Betreden van woonst verboden door aannemer (periode van 9 maand)

Bektronics
Topic Starter
Berichten: 76
Juridisch actief: Nee

Betreden van woonst verboden door aannemer (periode van 9 maand)

#1 , 06 jan 2023 21:47

Hallo beste forumleden.
Eerst en vooral een gelukkig Nieuw Jaar 2023 gewenst aan alle leden en moderatoren.

Nu even mijn vraag formuleren.
Wij wonen in een appartementsblok die enkel toegang heeft op het Kokkelbeekplein te Sint-Niklaas. Omdat het stadbestuur beslist heeft om dit plein te renoveren zal er maandag 09/01 aanvang worden genomen met de werken door de aannemer.
Momenteel zijn er borden geplaatst dat het verboden is het plein te betreden zowel voor wagens, fietsers als voetgangers. Dit verbod zou 9 maand in beslag nemen, ja u leest juist negen maand. Dat wagens en fietsers geen toegeng krijgen vind ik normaal, maar dat wij als bewoner van het appartementsblok geen toegang meer zouden krijgen tot onze woonst is een brug te ver.De aannemer stelt zich sterk omdat hij dit mag uitvoeren in naam van het stadsbestuur. Ik veronderstel dat deze persoon, als gewone burger, het recht niet heeft om een andere burger een verbod van negen maand op te leggen om zijn woonst te verlaten nog te betreden. Het stadbestuur zwijgt in alle talen en houd zich alleen maar bezig met hun prestiege projecten die een enorme hoop geld kosten dat beter kon besteed worden aan mensen die dit echt nodig hebben in deze rare tijden.
Vraag is: kan er mij iemand het wetsartikel uit het wetboek voorleggen dat wij als bewoner van het appartementsgebouw, wel steeds toegang moeten krijgen tot onze woonst. (En dit als voetganger uiteraard)
Graag zie ik u antwoorden en eventuele opmerkingen tegemoet.
Alvast bedankt en vriendelijke groet. AB

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mbbs1024
Berichten: 474

#2 , 06 jan 2023 23:37

Geen idee van dat wetsartikel, waarschijnlijk mag de aannemer U niet de toegang tot Uw woonst ontzeggen, maar vraag dan eens aan de aannemer of hij U dan gedurende de tijd dat U geen toegang heeft tot Uw woonst, de kosten betaalt om 9 maanden op hotel te gaan, en dat hij dat ook schriftelijk bevestigd dat U 9 maanden geen toegang krijgt tot Uw woning.

Franciscus
Berichten: 38599

#3 , 07 jan 2023 00:07

Bij ons is de straat meer dan een jaar afgesloten geweest - dus geen wagen in garage geen leveranciers die straat in konden ( ik was aan het verbouwen) - maar tevoet kon men steeds aan de woning - ook al moest dat men een bruggetje aan de voordeur.

Idd. doen wat hierboven geschreven is best met een AS met antwoordkaart en ook een AS aan gemeente. Toegang tot woning kan niet belet worden
Quid wat met brandweer en hulpdiensten...
Vraag maandag de gemeente(raads) beslissing op inzake de werken en de modaliteiten.
Wat voor verkeerssignalisatie wordt geplaatst en waar juist.

Van website van de stad:

Bereikbaarheid

De trage doorsteek voor fietsers en voetgangers tussen de Knaptandstraat en de August Nobelsstraat is niet toegankelijk tijdens de werken. Garages die uitkomen op op het plein en de ondergrondse garages van residentie Koning Nobel blijven maximaal bereikbaar. Wanneer de garages toch niet bereikbaar zijn, zal de aannemer dit vooraf laten weten aan de hand van een brief.  Bewoners van residentie Koning Nobel hebben te allen tijde toegang tot hun woning. 

Reclame

Thomas_A
Berichten: 2323
Juridisch actief: Nee

#4 , 07 jan 2023 06:48

Nog nooit gehoord van een situatie waarbij door wegenwerken bewoners te voet hun woning niet konden betreden.

Op de site van de stad Sint-Niklaas en krantenartikels over de werken vind ik dezelfde informatie terug dan Franciscus (soms niet bereikbaar per wagen en fiets, wel altijd te voet). Heeft de TS ergens op papier gekregen dat zijn woning niet te voet zal bereikbaar zijn?

Een wetsartikel gaat daar niet over zijn, dat is gewoon common sense. Zeker voor een langere termijn dan enkele dagen.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 07 jan 2023 08:43

Kijk eens in de besluiten van het college van burgemeester en schepenen welke beslissing ze juist genomen hebben inzake verkeersmaatregelen
Als je snel bent, binnen 30 dagen na uitvaardiging, kan je dat besluit laten vernietigen door Gouverneur - dat is gewoon een webformulier invullen ...

Je kan de beslissing ook opvragen volgens "decreet openbaarheid van bestuur" - maar dan gaat het antwoord te laat komen om nog vraag tot vernietiging in te kunnen dienen.


9 van de 10 staan er ook wat verkeerde borden ...
Of hebben ze besloten dat te zetten zonder de gevolgen te kennen of te beseffen


Bij werken -nog meer dan anders- staat Vlaanderen helemaal vol dwaze verkeersborden
De "verboden voor voetgangers" kan je vrolijk negeren dan
Staat bvb vaak rechts van een weg, omdat men wil dat je langs links gaat, maar die clowns vergeten dan dat dat bord over de ganse weg geldt ...

Franciscus
Berichten: 38599

#6 , 07 jan 2023 15:26

Ja een fig D1 die naar links wijst of rechts wijst...verplichte richting dus aan de overzijde daar het pand binnen gaan. Hangt dikwijls zo op containers aan hekken van bouwwerken of bij sommige diensten gewoon achteraan op een voertuig bevestigd ook terwijl deze rijden enz...

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 07 jan 2023 15:29

Ja een fig D1 die naar links wijst of rechts wijst...verplichte richting dus aan de overzijde daar het pand binnen gaan. Hangt dikwijls zo op containers aan hekken van bouwwerken of bij sommige diensten gewoon achteraan op een voertuig bevestigd ook terwijl deze rijden enz...
Dat zijn fratsen van diegenen die vergeten zijn dat een D1 Afbeelding enkel geldt voor bestuurders ...

LeenW
Berichten: 12839

#8 , 07 jan 2023 15:38

Kortgedingrechter (of dreigen met) kan hier een oplossing zijn.

Bektronics
Topic Starter
Berichten: 76
Juridisch actief: Nee

#9 , 09 jan 2023 01:01

Bedankt voor de reacties iedereen.
Zal even afwachten hoe de situatie escaleert. Zoals jullie zelf zeggen" dwaze borden zetten en niet weten hoe en waarvoor" Zal wel een sch**t in een fles worden denk ik. In ieder geval mij zullen ze zeker niet tegen houden te voet. Bedankt ook voor de mooie woorden van het stadsbestuur. Ik maak er een copy/paste van en hou het bij de hand. Groetjes aan iedereen. AB

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”