Aangehouden zonder rijbewijs maar wel geslaagd voor praktijkexamen

Zsla
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Aangehouden zonder rijbewijs maar wel geslaagd voor praktijkexamen

#1 , 25 mar 2023 09:26

Beste,

Ik was afgelopen woensdag geslaagd voor mijn praktijk examen. Ik had toen ook gelijk die dag zelf mijn rijbewijs aangevraagd. Vandaag was ik alleen met de auto naar school gereden door de bussenstaking(Ik weet dat dit heel dom was van mij). Op de terugweg werd ik door een politieagent aan de kant gezet. Ik had hem al eerder achter me zien rijden en doordar ik panikeerde had ik de auto op zijn 3e versnelling gezet inplaats van de 1e op een rottonde en viel de auto uit. Hierdoor zette hij me aan de kant. Ik vertelde hem dat mijn rijbewijs bij de gemeente was en hij vroeg of ik hem het papiertje kon laten zien waarop stond dat ik geslaagd was. Hij zei dat hij als hij wou mij auto kan laten takelen maar dat hij het door de vingers zou zien maar dat ik voor mijn rijbewijs voor de politie rechter zou moeten. Hij zei dat dit ongeveer 1 jaar duurt en ik in de tussentijd wel mag rijden als ik mijn rijbewijs afhaal dinsdag. Mijn vraag is nu hoe groot is de kans dat ik een rijverbod krijg of zal de rechter rekening houden dat ik was geslaagd en mijn rijbewijs al aangevraagd had? Of ik een boete krijg maakt helemaal niet uit zolang ik maar geen rijverbod krijg. Dit is de aller eerste overtreding die ik ooit met de auto heb gehad.

LeenW
Berichten: 12876

#2 , 25 mar 2023 10:03

Ik stel mij allereerst de vraag of u als beginnend bestuurder gaat berecht worden. Minder dan twee jaar, maar u had uw rijbewijs zelfs nog niet eens.

Maar gelet op uw gedrag en daaropvolgende paniekreactie, hebt u er zelf al eens goed over nagedacht of u al klaar bent om met de auto te rijden?

Issued
Berichten: 1233

#3 , 25 mar 2023 13:00

Beginnend bestuurder of niet heeft geen invloed op inbreuken ivm rijbewijs.
Normaal gezien is er geen rijverbod voorzien voor de inbreuk 'geen houder vereist rijbewijs' wel

Artikel 30
§ 1. Met gevangenisstraf van acht dagen tot twee jaar en met geldboete van 200 euro tot 2000 euro of met één van deze straffen alleen, wordt gestraft hij die:

1° een motorvoertuig bestuurt zonder houder te zijn van het rijbewijs vereist voor het besturen van dit voertuig, of van het als zodanig geldend bewijs;

Reclame

Inazuma
Berichten: 9789
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 25 mar 2023 13:17

Aangezien je je voorlopige rijbewijs M36 nog in bezit had volgens je draadje op GRO-Forum , is dat een overtreding van de scholingsvoorwaarden inzake het rijbewijs

https://www.wegcode.be/nl/regelgeving/1 ... qllabgtvf4

Artikel 30

§ 2. Met geldboete van 50 euro tot 500 euro, wordt gestraft hij die:

1° een overtreding heeft begaan van de bepalingen door de Koning vastgesteld krachtens artikel 23, §1, 2° en 4°, hetzij als bestuurder, hetzij als persoon die een bestuurder begeleidt met het oog op de scholing;


Hiervoor is wettelijk geen "rijverbod" mogelijk als straf.


Dus minimumboete is 50€ (gebruikelijk als straf bij eerste veroordeling zonder verzwarende omstandigheden)
Te vermenigvuldigen met 8 opdeciemen , geeft 400€
Mogelijk deels voorwaardelijk

Plus ongeveer 350€ aan v erplichte bijdragen en onkosten

Plus vermelding op strafblad

Inazuma
Berichten: 9789
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 25 mar 2023 13:20

Ik stel mij allereerst de vraag of u als beginnend bestuurder gaat berecht worden. Minder dan twee jaar, maar u had uw rijbewijs zelfs nog niet eens.
De zwaardere bestraffing van "beginnende" bestuurders categorie B, is énkel van zodra ze hun definitieve rijbewijs B hebben

Niet voordien, dus niet voor inbreuken begaan met voorlopig rijbewijs, en enkel voor de per KB gegradeerde inbreuken ...

Zsla
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#6 , 25 mar 2023 14:02

Bedankt voor de antwoorden. Ik ga toch voor de zekerheid een advocaat raadplegen maar daar heb ik nog een jaar de tijd voor. Tot dan kan ik nog even genieten van mijn rijbewijs.

Inazuma
Berichten: 9789
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 25 mar 2023 14:25

Niet voordien, dus niet voor inbreuken begaan met voorlopig rijbewijs, en enkel voor de per KB gegradeerde inbreuken ...
Dat zijn natuurlijk alle inbreuken waardoor je een verval van het recht tot sturen kàn oplopen, en dat zijn er nog wel wat meer dan enkel die met een "graad" :oops:

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”