C3 Lier

Schaevertje
Topic Starter
Berichten: 68

C3 Lier

#1 , 13 jan 2023 20:08

Jaren geleden had ik hier al eens een topic over. Maar toen was ik effectief in fout, dus geen discussie.

Nu op 24/12 was ik op de grote markt maar door verstrooidheid realiseerde ik mij dat ik niet over de Grote markt moest zijn (was al voorbij de straat waar ik moest zijn.

Na 18u rijd ik door de Rechtestraat, moest eigenlijk op het einde linksaf naar Werf. Maar ging dus rechtdoor.
Ter hoogte van het stadhuis, draai ik terug en ga dan rechtsaf naar Werf.

Nu ben ik zeker dat ik hierbij geen overtreding heb begaan. Wat ook forumlid Inazuma schrijft in volgend topic dat ik gevonden heb en haast hetzelfde is als wat ik gedaan heb.

https://juridischforum.be/viewtopic.php?t=117425

Nu wil ik dus koppig hier in door gaan en wil ook dat de GAS die ik nu in de brievenbus gekregen heb verticaal geklasseerd word :P

In het PV staan volgende twee overtredingen gemeld:

KB 01.12.1975 Art. 5 + 68.3 - C3
De weggebruikers moeten de verkeerslichten, verkeersborden en wegmarkeringen in acht nemen wanneer deze regelmatig zijn naar de vorm, voldoende zichtbaar zijn en overeenkomstig de voorschriften van [...] [het algemeen] reglement [op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg] zijn aangebracht.
Art. 68.3. [...] Bord C3: Verboden toegang, in beide richtingen, voor iedere bestuurder.

KB 01.12.1975- Art. 65.5.1 + Art. 65.5.2
Art. 65.5.1 Aan de verbodsborden en de borden betreffende het stilstaan en parkeren, kan de zonale geldigheid worden gegeven. Hun betekenis blijft ongewijzigd.
Art. 65.5.2 De Minister van Verkeerswezen bepaalt de verkeersborden die voor signalisatie met zonale geldigheid gebruikt kunnen worden.


Hoe kan ik nu best mijn verweer indienen?
Overtreding was op 24/12/2022. Pv opgemaakt op 11/01/2023. In de brievenbus ontvangen op 13/01/2023

Mvg Jeroen

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
johangel
Berichten: 90

#2 , 13 jan 2023 22:27

beter stillekes achteruit gereden

Schaevertje
Topic Starter
Berichten: 68

#3 , 13 jan 2023 23:17

Ik denk nu niet dat een ANPR camera het verschil herkend tussen vooruit of achteruit rijden. :P

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 14 jan 2023 09:45

Nu op 24/12 was ik op de grote markt
Na 18u rijd ik door de Rechtestraat, moest eigenlijk op het einde linksaf naar Werf. Maar ging dus rechtdoor.
Ter hoogte van het stadhuis, draai ik terug en ga dan rechtsaf naar Werf.

Nu ben ik zeker dat ik hierbij geen overtreding heb begaan.
Inderdaad.
Je hebt NIETS overtreden.

Vraag de beelden op om te beginnen bij Stad Lier (heeft bewakingscamera op kruispunt Werf, die toegang tot Grote Markt kan zien) en de beelden ANPR bij de politie.
Vermeld steeds dat je die beelden wil voor je verdediging in een juridische procedure, en uitsluitend voor gebruik in die procedure.

Dit doe je los van je bezwaar, dat je binnen de 30 dagen verstuurd (makkelijkste is per e-mail)
Je kan wachten op die beelden tot vrij kort voor einde bezwaarperiode.
Krijg je ze niet, dan vermeld je dat in je bezwaar als miskenning van je recht op verdediging.


Argumenten:

Er is geen verbod om te keren op de Grote Markt te Lier.

Er is géén enkelrichtingsverkeer op de Grote Markt.

Er is geen enkele indicatie voor de weggebruiker dat in de andere richting andere toegangsvoorwaarden gelden.

