Parkeerretributie - Antwerpen - Betaalpaal werkte niet

Tope
Topic Starter
Berichten: 916

Parkeerretributie - Antwerpen - Betaalpaal werkte niet

#1 , 12 mei 2009 10:55

Daar ik niet akkoord ging met deze retributie heb ik de volgende morgen gebeld naar het Gemeentelijk Autonoom Parkeerbedrijf Gapa op de Jordaenskaai in Antwerpen.

Op aanraden van de medewerkster heb ik dadelijk een klachtenmail (9/04/09 te 11:00) gestuurd met een kopie van het briefje dat ik op mijn dashboard gelegd had en het attest van aangifte dat ik op het politiebureau Oudaan had laten opmaken.

Quote
Op 8 april 2009 om 19:45 parkeerde ik mijn wagen op de Jordaenskaai.

Ik wilde met Proton betalen, maar kreeg mijn bankkaart niet in het apparaat. Ook muntstukken kon ik niet inbrengen. Na verschillende pogingen met beide betaalmiddelen besloot ik dat het apparaat geblokkeerd moest zijn.

Daar mijn film in Cartoons om 20:00 begon, had ik niet veel tijd meer en moest ik een oplossing bedenken.

Ik zag geen andere betaalpaal in de buurt en heb dan goed zichtbaar een papier op mijn dashboard gelegd (zie bijlage 1). Dat ik ook mijn parkeerschijf moest leggen wist ik op dat moment niet.

Om 21:30 werd mij een parkeerretributie van 23 Euro uitgeschreven.

Toen ik mijn auto rond 24:00 ophaalde, stelde ik vast dat de bewuste parkeerautomaat terug met muntstukken werkte, maar met Proton betalen ging nog steeds niet.

Om 00:49 heb ik op de Oudaan een attest van aangifte laten opmaken (zie bijlage 2) ten bewijze van het feit dat het hier niet om langparkeren gaat.

Ik vraag u daarom vriendelijk mij éénmalig deze retributie kwijt te schelden of mij alleen het parkeergeld voor 2 uur en 15 min aan te rekenen.

Ik hoop dat u aan mijn verzoek aan gunstig gevolg zal willen geven.
Unquote

Sindsdien niks meer gehoord, maar vanmorgen ontving ik een eerste aanmaning met het verzoek om uiterlijk voor 17/05/09 te betalen en de verwittiging dat er 'na deze termijn administratiekosten aangerekend worden en dat er zal overgegaan worden tot gerechtelijke invordering van de retributie.

De enige fout die ik gemaakt heb is dat ik nagalaten heb ook mijn parkeerschijf te leggen, maar dat wist ik niet.

Ik denk dat mij niets anders rest dan te betalen, maar vind het wel kras dat ik als burger geen enkel verhaal heb.

Wat raden jullie mij aan te doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
digits
Berichten: 224

#2 , 12 mei 2009 11:11

Niet op de hoogte zijn van de wetten en regels is geen excuus om ze niet te volgen.

waarom heb je de boete gekregen ? omwille van niet betalen, of omwille van het niet leggen van je parkeerschijf ?

Greetings,
digits

Tope
Topic Starter
Berichten: 916

#3 , 12 mei 2009 11:38

Blijkbaar heb ik die retributie gekregen omdat ik verzuimd heb mijn parkeerschijf te leggen naast het papiertje met de melding dat op dat moment de parkeermeter niet werkte.

Reclame

digits
Berichten: 224

#4 , 12 mei 2009 14:59

dan zal je volgens mij helaas toch wel moeten betalen. 23 eur is daar een reëel bedrag voor...

Tope
Topic Starter
Berichten: 916

#5 , 12 mei 2009 15:10

Het gaat mij hoofdzakelijk om het feit dat ik een klacht ingediend heb waarop ik na meer dan één maand nog steeds geen antwoord gekregen heb, maar dat ze mij toch al aan eerste aanmaning sturen.

Volgens de medewerker die ik vanmorgen aan de lijn kreeg heeft het parkeerbedrijf een grote achterstand bij het verwerken van klachten.

Ik vind het trouwens hoog tijd dat de Stad Antwerpen de autonomie van die parkeerbedrijven beperkt.

artemis
Berichten: 3294

#6 , 12 mei 2009 18:02

Blijkbaar heb ik die retributie gekregen omdat ik verzuimd heb mijn parkeerschijf te leggen naast het papiertje met de melding dat op dat moment de parkeermeter niet werkte.
Was enkel dat papiertje voldoende geweest dan weet niemand hoe lang je er al stond, vandaar de parkeerschijf.

Ach, beschouw het als een les. Ik heb nooit anders geweten: automaat defect = parkeerschijf. 23€ valt nog mee.

