plaatselijk verkeer

cesto
Topic Starter
Berichten: 324

plaatselijk verkeer

#1 , 07 mar 2023 17:38

Een vraag over de interpretatie van “uitgezonderd plaatselijk verkeer” in samenhang met een C3 bord. Volgens de wegcode is plaatselijk verkeer de voertuigen van de bewoners en hun bezoekers.
Wat valt precies onder “bezoekers”? Moet je je wagen parkeren en bij iemand die in zo’n straat woont, binnengaan om beschouwd te worden als “bezoeker”? Of is het stoppen tegenover een woning genoeg?

eylis
Berichten: 8840

#2 , 07 mar 2023 18:07

Met een bezoeker bedoelt men iemand die in die welbepaalde straat op een welbepaalde plek iets moet doen, brengen of afhalen. Dus de straat zomaar inrijden, ergens voor een huis stoppen en weer doorrijden is het niet hé.

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#3 , 07 mar 2023 18:27

Heb nooit gerealiseerd dat het zo eng wordt gedefinieerd.
Ik vrees dat ik dan een groot probleem heb. Ik verhuur twee autostaanplaatsen. De huurders wonen niet in die straat maar zijn wel in een straat om de hoek.gedomicilieerd.

Sedert een maand hebben ze aan begin van de straat een verkeersbord geplaatst dat de toegang tot,de straat beperkt tot "plaatselijk verkeer". Het is een korte straat met enkele woningen aan één kant van de straat.
Als ik het goed begrijp mogen mijn huurders hun autostaanplaatsen niet meer gebruiken? Of .....?
Quid wat betreft het bestaan van die autostaanplaatsen (in ondergrondse parkeergarage van klein app; gebouw).
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 07 mar 2023 20:00

Uw huurders hebben er een garage, en zijn dus plaatselijk verkeer. Met het huurcontract kunnen ze dat gemakkelijk bewijzen.

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#5 , 07 mar 2023 20:05

Uw huurders hebben er een garage, en zijn dus plaatselijk verkeer. Met het huurcontract kunnen ze dat gemakkelijk bewijzen.
Maar ze zijn er geen bewoners in die straat en dat is blijkbaar wettelijk verplicht.
Zie vorige antwoorden: "Volgens de wegcode is plaatselijk verkeer de voertuigen van de bewoners en hun bezoekers."
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 07 mar 2023 20:09

Wat valt precies onder “bezoekers”?
Dat wordt à la carte geïnterpreteerd ...

Volgens definitie is een winkel bezoeken enkel plaatselijk verkeer als de handelaar er ook woont
Verkeer naar scholen, toneelzalen, werk, ... is allemaal verboden

Het wordt typisch echter WEL als plaatselijk verkeer gezien en niet geverbaliseerd


De archaïsche definitie is dringend aan een opfrissing toe:
Bestemmingsverkeer: verkeer dat een bestemming heeft in de straat / zone.

cesto
Topic Starter
Berichten: 324

#7 , 09 mar 2023 15:53

Nog een (voor mij) onduidelijke situatie. Zou je in zo’n straat mogen parkeren als je noch bewoner noch bezoeker bent? Moest je gecontroleerd worden bij je aankomst zou je altijd kunnen antwoorden dat je onderweg was naar een adres in die straat. Zou je ook kunnen zeggen dat je daar gewoon geparkeerd stond moest de controle bij je vertrek gebeuren?

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 09 mar 2023 22:30

Zou je in zo’n straat mogen parkeren als je noch bewoner noch bezoeker bent?
Je mag er niet in rijden, maar dat verandert niets aan parkeren

Als je auto daar geparkeerd staat, kan politie daar niets tegen ondernemen.

cesto
Topic Starter
Berichten: 324

#9 , 11 mar 2023 11:57

Zou je in zo’n straat mogen parkeren als je noch bewoner noch bezoeker bent?
Je mag er niet in rijden, maar dat verandert niets aan parkeren

Als je auto daar geparkeerd staat, kan politie daar niets tegen ondernemen.
Dat begrijp ik, maar mijn vraag betreft eigenlijk het vertrek na parkeren, met andere woorden of de bestuurder als reden voor het rijden in zo'n straat kan aangeven dat hij daar stond geparkeerd.

jehowi
Berichten: 80
Juridisch actief: Nee

#10 , 11 mar 2023 13:58

Zou je in zo’n straat mogen parkeren als je noch bewoner noch bezoeker bent?
Je mag er niet in rijden, maar dat verandert niets aan parkeren

Als je auto daar geparkeerd staat, kan politie daar niets tegen ondernemen.
Dat begrijp ik, maar mijn vraag betreft eigenlijk het vertrek na parkeren, met andere woorden of de bestuurder als reden voor het rijden in zo'n straat kan aangeven dat hij daar stond geparkeerd.
Men moet het tijdstip hebben waarop je het verkeersbord hebt voorbijgereden, dat is namelijk de begane overtreding als je geen plaatselijk verkeer bent.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”