En de ANPR camera stelt NIET de overtreding vast, zoals de GAS-wet verplicht, maar een vermeend gevolg van een vermeende overtreding.
(De camera staat thv kruispunt Eikelstraat, en kan bij mijn weten zelfs het verkeersbord op de Grote Markt richting Werf niet zien - hooguit de achterkant- en ziet dus niet of dat eventueel bedekt is, of niet.)


Titel24 JUNI 2013. - Wet betreffende de gemeentelijke administratieve sancties

Art. 3.
In afwijking van artikel 2, § 1, kan de gemeenteraad bovendien in zijn reglementen of verordeningen een administratieve sanctie voorzien zoals bedoeld in artikel 4, § 1, 1° :

3° voor de volgende inbreuken die worden bepaald door de Koning, bij een besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad, op basis van de algemene reglementen bedoeld in artikel 1, eerste lid, van de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer en met uitzondering van de overtredingen op autosnelwegen, meer in het bijzonder :
- de overtredingen betreffende het stilstaan en het parkeren;
- de overtredingen van de bepalingen betreffende de verkeersborden C3 en F103, uitsluitend vastgesteld door automatisch werkende toestellen, bedoeld in artikel 62 van dezelfde wet;



Politie LIER heeft reeds eerder bestuurders geverbaliseerd met hun slecht geplaatste ANPR camera - mezelf inbegrepen - net doordat deze de inbreuk helemaal niet vaststelt (en de borden C3 niet ziet)

Nu wil ik dus koppig hier in door gaan en wil ook dat de GAS die ik nu in de brievenbus gekregen heb verticaal geklasseerd word :P
Het fijne aan GAS is dat dat probleemloos kan, zonder extra kosten buiten wat tijd.

In het PV staan volgende twee overtredingen gemeld:

KB 01.12.1975 Art. 5 + 68.3 - C3
De weggebruikers moeten de verkeerslichten, verkeersborden en wegmarkeringen in acht nemen wanneer deze regelmatig zijn naar de vorm, voldoende zichtbaar zijn en overeenkomstig de voorschriften van [...] [het algemeen] reglement [op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg] zijn aangebracht.
Art. 68.3. [...] Bord C3: Verboden toegang, in beide richtingen, voor iedere bestuurder.
Geen vermelding van de uitzonderingen op het onderbord ????

Staat er ergens in in welke richting je geverbaliseerd bent ?


Want soms halen ze de uitzonderingen weg aan de kant van de werf, en is er een algemeen verbod.

KB 01.12.1975- Art. 65.5.1 + Art. 65.5.2
Art. 65.5.1 Aan de verbodsborden en de borden betreffende het stilstaan en parkeren, kan de zonale geldigheid worden gegeven. Hun betekenis blijft ongewijzigd.
Art. 65.5.2 De Minister van Verkeerswezen bepaalt de verkeersborden die voor signalisatie met zonale geldigheid gebruikt kunnen worden.
Wat heeft dat er mee te maken ?

Want die C3 zijn niet zonaal maar plaatselijk

Hoe kan ik nu best mijn verweer indienen?
Overtreding was op 24/12/2022. Pv opgemaakt op 11/01/2023. In de brievenbus ontvangen op 13/01/2023
Zoals voorzien in de GAS-wet en op de manier voorzien in de papieren erbij
Binnen 30 dagen, belangrijk !
Gebruik daarvoor de PV datum maar, niet ontvangstdatum.

Kan perfect via e-mail

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 14 jan 2023 10:02

Uiteraard ook:
kopie uit het gelinkte draadje:

Als u keert, terwijl dat niet verboden is, krijgt u dus nooit afwijkende bepalingen onder de C3 in de andere rijrichting te zien.

Daarmee komt Art 5 in vraag :

Artikel 5. Bindende kracht van de verkeerstekens

De weggebruikers moeten de verkeerslichten, verkeersborden en wegmarkeringen in acht nemen wanneer deze regelmatig zijn naar de vorm, voldoende zichtbaar zijn en overeenkomstig de voorschriften van dit reglement zijn aangebracht.