Tope
Topic Starter
Berichten: 916

#7 , 13 mei 2009 00:29

Bedankt voor de reacties.

Ik heb vanmorgen meteen na ontvangst van de aanmaning naar GAPA gebeld en de medewerker zei mij dat er een behoorlijke achterstand was in het behandelen van klachten.
Daardoor kwam het dat ik een eerste aanmaning ontving voordat ik een antwoord had op mijn klacht.
Veel tijd om op dat antwoord te wachten heb ik echter niet meer, want de retributie moet uiterlijk voor 17/05/09 betaald worden.

Heb ook naar de juridische dienst van Test-Aankoop gebeld en daar raadde men mij aan mijn klacht opnieuw te sturen met de vraag te reageren en te wachten met betalen tot ik een antwoord kreeg.

Ik heb inderdaad nagelaten mijn parkeerschijf te leggen, maar wat mij wel stoort is dat er op de parkeerretributie geen melding gemaakt wordt van het feit dat ik wel een papier -goed zichtbaar - op mijn dashboard gelegd had met daarop '19:45 - parkeerautomaat werkt niet noch met Proton, noch met muntstukken'.
Nu lijkt het alsof ik mijn auto zo maar zonder te betalen ergens neergevlamd heb.
Toen ik terugkwam werkte die betaalpaal nl. terug met muntstukken, maar nog steeds niet met Proton.
Waarschijnlijk ging het om een korte storing.

Niet betalen is zeker niet verstandig, want dan lopen de kosten alleen maar op.
Het zit me daarentegen wel hoog dat ik moet betalen voordat mijn klacht behandeld werd.

Ik besef dat het hier om een princiepskwestie gaat, maar weet wel zeker dat ik niet de enigste ben die te maken krijgt met de autonomie van de parkeerbedrijven.

NB Ik kon geen klacht indienen op het politiebureel en moest mij tevreden stellen met een bewijs van aangifte.
Een klacht indienen kan alleen bij het parkeerbedrijf zelf.
Daar krijg je blijkbaar pas antwoord nadat je betaald hebt...

evgoeth
Berichten: 557
Locatie: Ten zuiden van Antwerpen

#8 , 15 mei 2009 15:17

Ik heb ooit een parkeerretributie gekregen omdat, moet je horen :
mijn parkeerkaart in een lederen hoesje zat.

Mijn schoonvader had een mooi lederen hoesje voor rond parkeerkaarten te doen, waar je enkel gaatjes hebt van het uur van aankomst en de 'P' op de kaart.
Legde die nietsvermoedend op mijn dashboard, wanneer ik terugkom heb ik een briefje tussen mijn ruitenwisser, iets met niet duidelijk genoeg.

Direct naar het parkeerbedrijf gegaan, was in de stad waar ik parkeerde, en klacht ingediend.
Enkele weken later brief in de bus dat ik dat maar had moeten weten dat dat duidelijk zichtbaar had moeten zijn. Wat het ook was, maar kom.

De enige fout die ik had gemaakt is naar hen te stappen en hen mijn adres te geven, als ik dat niet had gegeven en ze hadden mij een aanmaning gestuurd dan had ik een briefje teruggestuurd hoe ze aan mijn naam en adres zijn gekomen en of ze een foto hadden van mijn wagen ...

Ze hebben legers advocaten en juridische diensten e.d. Wij hebben niets.

Jorre

#9 , 15 mei 2009 16:36

Ik heb inderdaad nagelaten mijn parkeerschijf te leggen, maar wat mij wel stoort is dat er op de parkeerretributie geen melding gemaakt wordt van het feit dat ik wel een papier -goed zichtbaar - op mijn dashboard gelegd had met daarop '19:45 - parkeerautomaat werkt niet noch met Proton, noch met muntstukken'.
Nu lijkt het alsof ik mijn auto zo maar zonder te betalen ergens neergevlamd heb.
Ik zou alvast de foto's opvragen, waar uw papier duidelijk leesbaar op te zien zal zijn; da's een bewijs.

