Vader blijft auto rijden zonder rijbewijs

Franciscus
Berichten: 38592

Re: Verbod om auto te rijden

#16 , 30 dec 2022 16:28

Wonen jullie op hetzelfde adres?
Indien niet verplaats gewoon de wagen naar 'ergens' anders of 'verleg' op zijn minst de sleutels.

Zoals @Inazuma heeft geschreven er is tot op heden geen aangepaste regelgeving. Is een probleem dat al vele jaren gekend en aangekaart werd en tot op heden blijkbaar nog steeds niets gedaan door de politiek en wetgevende machten.

1FHE106
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#17 , 22 feb 2023 09:11

Lijkt over zelfde zaak te gaan zoals hier al werd aangehaald - samengevoegd - JurecaBE - moderator


Mijn vader, 90 jaar oud, weduwnaar, woont alleen heeft door een chronische ziekte (nierfunctie falen) van de behandelend arts geen verlenging meer gekregen van zijn rijbewijs. Deze beslissing is permanent.
Het rijbewijs kan niet niet meer gebruikt worden vanaf oktober 2022.
Verzekering is nog wel in orde.
Na herhaald aandringen weigert mijn vader dit verbod te accepteren.
Zijn reden: ik heb nog een rijbewijs, gebruiksdatum is verlopen, maar dit is niet belangrijk.
Blijft dus met auto rijden.
Volgens de politie mag ik zijn autosleutels niet afnemen. (is in dat geval diefstal van eigendommen)
De lokale politie kon niets doen er wees me door naar de wijkagent.
Het enige dat deze agent kon doen is met mijn vader gaan praten (vader hield hiermee geen rekening en blijft rijden)
Ik vernam dat bij ernstige ongeval door mijn vader veroorzaakt ik wel mee aansprakelijk kan gesteld worden.
Nadat ik hem dit vertelde kreeg ik van vader de reactie dat hij de kosten dan wel zou betalen en op het feit dat ik bij ernstige ongevallen (zwaar gewonden of erger) mee aansprakelijk kan gesteld worden kreeg ik als reactie dat dit niet zijn probleem was.
Wat kan ik verder doen, praten helpt niet.

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#18 , 22 feb 2023 09:23

Beste

Tussen theorie en praktijk is veel nuance. ‘Sleutels wegnemen is diefstal’. Dat lijkt me juridisch in dit geval zeer betwistbaar. Gesteld dat uw vader u daarvan officieel zou beschuldigen moet jij nog bewijzen dat u ze heeft. Secundo moet politie dat PV nog willen opstellen en tertio heeft het parket wel betere dingen te doen.
U kan ze ook ‘verloren leggen’ in zijn eigen huis. Dan zijn ze niet weg en u heeft ze niet.
Het kan natuurlijk ook dat in de wagen een ‘bougie komt los te zitten’ waardoor de wagen niet meer start.
Als u het toch juridisch wil spelen kan u dit gedrag aangrijpen om een voorlopig bewind aan te vragen. En dan kan - mits Vrederechter hier in mee gaat - u rechtsgeldig in zijn plaats beslissen.
Ik zie trouwens geen enkele reden waarom u aansprakelijk zou kunnen zijn voor zijn gedrag. Als jij schade veroorzaakt is het zijn vermogen dat aangesproken wordt. Nooit het uwe.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38592

#19 , 22 feb 2023 10:20

Is dit hetzelfde .
https://juridischforum.be/viewtopic.php?f=35&t=146160.

U kan vragen aan politie om Procureur in kennis te stellen of die zelf een brief te schrijven.
Normaal loopt zo'n procedure ook daar eens vragen via CARA
https://www.vias.be/nl/particulieren/cara/

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#20 , 24 feb 2023 12:09

Ik heb de indruk dat TS wacht op respons in zijn mailbox, en dus geen enkel antwoord op het forum leest.

