Procedure bij een snelheidsovertreding

Xamkano
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Procedure bij een snelheidsovertreding

#1 , 02 dec 2022 18:14

Beste,

Een dikke 4weken geleden heb ik een felle flits gezien toen ik de flitspaal aan de op/afrit van Borgerhout passeerde op de R1 in Antwerpen.
Ik doe deze rit quasi dagelijks en ben dus heel gekend met dit traject en ook met zijn dynamische verkeersborden.
Het was die dag wat drukker en zodoende werd de snelheid verlaagt tot 50km/u en daarna weer naar 70km/u en vervolgens terug 100km/u.
Ik trek terug op naar de maximum toegelaten snelheid en toen ik rond de 96km/u reed en ik de flitspaal passeerde 'flash'.

Nu heb ik dus enorme stres dat de snelheid achter mij terug verlaagt was naar 70km/u of nog erger naar 50km/u.
Misschien heb ik mij ook vergist van snelheid, ik weet het niet meer...Het zou mijn allereerste boete ooit zijn.
Stel nu dat de snelheid toch 50km/u pas dan zou ik misschien moeten voorkomen.
Hoelang duurt het ongeveer voordat ik hier iets van weet?
Ik check dagelijks myebox maar na een dikke 4weken nog niets.
En krijg je als je moet voorkomen ook eerst een pv dat ik nog ga uitgenodigd worden om voor te komen?
Het is het niet weten waar ik gek van word.

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 03 dec 2022 09:05

Flitscamera's flippen wel eens
In Lier hebben we er zo éne die eerder in een discotheek thuis hoort dan op de openbare weg ... flits soms iedereen, ongeacht snelheid.
Deze week was het ook lichtshow: ik reed geeneens 70 (op teller) en de bestuurder naast mij hooguit paar km/u sneller.
Beiden dus grandioos onder de 76 (effectief) km/u flitsdrempel

Doorgaans verdwijnen die foto's in het niets - cfr Minority Report.
Hoe juist andere vaststellingen dan zijn, wordt niet in vraag gesteld.


De camera's aan de Kennedy tunnel volgen de snelheidsbeperkingen die daar aangegeven worden.
Van de andere camera's op de Ring heb ik dat nog niet gehoord - maar het is (technisch) dus mogelijk.
Gezien hoe het Vlaams Verkeerscentrum na jàren nog steeds omgaat met die variabele snelheidsbeperkingen -snelheidsaanpassingen van 50 km/u en terug op enkele seconden- gaat dat een hoop zever opleveren eens het effectief gebeurt.


4 weken is al vrij lang om niets te horen van een flitsboete.
Als er wat vastgesteld is, krijg je eender hoe een (afschrift van een) PV daarvan.
Eventueel digitaal in je eBox.
(Je kan dat instellen dat je daar email van krijgt bij nieuwe berichten, en/of er een melding in Doccle komt als je dat gebruikt. Iets handiger dan dagelijks checken.)

Als die komt, en er is niks bij om xxx € over te schrijven dan weet je dat het minstens naar het Parket gaat.
Dat kan minnelijke schikking uitschrijven
Of je dagvaarden voor de politierechtbank.

Niet te hard over stressen
Er is toch niets aan te veranderen door te stressen ...

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 03 dec 2022 09:18

En krijg je als je moet voorkomen ook eerst een pv dat ik nog ga uitgenodigd worden om voor te komen?
Eerst PV uiteraard
Pas (veel) later komt er eventueel een dagvaarding.

Het is mogelijk dat je tussendoor verhoord wordt, maar dat is zeker niet standaard bij verkeersinbreuken.


Ik raad iedereen aan te investeren in een deftige dashcam.
Wordt enige mogelijkheid om je als weggebruiker te verweren tegen een steeds invasievere overheid.

Reclame

Schaevertje
Berichten: 68

#4 , 06 dec 2022 18:44

Flitscamera's flippen wel eens
In Lier hebben we er zo éne die eerder in een discotheek thuis hoort dan op de openbare weg ... flits soms iedereen, ongeacht snelheid.
Deze week was het ook lichtshow: ik reed geeneens 70 (op teller) en de bestuurder naast mij hooguit paar km/u sneller.
Beiden dus grandioos onder de 76 (effectief) km/u flitsdrempel

Doorgaans verdwijnen die foto's in het niets - cfr Minority Report.
Hoe juist andere vaststellingen dan zijn, wordt niet in vraag gesteld.
Bedoel je toevallig die ter hoogte aan de Quick? Daar heb ik dat ook al meerdere keren meegemaakt.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 07 dec 2022 19:46

Bedoel je toevallig die ter hoogte aan de Quick? Daar heb ik dat ook al meerdere keren meegemaakt.
Ja
De discobal ter hoogte Boomlaarstraat ...

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”