JohnD
Berichten: 3580

#10 , 17 mei 2009 20:29

Ik vind het trouwens hoog tijd dat de Stad Antwerpen de autonomie van die parkeerbedrijven beperkt.
Daar ben ik het gloeiend mee oneens. Je kan steeds de proef op de som doen. Je zoekt een groepje retributeurs op. Je parkeert je dan voor hun neus op het voetpad. Zij zullen je geen retributie geven en zullen meestal de politie niet eens bellen. Ik spreek hier specifiek over A'n. Ik heb hun daar reeds een aantal malen op gewezen. Hun kommentaar is dat dat hun taak niet is, om wagens te verbaliseren die op het voetpad staan. Het is volgens hen de taak van de politie. De politie van hun kant gaat natuurlijk ook niets doen want foutparkeerders verbaliseren is wel hun allerlaatste prioriteit in een stad vol met aktieve GAP's die de stad onveilig maken voor elke automombilist.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

dieke
Berichten: 1299

#11 , 18 mei 2009 11:49

Iedere Belg is geacht te weten dat ie ingeval van defect van betaalautomaat, zijn parkeerschijf moet leggen. Als je er een princiepskwestie van wil maken dat volgens jou een handgeschreven briefje met daarop vermelding van een tijdstip, even goed moet zijn als een parkeerschijf, is dat iets wat je moet opnemen met de mensen die onze wetten opstellen. Een retributiebedrijf kan daar niks aan veranderen.

DVC
Berichten: 15

#12 , 17 jun 2009 22:43

Heb volgende voor te Ninove:
- wil (enig) muntstuk insteken... automaat neemt dit niet aan (3x geprobeerd)
- leg parkeerschijf


Ontvang.... betalen
Nr website parkeerfirma... melding dat mijn parkeerschijf werd gelegd
Antwoord...
Geen wettelijke reden... betalen

Nr website parkeerfirma... melding dat mijn parkeerschijf werd gelegd
met vermelding dat mijn muntstuk nt werd aanvaard....
Antwoord : '...geen gegronde en wettelijke reden aanhalen die tot annulatie.... Onze betaalautomaten worden dagelijks gecontroleerd door onze technische dienst. Wij kunnen enkel overgaan tot annulatie van de retributie, indien onze technische dienst het defect zelf vaststelt. '

Wat nu?
Ik beweerde ook niet dat hun automaat nt defect was, enkel dat hij mijn (misschien te beschadigd) muntstuk nt aanvaardde.

'Onze betaalautomaten worden dagelijks gecontroleerd...' Ook op zaterdag?

Uit reglement:
'De automaat is defect
U kijkt of er een andere automaat in de buurt is en u gaat daar een ticket halen. Wanneer er geen andere automaat is, moet u uw parkeerschijf leggen. '


? van mij: Bestaat de 'parkeermeterwetgeving' nog of moeten we ons houden aan het retributiereglement van de Stad? Moeten we op zoek nr een volgende paal (die de munt ook weigert) of volstaat de schijf?
Wat indien ik gn munt op zak heb?

Oorspronkelijke wetgeving was bedoeld tegen lang-parkeren... vandaar ook de regeling met de schijf!


Is eiser en rechter hier niet dezelfde partij? Kan (beter nog: mag) zo'n firma zaken 'seponeren'?

Franciscus
Berichten: 38601

#13 , 18 jun 2009 18:02

In de regelgeving staat er nergens dat men een papier mag leggen enkel een parkeerschijf.
de vorm - wijze enz van de parkeerschijf worden bij wet bepaald - nl blauw en zonder reclame .
Dus hoesje of andere teksten --- dat zijn geen parkeerschijven.

Net hezelfde met de 3-kleurige verkeerslichten in de wegcode daar zijn maar drie kleuren nl rood groen en oranje geen andere.
T'was net rood is rood of nog net oranje --- wat ook strafbaar is nb.
Parkeerwachters zijn bevoegd voor die regels waarvoor ze bevoegd zijn voor geen andere dus niet voor parkeren op trottoir.
Politie is (NIET) bevoegd inzake het betalend parkeren gezien geen misdrijf - daar kan je dus ook niet terecht om uw verhaal te halen.
Het niet voldoen aan een retributie is dus een burgerlijk geding.
Met daar te gaan staan aanvaarde u de regels.

Foto welke foto ? fotos' die u neemt hebben geen waarde want niet op moment van de vaststelling, niet op de wijze om als bewijs te dienen enz.

Partij en rechter tegelijk -- neen hoor indien niet akkoord stapt u maar naar de rechter - die zal dan wel beslissen wat er juist is of niet zoals bij elke contractuele overeenkomst die -fout loopt.
Waar is het probleem?

DVC
Berichten: 15

#14 , 20 jun 2009 01:04

....Waar is het probleem?
Probleem staat hier net boven : ik heb mijn schijf gelegd en... nog niet goed.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#15 , 20 jun 2009 11:26

ik heb mijn schijf gelegd en... nog niet goed.
U hebt het ten onrechte over een parkeerautomaat die niet werkte. Die werkte blijkbaar wel maar aanvaardde uw muntstuk niet. In dat geval moet u een ander muntstuk zoeken, maar is het gebruik van de parkeerschijf niet geldig. Ik zie geen enkele wettelijke of reglementaire bepaling die u gelijk geeft.

scorpioen

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”