1FHE106
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#21 , 26 feb 2023 11:25

Ik had volgende oplossing gekozen, had de transponder van zijn autosleutel uitgeschakeld.
Reactie van mijn vader kwam 1 dag nadien, Hij heeft me de toegang tot zijn huis ontzegd en gaat het cilinderslot vervangen.
Tevens weigert hij alle hulp,
Enkele voorbeelden:
- Gezorgd dat er dagelijks eten aan huis bezorgd werd, na 1 week opgezegd, reden was te veel.
- Persoonlijk alarm aangevraagd, bestelling was bijna in orde, weigerde alarm te aanvaarden en te gebruiken
- Heeft meermaals ongelukken met wagen gehad, kreeg mede hierdoor van de behandelend arts geen toestemming voor het besturen van een voertuig gedurende minimum 6 jaar.
Op mijn vraag wat er zou gebeuren indien hij een ernstig ongeval zou veroorzaken zonder geldig rijbewijs was zijn antwoord "ik zal de kosten betalen" en bij te hoge kosten interesseerde het hem niet dat ik aansprakelijk zou kunnen gesteld worden, zijn antwoord was "dat is niet mijn probleem"
Ik heb dan contact opgenomen met de politie, waren heel vriendelijk en begrepen het wel maar konden niets doen. Hebben me dan doorverwezen naar de wijkagent, die hopelijk met mijn vader gaat praten.
- Is niet in staat om zelf te telefoneren (zowel GSM als vaste lijn)
- Is niet in staat om geld uit de bankautomaat af te halen, weigert ook alle hulp.
- Is niet in staat om betalingen te doen, geeft mij enkel de mogelijkheid betalingen te doen via overschrijving.
Ik moet in dat geval zelf de overschrijving opmaken, dan naar hem gaan voor ondertekening, met de auto of fiets 4 km verder in de postbus van de bank gaan deponeren. (wekelijks), weigert domiciliëring voor bepaalde betalingen.
Ik heb geprobeerd via PC banking de betaling te doen dit is misgelopen bij het invullen van de pincode in de cardreader. Mocht begrijpelijk de code niet zien maar kreeg telkens wel een foutieve responscode. Ik ben na 2 pogingen gestopt om blokkeren van de kaart te vermijden.
- Ik kan zo nog 10 tallen voorbeelden opsommen.

Ik heb een onderhoud gevraagd met de behandelend arts om een oplossing te vinden

Eist wel dat ik en mijn zieke vrouw hem op zijn wenken bedienen. (indien nodig terugkomen uit verlof op zijn vraag)
Ik hoop dat ik ooit een oplossing vind voor dit probleem en zelf niet voor te veel kosten moet opdraaien

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#22 , 26 feb 2023 11:43

Nogmaals: u hoeft niet op te draaien voor kosten / problemen die uw vader veroorzaakt.

Kan wel een deuk in eventuele erfenis geven, of zelfs verlieslatende erfenis ... maar da's wat anders

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#23 , 26 feb 2023 11:46

En nogmaals: politie kan hierin WEL optreden, blijven rijden / rijbewijs niet inleveren bij medische ongeschiktheid is immers een misdrijf ...

Thomas_A
Berichten: 2302
Juridisch actief: Nee

#24 , 26 feb 2023 11:47

Tja, u heeft toch ook een bepaalde verantwoordelijkheid om hier in mee te gaan. Als hij hulp wil voor zijn betalingen, kan het minstens wanneer en op de manier die u ook praktisch uitkomt. Als hij geen bereide maaltijden wil, moet u ook niet voor hem koken.

Voor wat het rijden zonder rijbewijs en eventuele onbekwaamheid om alleen te wonen betreft: laat dat over aan politie en huisarts als uw vader toch niet naar u luistert.

Ik snap niet vanwaar de opmerkingen komen dat u aansprakelijk zou zijn als hij een ongeval veroorzaakt. Ik hoor graag waar dat op gebaseerd is.

eylis
Berichten: 8840

#25 , 26 feb 2023 12:13

Ik neem aan dat gezien volgende feiten:
- de transponder van de wagensleutel is uitgeschakeld.
- uw vader geen bankactiviteiten kan verrichten
(bancontact gebruiken en tanken)
- geen telefoon kan gebruiken

Hij zijn wagen dan toch niet meer kan gebruiken?

