verkeersbord E1- geparkeerd in berm - Gent

marie-claire nys
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

verkeersbord E1- geparkeerd in berm - Gent

#1 , 25 nov 2022 18:43

Mevrouw/mijnheer

In Gent (België) stond ik, buiten de bebouwde kom, geparkeerd op de berm. Er staat een verkeersbord E1 (blauwe achtergrond - rode omranding en 1 rode dwarsstreep). Ik heb een bekeuring gekregen van de Gentse politie. Is de boete wel terecht? Kan ik die aanvechten?

Ik lees immer op https://parkd.com/be/nieuws/bezwaar-mak ... keerboete/:
parkeren in de berm
In 2016 heeft Het Hof geoordeeld dat parkeren in de berm is toegestaan. Voorheen is de overheid dit tegengegaan met behulp van het welbekende blauw-rode verkeersbord (E1, parkeerverbod). Nu wordt de berm niet gezien als onderdeel van de weg, en volgens het Hof mag er dus vrij geparkeerd worden, ook al staat er een bord.
Ik heb ook gelezen dat volgens het 'Verdrag van Wenen' parkeren op de berm wel is toegelaten.

Alvast dank voor verduidelijking en info! Een vriendelijke groet

MCN

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Issued
Berichten: 1227

#2 , 25 nov 2022 21:27

Ik denk dat de site die u aanhaalt vooral op de situatie van onze bovenburen van toepassing is. Het hof is bij onze bovenburen.

Franciscus
Berichten: 38599

#3 , 25 nov 2022 22:44

https://www.wegcode.be/nl/regelgeving/1 ... hra8v386pu
art 23 wegcode KB 1.12.1975
Ik moet me serieus vergissen maar in BE is het de politierechtbank in eerste aanleg en de correctionele RB in beroep die oordeelt.
Qua procedure is er dan nog het Hof van Cassatie.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 26 nov 2022 13:37

Verkeersbord E1/ parkeerverbod geldt in België op de rijbaan EN op de berm ...

Bermen zijn ook een onderdeel van de openbare weg.


https://www.wegcode.be/nl/regelgeving/1 ... ny15pdic8z

70.2.2. Geldigheid van de verkeersborden E1, E3, E5, E7 en E9a tot E9g.

1° De verkeersborden E1, E3, E5, E7 en E9a tot E9g gelden langs de kant van de openbare weg waar zij geplaatst zijn en vanaf het verkeersbord tot het volgende kruispunt.

De verkeersborden E1 en E3 gelden op de rijbaan en op de berm.

marie-claire nys
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 29 nov 2022 17:05

Dank voor alle reacties!
Maar: mag en kan het dat eenzelfde verkeersbord binnen de Europese landen verschillend geïnterpreteerd wordt? Bestaat er dan geen eenduidigheid?
Vandaar mijn verwijzing naar het 'Verdrag van Wenen', waarin de verkeerswetgeving oorspronkelijk werd vastgelegd. Kan de wetgeving rond een verkeersbord evolueren door de tijd?

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 29 nov 2022 17:28

Is bij mijn weten altijd de betekenis geweest in België

En de berm is hier ook per definitie onderdeel vd openbare weg
Rechtspraak waarnaar je verwijst stelt dat dat (in NL blijkbaar) niet zo is, maar dat is niet wat Belgische wetgeving stelt.

Borden betekenen dan toch nog steeds hetzelfde:
Verboden parkeren aan die kant van de openbare weg ...

Orran
Berichten: 87
Juridisch actief: Nee

#7 , 30 nov 2022 12:55

Dank voor alle reacties!
Maar: mag en kan het dat eenzelfde verkeersbord binnen de Europese landen verschillend geïnterpreteerd wordt? Bestaat er dan geen eenduidigheid?
Verkeersborden zijn en blijven lokale materie, Europa geeft richtlijnen, maar er is geen 'europese wegcode'.

Vandaar mijn verwijzing naar het 'Verdrag van Wenen', waarin de verkeerswetgeving oorspronkelijk werd vastgelegd.
Het Verdrag van Wenen inzake verkeerstekens is een richtlijn, geen wetgeving. Landen konden en hebben verschillende aspecten niet opgenomen of anders geinterpreteerd.
Kan de wetgeving rond een verkeersbord evolueren door de tijd?
Alle wetgeving kan evolueren. Daarom dat het belangrijk is te kijken naar de effectieve wetgeving, en niet naar een verdrag dat bevroren is in de tijd.

marie-claire nys
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#8 , 12 dec 2022 19:44

Heel verruimend antwoord! Dit werpt een nieuw licht op de situatie.
Dank je wel!

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”