Nummerplaat auto A overdragen op auto B. Nummerplaat tijdelijk bevestigen aan auto A?

lg88
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Nummerplaat auto A overdragen op auto B. Nummerplaat tijdelijk bevestigen aan auto A?

#1 , 01 jan 2023 15:42

  • Momenteel rij ik met auto A met Europese nummerplaat X. Auto A zal ik verkopen ofwel particulier ofwel aan een handelaar (verkoop is nog niet gebeurd).
  • Ik kocht een tweedehands auto B aan een garagist. Auto B wordt nog gekeurd voor verkoop door de garagist.
  • Zowel auto A (en later ook auto B) staan ingeschreven op mijn naam.
  • Met auto A zal er niet meer gereden worden, tenzij voor een testrit bij verkoop of naar de autokeuring voor een keuring voor verkoop.
    Auto A zal gestald worden op privé-terrein.
  • Op formulier 'aanvraag tot inschrijving van een voertuig' auto B kruis ik bij vak X2 'GEBRUIKT voertuig' aan en vul ik nummerplaat in van auto A.
    Vervolgens stuur ik het formulier op naar mijn verzekeraar. Er zal overdracht nummerplaat zijn van auto A naar auto B. Ik krijg een inschrijvingsbewijs voor auto B waar nummerplaat X is vermeld. Daarnaast betaal ik BIV voor auto B en krijg een herberekening voor de verkeersbelasting.
  • Bij ophalen auto B monteer ik nummerplaat X.
  • Bij een testrit voor verkoop of keuring voor verkoop monteer ik tijdelijk nummerplaat X op auto A. Dit heb ik nagevraagd bij mijn verzekeraar en verzekeringstechnisch is dit in orde.
  • Maar ben ik strafrechtelijk in orde als ik nummerplaat X tijdelijk terug bevestig op auto A?
  • Kan ik auto A nog keuren voor verkoop (bij verkoop aan een particulier) met nummerplaat X?
  • Kan een nationale nummerplaat eventueel een oplossing bieden? https://www.vlaanderen.be/nationale-plaat

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 01 jan 2023 19:01

Zelfs verzekeringstechnisch is dat volgens mij niet in orde.

Verzekering dekt typisch ook het vervangende voertuig.
Maar niet meer het reeds vervangen voertuig, zodra er een vervangend voertuig ingeschreven is en de verzekering overgezet is...
Lees uw polis / aanvullingen op die polis na om te zien of dat in uw geval wél zo zou zijn.
Kan best dat makelaar u verkeerd begrepen heeft.


Conform het KB op de inschrijving, kan je niet met een voertuig de weg op zonder inschrijving, of onder een nummerplaat waaronder het niet (meer) ingeschreven is. (uitz: de commerciële platen )


Voor de keuring mag het andersom: je mag het voertuig eventueel aanbieden onder de nummerplaat waaronder het ZAL ingeschreven worden (ttz, nr-plaat van de koper - die moet dit wel doorgeven aan zijn verzekering !)
Maar terwijl men keuringswetgeving zo aangepast heeft (regionale materie ...) is de inschrijvingswetgeving (federaal ...) NIET aangepast


Dit is al jaren een juridische puinhoop in België


De nationale plaat zou in principe een oplossing kunnen zijn
In praktijk bleek het een puinhoop toen ik ze wou gebruiken, aantal maanden na invoering ...
Verzekeraars (ik zit bij onafhankelijke makelaar) waren toen alvast duidelijk nog niet "mee" met de zaak.
En het was, in verhouding, pokkeduur (ongeveer 4x wat ik normaal zou betalen voor 3 weken)

Je hebt in de praktijk ook geen 20 dagen (verzekering nodig, maar dan is je plaat er nog niet ...)

Issued
Berichten: 1227

#3 , 01 jan 2023 19:13

Inazuma heeft het al correct uit de doeken gedaan;

Voor de volledigheid:
KB 16/04/2018 art 56
Art. 56. Tijdelijk vervangingsmotorrijtuig

§ 1. Toepassingsgebied

De dekking strekt zich uit, onder de voorwaarden in dit artikel, tot het gebruik van een aan een derde toebehorend motorrijtuig ander dan het omschreven motorrijtuig, zonder dat hiervoor een mededeling vereist is aan de verzekeraar.

Zijn geen derden, bedoeld in het eerste lid:

de verzekeringnemer of, wanneer de verzekeringnemer een rechtspersoon is, elke bestuurder van het omschreven motorrijtuig waarvan de naam aan de verzekeraar is meegedeeld,
de personen die bij voornoemde personen inwonen, met inbegrip van zij die om studieredenen buiten het hoofdverblijf van de verzekeringnemer verblijven,
de eigenaar of de gebruikelijke houder van het omschreven motorrijtuig.
Deze dekking geldt voor het motorrijtuig dat in vervanging komt van het omschreven motorrijtuig en tot hetzelfde gebruik bestemd is wanneer het omschreven motorrijtuig definitief of tijdelijk onbruikbaar is, wegens onderhoud, aanpassingen, herstellingen, technische keuring of technisch totaal verlies.

Wanneer het omschreven motorrijtuig een twee- of driewieler is, kan de dekking in geen geval slaan op een motorrijtuig op vier of meer wielen.
Uw situatie valt hier niet onder. Indien uw verzekering dit wel wilt dekken, geen probleem. Vraag een verzekeringsbewijs op chassisnummer.

Inzake inschrijving zit u met een probleem zoals inazuma aangeeft

Reclame

lg88
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 02 jan 2023 12:21

Bedankt voor jullie snelle reacties.
Aangezien oplossing via een nationale plaat blijkbaar een praktisch kluwen is, zal voor auto B een nieuwe nummerplaat worden aangevraagd.
Nadelen zijn: verkeersbelasting en verzekering voor auto A lopen verder.
Ik doe navraag mijn verzekeraar Ethias of ik de polis tijdelijk kan stoppen door de nummerplaat in bewaring te nemen.

basejumper
Berichten: 4617
Locatie: Diest

#5 , 02 jan 2023 13:11

Beste

Verzekering tijdelijk stoppen heeft ook weinig zin.
Als u de wagen te koop stelt en er daagt morgen een koper op die graag dezelfde dag of dag erna een testrit wil doen moet het lukken om tijdig terug een in voege stelling van de polis en bijhorende verzekeringskaart te krijgen. En wat gaat u doen als er op pakweg 10 januari, 20 januari en 30 januari telkens een andere kandidaat koper opduikt? telkens over en weer lopen? De verzekeraars gaat u zien komen. Telkens een uur werk om u een paar tientallen euro's te besparen... Uiteindelijk kost een pure BA verzekering niet zoveel op jaarbasis (uitzonderingen daargelaten)
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 02 jan 2023 18:37

Aangezien oplossing via een nationale plaat blijkbaar een praktisch kluwen is,
Je kan eerst eens vragen of ze daar een polis voor hebben
Sommige verzekeraars zijn intussen wakker geworden.


Maar zal nog steeds geen makkie zijn:
Keuring met nationale plaat is (alvast in VL) enkel keuring voor verkoop
En die waren / zijn minstens in sommige keuringsstations enkel op afspraak

Nationale plaat aanvragen , is op papier ... dus gokken wanneer die verwerkt wordt

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”