Mindervaiideplaats

Freaky Frank 007
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

Mindervaiideplaats

#1 , 09 feb 2023 10:59

Hoe lang mag men parkeren op een mindervalideplaats ? Een bewoner gebruikt die parkeerplaats als zijn privé plaats. De andere bewoner die ook mindervalide is maar geen eigen voertuig heeft kan daar nooit meer stilstaan om uit of in te stappen enz.
Nergens vind ik iets over de duurtijd, ik dacht dat ik eens had gehoord van max. 4 uur maar klopt dit wel ?

Mvg
Frank

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas_A
Berichten: 2304
Juridisch actief: Nee

#2 , 09 feb 2023 15:11

Er is bij mijn weten geen maximumduur. De gehandicaptenkaart moet er wel liggen natuurlijk.

Sterker: met een gehandicaptenkaart mag je zelfs parkeren in een blauwe zone, maar dan zonder parkeerschijf te leggen en dus ook zonder tijdslimiet.

artemis
Berichten: 3294

#3 , 09 feb 2023 15:15

Met een geldige parkeerkaart mag men daar onbeperkt parkeren.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 09 feb 2023 17:53

Hoe lang mag men parkeren op een mindervalideplaats ? `
Onbeperkt

Overigens:

https://www.wegcode.be/nl/regelgeving/1 ... wswje9y9a6

27.4.1. De beperkingen van de parkeertijd gelden niet voor de voertuigen die gebruikt worden door personen met een handicap wanneer de speciale kaart bedoeld in 27.4.3. is aangebracht op de binnenkant van de voorruit of, als er geen voorruit is, op het voorste gedeelte van het voertuig.

Een bewoner gebruikt die parkeerplaats als zijn privé plaats. De andere bewoner die ook mindervalide is maar geen eigen voertuig heeft kan daar nooit meer stilstaan om uit of in te stappen enz.
Bijkomende voorbehouden parkeerplaats aanvragen bij gemeente, gezien 2 gerechtigde personen die vlakbij elkaar wonen.

Huidige norm is intussen 1 op 25


Nergens vind ik iets over de duurtijd, ik dacht dat ik eens had gehoord van max. 4 uur maar klopt dit wel ?
Klopt niets van, nergens.
Zie boven.

Franciscus
Berichten: 38596

#5 , 09 feb 2023 18:19

En doen wat @Inazuma heeft voorgesteld aan gemeente ook voor uw huis een bord vragen.
Dat al zeker.

artemis
Berichten: 3294

#6 , 09 feb 2023 18:35

Bijkomende voorbehouden parkeerplaats aanvragen bij gemeente, gezien 2 gerechtigde personen die vlakbij elkaar wonen.
@Inazuma en Franciscus

Daar dacht ik eerst ook aan, maar TS zegt dat de andere bewoner geen auto heeft. Probeer goed te lezen.

Men kan enkel een voorbehouden parkeerplaats aanvragen als de kaarthouder, of een inwonend gezinslid zelf een auto bezit. Mits voldoende punten handicap van de kaarthouder…
Als dat niet het geval is, dan is er zelfs zonder deze reeds bestaande parkeerplaats geen oplossing.

Bovendien is elke voorbehouden parkeerplaats (zelfs een aangevraagde) voor alle kaarthouders bruikbaar.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 10 feb 2023 08:00

Daar dacht ik eerst ook aan, maar TS zegt dat de andere bewoner geen auto heeft. Probeer goed te lezen.
Maakt niets uit

Men kan enkel een voorbehouden parkeerplaats aanvragen als de kaarthouder, of een inwonend gezinslid zelf een auto bezit. Mits voldoende punten handicap van de kaarthouder…
Aanvragen, en bij weigering beroep bij hogere overheid

De "mits voldoende punten" is niet aan lokale overheid om te bepalen, lijkt me eerder weer iets om onder de norm te kunnen blijven.

Of betrokkene een gehandicaptenkaart krijgt wordt niet door lokale overheid bepaald.
Men heeft ze, of niet.

Bovendien is elke voorbehouden parkeerplaats (zelfs een aangevraagde) voor alle kaarthouders bruikbaar.
Daarom is er net een probleem met meerdere kaarthouders die vlak bij elkaar wonen ...