Hoewel de borden zichtbaar staan, zijn ze ONzichtbaar voor u in de richting dat u reed.
Je kan dus niet van een overtreding spreken, als u niet kan zien dat u een inbreuk begaat ...
U passeert dat afwijkend verbod nooit ... het reglementeert dan ook niet uw toegang tot de Grote Markt.

Schaevertje
Topic Starter
Berichten: 68

#6 , 14 jan 2023 10:54

Is het niet "veiliger" om op de ouderwetse manier een aangetekende brief te verzenden ipv mail?

Wat Artikel 65.5.1 en 65.5.2 er mee te maken hebben vraag ik mij ook af. Maar staat wel bij op de PV. Bedrag is 58,00 euro...

Onderaan het PV onder Inlichtingen:
Komende uit Fl. Van Cauwenberghstraat, zondebord C3.

Dus men gaat er al automatisch van uit dat ik uit bovenstaande straat zo in de niet toegelaten richting over de markt ben gereden en het C3 bord met de andere uitzonderingen zou gepasseerd zijn, wat uiteraard niet het geval is.

Moet ik die beelden bij stad Lier zelf of bij de lokale politie opvragen?
Grote Markt ANPR1_ staat in PV.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 14 jan 2023 12:09

Is het niet "veiliger" om op de ouderwetse manier een aangetekende brief te verzenden ipv mail?
Je kan dat doen, of beide

Nog geen last met e-mail gehad, komt wel aan.
Ik stuur dat ook altijd BCC naar een ander eigen adres bij een andere email-provider ... dus heb wel bewijs van verzending
Een doorgaans CC korpschef en burgemeester :mrgreen:

Wat Artikel 65.5.1 en 65.5.2 er mee te maken hebben vraag ik mij ook af.
In elk geval op reageren :!:

Dat deze bepaling niets te zien heeft met de vermeende overtreding aangezien de borden C3 op de Grote Markt geen zoneborden zijn


Onderaan het PV onder Inlichtingen:
Komende uit Fl. Van Cauwenberghstraat, zonebord C3.
Dit is alweer een foute veronderstelling / valse verklaring in een PV, gemaakt op basis van wat men op de ANPR camera ziet, in plaats van een effectieve vaststelling door de verbalisant.

Zet dan maar bij in uw bezwaar dat u de bewering in het PV dat u uit de Florent Van Cauwenberghstraat kwam, gestaafd wil zien met feitelijk bewijs.


Bovendien klopt ook de bewering dat dit een zonebord C3 zou zijn helamaal niet.
Het gaat om plaatselijke C3


Moet ik die beelden bij stad Lier zelf of bij de lokale politie opvragen?
Grote Markt ANPR1_ staat in PV.
ANPR bij politie , als ze die willen vrijgeven

Bewakingscamera thv Werf / Hooge Brug of op Grote Markt zelf (zelfde paal als de ANPR) bij Stad Lier waarop u te zien gaat zijn, rijdend van werf richting Grote Markt, is van Stad Lier.
Maar de bewakingscamera's worden bekeken / bediend door de politie ...

Je kan ook vragen de beelden eventueel rechtstreeks over te maken aan de GAS-ambtenaar met vermelding van het referentienummer van je PV als ze ze niet aan jou willen geven.


Ik vind niet meer terug wie ik indertijd bij Stad Lier contacteerde ...


Want je moet ideaal wel ergens mee kunnen aantonen dat van vanuit die richting kwam en keerde.

Anders is je verdediging vooral dat de camera de inbreuk niet vaststelde, en da's minder solide.
Eventuele weigering om beelden ter beschikking te stellen voegt daar wel de schending van de rechten van de verdediging aan toe.

lukasi
Berichten: 1139

#8 , 14 jan 2023 12:31

Ik weet bij wie ik ga aankloppen als ik weer Lier moet aandoen.
:) :)

Schaevertje
Topic Starter
Berichten: 68

#9 , 14 jan 2023 20:36

Merci Inazuma.
Nu voordat ik mijn verdediging ga uit typen.
Stel dat de GAS ambtenaar om `een of andere reden mijn bezwaar verwerpt, kan ik nog beroep aantekenen op de politierechtbank?
Ik dacht iets gelezen te hebben dat dat na verwerp niet meer mogelijk was?

