Haaranalyse

garnizoen
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Haaranalyse

#1 , 12 mar 2023 13:13

Ik heb door de rechter een haaranalyse opgelegd gekregen. Voor zowel drugs als alcohol. Dit betreffende art 41. Nu voor drugs heb ik geen schrik. Maar voor alcohol wel. Door de week drink ik helemaal niks, maar op zaterdag drink ik eerlijk gezegd tussen de 10 a 15 pinten.

Nu heb ik al een en ander opgezocht maar zit ik toch nog met enkele vragen.

Ik weet dat ze 90 dagen terug kunnen gaan. Het is nu maart en 28juni moet ik terug voorkomen. Dus ik dacht die haartest begin juni uit te voeren.

Hoe voeren ze die testen uit? Ik las over CDT, ETG en Peth?

Drink ik nu helemaal niks meer tot juni of kan ik nog iets drinken? 5 per week fzo?
Of is het zelfs al te laat?

Ik denk dat ik wrss sociale drinker zal zijn, is dit al voldoende om art 41 in te roepen?

Dank jullie wel

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 12 mar 2023 14:12

Ik heb door de rechter een haaranalyse opgelegd gekregen. Voor zowel drugs als alcohol. Dit betreffende art 41.
Art 41 verkeerswet gaat over minimum termijn van het verval bij probatie, uitstel, ...

Ik neem aan dat je Art 42 bedoelt ?
Lichamelijke ongeschiktheid te rijden tgv medische reden ( verslaving)
Maar voor alcohol wel. Door de week drink ik helemaal niks, maar op zaterdag drink ik eerlijk gezegd tussen de 10 a 15 pinten.
Regelmatige zware drinker dus ...
Dat is dus net wat men niet wil zien in die uitslagen ...

Nu heb ik al een en ander opgezocht maar zit ik toch nog met enkele vragen.
Ik weet dat ze 90 dagen terug kunnen gaan. Het is nu maart en 28juni moet ik terug voorkomen. Dus ik dacht die haartest begin juni uit te voeren.
Het verwondert me (eigenlijk ook niet) dat je dat blijkbaar zelf zou mogen kiezen ...

Hoe voeren ze die testen uit? Ik las over CDT, ETG en Peth?
EtG is ethyl glucuronide
Dat is een korte termijn test (tot 3 à hoogstens 5 dagen)


CDT is een test die lange-termijngebruik opspoort
Een enkele keer wat alcohol drinken, gaat die niet erg veel omhoog jagen
Geregeld gebruik zoals jij doet wel
In België ligt de VIAS norm (2,4%) dan nog 50% hoger dan wat men in buitenland hanteert (1,6% of zelfs 1,3%)

https://resultlaboratorium.nl/carbohydr ... errin-cdt/

"het duurt 4-6 weken voordat de CDT uitslagen weer genormaliseerd zijn"


" Vanaf een referentiewaarde van 1,6-1,7 spreekt men van chronisch verbruik."
(en dan zie je waarom men elders daar ook de rijgeschiktheids-grens legt)


Peth (Phosphatidylethanol) test ook langdurig gebruik, op basis van halfwaardetijd ervan

https://peth.be/content/pdf/PEth_informatiefolder.pdf


Met de 3 tests heeft men een zeer goed beeld van je alcoholverbruik

Drink ik nu helemaal niks meer tot juni
Dan kom je normaal zeker door de medische kan van de test ...

Ik denk dat ik wrss sociale drinker zal zijn, is dit al voldoende om art 41 in te roepen?
Aangezien er voor zover ik weet geen wettelijke normen bestaan voor beoordeling vd medische rij-ongeschiktheid inzake alcohol, kan "chronisch gebruik" voldoende zijn om een negatief advies te geven inzake rij-geschiktheid, of een voorwaardelijk advies (beperkt rijbewijs) en later opnieuw testen.

Men weet ook wel dat de onderzochte personen minder gaan (proberen) drinken voor de tests.
Als je het zelfs voor die tests niet kan laten, is dat al een goede indicatie dat je het nadien ook niet gaat laten ...

Reclame

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”