1FHE106
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#26 , 26 feb 2023 12:25

Aansprakelijkheid van zoon bij ernstig ongeval veroorzaakt door vader van 90 jaar die door behandelend arts geen voertuig meer mag besturen is gebaseerd op hetgeen een rechter me heeft verteld.
Kreeg toen als reactie dat ik goed moest oppassen dat indien mijn vader een ongeval veroorzaakt zonder geldig rijbewijs. De kosten moeten dan mijn vader betaald worden en indien dit niet voldoende is kan de rechter beslissen dat de zoon het restant moet betalen.

1FHE106
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#27 , 26 feb 2023 12:34

Nu ik de transponder heb uitgeschakeld kan hij natuurlijk niet meer met de auto rijden.
1 dag voordat ik de transponder had uitgeschakeld is hij er nog in gelukt te gaan tanken.
Hoe hij betaald heeft weet ik niet.
Ik heb wel ondervonden dat betalen in een winkel nog wel lukt, moet daar enkel zijn pincode ingeven.
Invullen van complexere zaken (cardreader) en overschrijvingen lukken meestal niet.

eylis
Berichten: 8840

#28 , 26 feb 2023 12:56

Dan is het dringendste gevaar al opgelost. Nu in samenwerking met de behandelende arts en sociaal assistent (van de gemeente) de bewindvoering en zorgtraject voorbereiden ter aanvatting bij de vrederechter.

1FHE106
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#29 , 12 jun 2023 19:07

Lijkt over zelfde zaak te gaan zoals hier al werd aangehaald - samengevoegd - JurecaBE - moderator


In navolging van vorige vragen waarin ik meldde dat mijn vader auto reed zonder toestemming het volgende:
Vader mocht na val (november 2022) met licht hersentrauma tot gevolg geen auto meer rijden tot april 2023.
Mijn vader is 90 jaar alleenwonend, minder mobiel en dialysepatiënt.
Hij bleef echter auto rijden, ik heb daarom eerst de transponder van zijn auto uitgeschakeld, waardoor de auto niet meer startte.
Door de agressieve reacties van mijn vader heb ik de transponder maar terug geactiveerd, dit omdat ik me door zijn reacties niet meer veilig voelde.
De arts van dienst dialyse had ook een permanent verbod gegeven om een voertuig te besturen
Arts heeft ook het VIAS ingeschakeld om haar beslissing te volgen.
Hiervan heb ik nog geen antwoord ontvangen.
Ik had ondertussen ook contact genomen met de wijkagent om te melden dat mijn vader bleef auto rijden.
De wijkagent heeft zijn rijbewijs afgenomen.
Vader bleef nadien natuurlijk auto rijden (zonder rijbewijs).
Volgend contact met de wijkagent:
Nummerplaat van zijn wagen werden doorgegeven aan de dienst die bevoegd zijn voor de ANPR camera's.
Ik weet niet wat het gevolg kan zijn door controle van dit soort camera's (boete, blokkering auto,....??????)
Wijkagent heeft perfect werk geleverd en hoopt met mij dat vader geen ernstige ongelukken veroorzaakt.
Contacten met sociale diensten blijven zonder gevolg.
Autosleutels afnemen mag ik niet (kan als diefstal aanzien worden, is ook niet te doen door zijn reacties)
Kreeg van contactpersoon van sociale dienst te horen dat iemand stommiteiten mag doen.
Arts heeft een poging ondernomen om vader op te nemen in een verzorgingstehuis, werd door hem geweigerd.
Opname kon enkel gebeuren met zijn toestemming.
Dit is maar één van de problemen die vader veroorzaakt.
Heeft iemand ervaring met dit soort situaties, hoe dit op een menselijke manier op te lossen ?

Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#30 , 12 jun 2023 20:15

door politie de wagen laten immobiliseren door middel van een wielklem

Terug naar “Andere”