook deden". Met een vlotte pennentrek melden sommige rechters "en voor de anderen, hetzelfde".

Kortom: of u het nu leuk vindt of niet, ik zou die € 62 niet betwisten, noch de navolgende onmiddellijke inning ad (vermoedelijk) € 50. U zou de eerste niet zijn die gedagvaard wordt wegens inbreuk op het verkeersbord E1 (parkeerverbod)....
Dit bericht betreft geen officieel juridisch advies. Vaak hangt alles af van feitelijkheden, die pas uit lezing van de officiële gegevens blijken...

sniper
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#7 , 29 mei 2009 09:05

Cru gezegd:

De praktijk is de volgende:

U stond verkeerd. Daardoor diende een verbalisant een takeldienst te laten komen.
Of die nu dienden te komen voor uw auto, of voor 500 andere voertuigen: makes no sense. Yet again: u stond verkeerd.
....
als de takeldienst bezig was met een ander voertuig te takelen, zijn ze niet gekomen om uw voertuig te takelen
dus niet betalen

anders moet de 62 euro gedeeld worden tussen alle voertuigen die getakeld dienden te worden
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

Franciscus
Berichten: 38603

#8 , 29 mei 2009 15:40

Wanneer U niet ter plaatse bent en er is voor uw voertuig een takelwagen gevraagd - en u komt ter plaatse is dat een ' nutteloze verplaatsing'.

2 mogelijkheden - in de meeste gemeenten ( politiezones) zal de takelbon betaald moeten worden.
In Antwerpen wordt door de politie een PV - vermelding nutteloze verplaatsing opgemaakt en ze doorgestuurd. De betrokkene betaald niet (direct). Stad Antwerpen betaald de kosten en vordert deze terug via de rechtbank. Dit om problemen te vermijden. Er zijn nl raamakkoorden tussen parket- Stad Antwerpen en takelbedrijven waarin de tarieven worden bepaald.
De kosten voor een nutteloze verplaatsing liggen daar wel iets hoger - de kans om voor de rechtbank gelijk te krijgen is zo goed als nihil gezien de vaststellingen in PV werden opgenomen.
Trouwens zoals reeds min of meer gezegd de kosten werden gemaakt om een overtreding te doen ophouden. De overheid gedraagt zich als een goed huisvader om de hinder te laten ophouden. Overtreding die een inbreuk uitmaakt op rechtsregels.

sniper
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#9 , 30 mei 2009 00:10

..Andere autos werden al getakeld en die van ons nog niet...
Wanneer U niet ter plaatse bent en er is voor uw voertuig een takelwagen gevraagd - en u komt ter plaatse is dat een ' nutteloze verplaatsing'.
de hamvraag is, stonden ze klaar om de wagen van lala te takelen (1), of waren ze bezig met het takelen van een andere wagen (2)
indien 1 betalen
indien 2 niet betalen (er werd immers geen verplaatsing gedaan, dus ook geen nutteloze verplaatsing)
Ik heb geprobeerd de politieagent te overtuigen om geen proces verbaal op te maken, maar dat deed hij toch..
de overtreding werd nog niet te boek gezet, dus kan de takeldienst nog niet opgeroepen zijn ook voor dat voertuig
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

JohnD
Berichten: 3580

#10 , 30 mei 2009 02:20

Vind ik ook. PV mag, maar toch geen verplaatsingskosten voor een takeldienst die nog niets gedaan heeft.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Bartie
Berichten: 263
Locatie: Regio Damme/Brugge

#11 , 30 mei 2009 08:30

Als het PV melding maakt van het feit dat een takeldienst gevorderd werd en dat ("men toevallig net van plan was") om de wagen van lala te depanneren, dan sta je zo goed als machteloos. Immers een proces-verbaal heeft nog steeds een "bijzondere bewijswaarde", en als lala dat gaat betwisten (en dus geen VSBG zal aangeboden krijgen), dan zal de verbalisant nogmaals gehoord worden die - uiteraard - zijn eerste verhaal zal bevestigen.
Daarenboven zal lala zich dan voor het banale parkeerverbod nog eens mogen verantwoorden voor de Politierechter en minstens een straf oplopen die zo hoog is als de VSBG die haar zou kunnen worden aangeboden (die gedingkosten bedragen meestal al meer dan 50 euro, en dan spreken we nog niet van een oplegde straf door de rechter).