Freaky Frank 007
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#8 , 10 feb 2023 09:21

@Inazuma

Dat artikel ken ik ook maar dat gaat o.a. over Blauwe zone, beperkte parkeertijd. Nergens specifiek over een parkeerplaats voor mindervaliden. Daar gaat mijn vraag over. En om het concreet te maken. De parkeerplaats is voor het gebouw. Mijn moeder woont op de 1e verd. De nieuwe bewoner woont op de 2e verd. Sinds hij er woont gebruikt hij die plaats als privé plaats. Maw kan ik mijn moeder nooit meer oppikken enz. via die parkeerplaats. En het is in de Antwerpsestraat met de busbaan in Boom en dus levensgevaarlijk is om daar even stil te staan ...

LeenW
Berichten: 12828

#9 , 10 feb 2023 09:32

Niets aan te doen, hij mag daar staan.

lukasi
Berichten: 1141

#10 , 10 feb 2023 09:51

Ik begrijp iets niet.
Jij hebt dus een kaart , bent niet mindervalide en jij wil staan op die voorbehouden parkeerplaats om je moeder op te pikken?
Of is dit verkeerd voorgesteld?

Franciscus
Berichten: 38596

#11 , 10 feb 2023 10:16

Moeder zal een kaart hebben.

artemis
Berichten: 3294

#12 , 10 feb 2023 12:01

https://www.boom.be/aanvragen-van-een-p ... n-handicap
Als u zich door een handicap of aandoening moeilijk kan verplaatsen, kunt u een parkeerplaats voor personen met een handicap aanvragen in de nabijheid van uw woning of uw werk.
Voorwaarden

U moet in het bezit zijn van een parkeerkaart voor personen met een handicap

Uw woning of werkplaats heeft geen garage of privé-parking

U bezit zelf een voertuig of wordt vervoerd door iemand die bij u inwoont.

U hebt ernstige moeilijkheden om u te verplaatsen ten gevolge van een ernstig letsel aan de onderste ledematen (vb. gebruik van krukken of rolstoel) of door een algemene handicap van ten minste 80% die de mobiliteit in het gedrang brengt
Het is werkelijk moeilijk om in de buurt een parkeerplaats te vinden.

Hoe aanvragen ?

De gemeente zal onderzoeken of de omstandigheden het toelaten een voorbehouden plaats te maken dicht bij uw woning of uw werk.
Wat meebrengen?

parkeerkaart voor personen met een handicap
het attest van erkenning van handicap van de FOD Sociale Zekerheid
een kopie van uw identiteitskaart
een kopie van uw rijbewijs

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#13 , 10 feb 2023 16:58

Dat artikel ken ik ook maar dat gaat o.a. over Blauwe zone, beperkte parkeertijd.
Neen, dat gaat daar niet (specifiek) over ...

Artikel 27. Beperkte parkeertijd
gaat over meerdere vormen van beperkte parkeertijd

Art 27.4.1 stelt dat de beperkte parkeertijd niet geldt
Nergens specifiek over een parkeerplaats voor mindervaliden.
Omdat het niet nodig is: hun parkeertijd is niet beperkt

Iveco906
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#14 , 13 feb 2023 20:41

Mag ik nog even verder ingaan op de "beperkte parkeertijd" volgens artikel 27.4.1.?
Wat is dan het standpunt omtrent het kort-parkeren via "sensor-parkeren"?
Op de website van de stad Aarschot (bvb) staat immers: (citaat) "Een gemeentelijke parkeerkaart en een gehandicaptenkaart zijn geen geldige parkeerbewijzen op deze plaatsen."
Is dat correct en zo ja, waarop is dat gebaseerd?
M.v.g.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#15 , 13 feb 2023 20:48

Mag ik nog even verder ingaan op de "beperkte parkeertijd" volgens artikel 27.4.1.?
Wat is dan het standpunt omtrent het kort-parkeren via "sensor-parkeren"?
Op de website van de stad Aarschot (bvb) staat immers: (citaat) "Een gemeentelijke parkeerkaart en een gehandicaptenkaart zijn geen geldige parkeerbewijzen op deze plaatsen."
Is dat correct en zo ja, waarop is dat gebaseerd?
Met de gemeentelijke parkeerkaart doen ze hun eigen zin

Maar voor het sensor-parkeren moet je hen de juridische basis maar eens vragen ...

Hou er wel rekening mee dat het ganse verkeers- (en met uitstek parkeer-) beleid steeds verder aan het afglijden is in de illegaliteit

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”