Schaevertje
Topic Starter
Berichten: 68

#10 , 21 jan 2023 21:04

Een week verder.
Vorige maandag mail gestuurd naar lokale politie Lier, in CC de korpschef, burgemeester en schepen mobiliteit Lier.
Geen antwoord gekregen...
Komende maandag ga ik maar alles aangetekend verzenden met de post.


Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#12 , 22 jan 2023 08:25

Merci Inazuma.
Nu voordat ik mijn verdediging ga uit typen.
Als je wil mag je het ontwerp doorsturen in privé-bericht, dan kijk ik of je er nog wat aan kan toevoegen / aanpassen

Stel dat de GAS ambtenaar om `een of andere reden mijn bezwaar verwerpt, kan ik nog beroep aantekenen op de politierechtbank?
Dat kan ja
Binnen 30 dagen
Is wel een procedure die je zelf moet opstarten

Paar forumleden hebben dat al met succes gedaan

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#13 , 22 jan 2023 08:40

Een week verder.
Vorige maandag mail gestuurd naar lokale politie Lier, in CC de korpschef, burgemeester en schepen mobiliteit Lier.
Geen antwoord gekregen...
:mrgreen:

Lokale politie weet goed genoeg dat ze daar geregeld in de fout gaan
Maar blijft dit herhalen ...
Ooit stond hun klok op de camera zelfs verkeerd :lol:

Brengt op hé, en meesten die er zelfs onterecht een PV aangesmeerd krijgen , beseffen dat vaak niet eens, en/of betalen gewoon om van de zever af te zijn.


Indien geen reactie van de instantie die PV uitschrijft en stad Lier die de GAS-boete incasseert: vermelden in je verweer bij GAS-ambtenaar, en vragen dat ze zelf de beelden opvragen die tonen dat je geen inbreuk begaat.
Die zijn er immers: bij de ANPR hangt ook een gewone bewakingscamera, en idem thv Werf

Schaevertje
Topic Starter
Berichten: 68

#14 , 03 feb 2023 23:15

Vorige woensdag stond ik op punt om bij de post aangetekende zending binnen te brengen. Maar net op dat moment had ik een mail ontvangen van de GAS ambtenaar.
2 foto's van mijn auto in bijlage.
De GAS ambtenaar had de foto's van de lokale politie gekregen waar ze bevestigden dat ik ben terug gedraaid. Ambtenaar heeft beslist dat ik dus niet moet betalen, want immers geen overtreding.

Hieronder mail van GAS ambtenaar:
Geachte,



In bijlage kan u de beelden van de ANPR-camera vinden.



Politie heeft ons laten weten dat zij op de beelden hebben kunnen vaststellen dat uw voertuig inderdaad een draaibeweging maakte waardoor u geen overtreding hebt begaan op het verkeersbord C3 in de Florent van Cauwenberghstraat. Om deze reden ben ik dan ook van oordeel dat u de boete niet moet betalen.



Wel wil ik u meegeven dat indien u voor 11u of na 18u op de Markt rijdt via de Rechtestraat, u de Markt dient te verlaten via de Lisperstraat of Antwerpsestraat om boetes te voorkomen.



Met vriendelijke groeten
Goed voor mij uiteraard, maar ondertussen zullen ze verkeerde PV's blijven opstellen want genoeg mensen die maar braaf betalen...

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#15 , 04 feb 2023 09:01

"Wel wil ik u meegeven dat indien u voor 11u of na 18u op de Markt rijdt via de Rechtestraat, u de Markt dient te verlaten via de Lisperstraat of Antwerpsestraat om boetes te voorkomen."

Dat is natuurlijk onzin, er is geen enkele dergelijke verplichting wegens geen verbod om te keren ... zoals de GAS-ambtenaar zelf in diens besluit stelt :lol:

Wie voetgangerszone door mag, kan ook Eikelstraat in of naar Koning Albertstraat

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”