Voor mij zou de keuze vlug gemaakt zijn, temeer nu de parkeerovertreding geenszins betwist kan worden...
Dit bericht betreft geen officieel juridisch advies. Vaak hangt alles af van feitelijkheden, die pas uit lezing van de officiële gegevens blijken...

Franciscus
Berichten: 38603

#12 , 30 mei 2009 12:57

Het klopt wat oa Sniper zegt - de opgeroepen takelwagen moet voor UW voertuig zijn.
Maar het kan dat takelwagen 1 - een of meerdere wagens takelt en er voor u nog een wagen onderweg was gezien er meerdere takelingen (kunnen) zijn.
Dat is steeds een feitenkwestie

k9007
Berichten: 2

#13 , 03 jun 2015 17:28

Bij mij was de takeldienst nog niet aangekomen, de politie zei tegen mij dat ik wel de verplaatsingskosten zou moeten betalen, maar dat ze me geen boete zouden geven voor fout parkeren.

Ik vroeg nog beleefd om wat info en vertrok.

Daarna kreeg ik thuis een boete van 55 euro en 8 maanden later een betalingsformulier voor een bedrag van 100 euro voor; Nutteloze oproep/verplaatsing.

Waarom dat de politie tegen mijn gezicht liegt, van dat ze mij geen boete gaan geven en het dan toch wel doet is 1 punt.

Waarom ik het betalingsformulier voor verplaatsingskosten pas 8 maanden later ontvang is een 2de punt.

Waarom ik een bedrag van 100 euro als verplaatsingsvergoeding opgelegd krijg, terwijl dat de depannage nog niet hier is, maar zojuist onderweg is snap ik niet, ik woon in het stad (Antwerpen), van waar komt die takeldienst dan dat het mij 100 euro kost, als hij ter plaatse zou zijn hoeveel zou het me dan gekost hebben, 500 euro ?

Iedereen maakt fouten, kan gebeuren, maar ik vind het gewoon smerig van de politie dat ze gewoon tegen je gezicht liegen en ook dat ze zo veel geld van je eisen, het is precies van, we hebben er 1, laten we hem leegknijpen en dan nog met leugens erbij.

Deze werkwijze moet zeker eens grondig herzien worden vind ik, want zo verliest de politie en het stad, het vertrouwen van de bevolking en krijgt men een beeld over hen van; ze hebben weer geld nodig, dus alles mag.

Daardoor zullen er mensen vanuit de bevolking komen en zeggen en doen van; doen zij het zo, wel ik dan ook, dit is erg gevaarlijk, lijkt me.

LeenW
Berichten: 12840

#14 , 03 jun 2015 17:36

Het moet blijkbaar diep zitten, als u daarvoor een account aanmaakt en een topic van 6 jaar geleden bovenhaalt..

Franciscus
Berichten: 38603

#15 , 03 jun 2015 17:42

Probeer meestal niet te antwoorden op een gekaapte topic maar had het antwoord al geschreven
Van wie komt dat betalingsformulier? Stadsontvanger of takelbedrijf of rechtbank?

Ondertussen zijn de bedragen
- wel wat verhoogd
- verschillen tussen werkuren - nacht en weekend.
Boetebedragen gaan naar justitie federaal.
Kosten takelen zijn in raamakkoord en dienen voor takelbedrijf.
Politie zal opdracht hebben gekregen alsnog PV op te stellen wat normaal is.

U hoeft niet akkoord te gaan en u kan de zaak voor de rechtbank laten komen
Hebt u de € 55 betaald ?
Mogelijk heeft takelbedrijf toch een bon opgesteld en moeten die kosten verantwoord worden - kan opdracht van parket zijn geweest.

Maar bij niet akkoord zal u naar de rechtbank moeten stappen.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”