Verkeersboete door inspecteur in eigen privéwagen + niet in aanvang van zijn dienst

Vergauwen_S
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Verkeersboete door inspecteur in eigen privéwagen + niet in aanvang van zijn dienst

#1 , 14 dec 2022 12:17

Beste,

Ik heb zeer snel een verkeersboete verkregen als in 'vastgesteld 2/dec', gisteren verkregen.
Dit moet 19/dec al betaald worden, dus veel tijd voor te betwisten is er niet.

De omschrijving van de boete gaat als volgt:
OP 2 DECEMBER ZIJN WIJ (terwijl hij alleen was), INSPECTEUR ... GELAST MET DIENST MAAR DIENST NOG NIET AANGEVAT.
WANNEER WIJ RIJDEN OP DE GALGENWEELLAAN 2050 ANTWERPEN STELLEN WIJ TER HOOGTE VAN HET KRUISPUNT MET DE BLANCEFLOERLAAN VAST DAT DE BESTUURDER ... HET VERKEERSLICHT VOORBIJRIJDT TERWIJL DIT ZICH IN DE RODE STAND BEVINDT.
DAAR WIJ ONS IN EEN PRIVEVOERTUIG BEVINDEN KUNNEN WIJ NIET OVERGAAN TOT INTERCEPTIE ZONDER DEZE LFDE OVERTREDING TE MAKEN. Dit met dezelfde schrijffouten. :?: :!:

Is dit wettelijk? Kan een inspecteur die alleen in zijn privéwagen en nog niet in dienst is, u een overtreding uitschrijven zonder interceptie?
Ik moet hier dus € 183 voor ophoesten en bedenk mij dat het oranje was of een fractie van een seconde rood.
Echter reed hij in een witte sportwagen en voelde ik me benauwd door zijn achtervolging. Hij reed al straten achter mij.
Ik als vrouwelijke bestuurder, in de donker, in een straat die niet goed verlicht is, voelde me toen al snel in het vizier gehouden. Ik deed echter niks verkeerd.
Is dit legaal dan? :cry:

Met vriendelijke groeten,
VERGAUWEN S.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 14 dec 2022 12:18

Een agent is altijd in functie, gewoon betalen dus.

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 dec 2022 12:45

Als u zich zo snel geviseerd voelt dat u het normaal gaat vinden om verkeersovertredingen te maken, is het misschien beter om geen wagen meer te besturen. De kans dat er nog medemensen zijn waarvan het traject voor een deel overeenkomt met uw traject, en deze dus een tijdje achter u aan rijdt, is namelijk enorm groot.

Reclame

Issued
Berichten: 1227

#4 , 14 dec 2022 15:33

De aanhef 'wij' slaat op de samenloop van de persoon en zijn ambt.

Voor de rest sluit ik mij aan bij hetgeen hierboven staat.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 14 dec 2022 16:53

Ik heb zeer snel een verkeersboete verkregen als in 'vastgesteld 2/dec', gisteren verkregen.
Belangrijker is wanneer ze verstuurd is
Is dit wettelijk? Kan een inspecteur die alleen in zijn privéwagen en nog niet in dienst is, u een overtreding uitschrijven zonder interceptie?
Ja
Politieagenten zijn altijd bevoegd, ook buiten hun diensturen ...

Sommige rechters hebben er wel een hekel aan dat ze hun functie verder uitoefenen in hun vrije tijd - al was deze op weg naar 't werk (gelast met dienst).
Maar daarop hopen als verdediging is eerder Russische roulette spelen

lohabra
Berichten: 1015

#6 , 14 dec 2022 17:15

Is dit wettelijk?


Ja.
Kan een inspecteur die alleen in zijn privéwagen en nog niet in dienst is, u een overtreding uitschrijven zonder interceptie?
Ja.
Ik moet hier dus € 183 voor ophoesten en bedenk mij dat het oranje was of een fractie van een seconde rood.


Indien het PV tijdig verzonden geweest is, ligt de bewijslast van deze bewering bij u.
Echter reed hij in een witte sportwagen en voelde ik me benauwd door zijn achtervolging. Hij reed al straten achter mij.
Ik als vrouwelijke bestuurder, in de donker, in een straat die niet goed verlicht is, voelde me toen al snel in het vizier gehouden. Ik deed echter niks verkeerd.
Is dit legaal dan? :cry:
Idem.
Indien het PV tijdig verzonden geweest is, ligt ook van deze bewering de bewijslast bij u.

concreet

Het is uw volste recht om het PV (binnen de wettelijk voorziene termijn) te betwisten.

Check alvast of het PV binnen de 14 dagen opgesteld en verzonden geweest is.
Want in voorkomend geval, heeft het PV omgekeerde bewijswaarde.
Dat betekent dat een rechter de agent op diens woord moet geloven dat u de inbreuk wel degelijk begaan hebt.
Tenzij u uw onschuld kan bewijzen.

Bedenk bovendien dat als een rechter u veroordeelt,
het alles bij elkaar opgeteld véél duurder gaat uitvallen.
Er komen dan nog oa gerechtskosten, verplichte bijdrage aan het zgn. slachterfonds bovenop.

Daarbovenop loopt u dan mogelijks ook nog het risico dat hij u een vervallenverklaring oplegt uit het recht een motorvoertuig te besturen.
(dat betekent in voorkomend geval : rijbewijs een tijdje op de griffie neerleggen).

Als er nu een tweede schrijven volgt, met een overschrijvingsformulier, dat u tijdig en correct betaalt,
vervalt echter in principe de verdere vervolging.
Wilt u het PV betwisten, stel uzelf dan de vraag wélke van uw beweringen u in de rechtbank ook zou kunnen bewijzen aan de rechter.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Franciscus
Berichten: 38596

#7 , 17 dec 2022 00:43

PS ook voor een oranje verkeerslicht dient men te stoppen.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”