betwisten parkeerboete

yvinho
Topic Starter
Berichten: 4

betwisten parkeerboete

#1 , 08 mei 2009 13:43

Beste,

Onlangs werd mijn wagen waggetakeld vlak voor mijn deur omdat ik geparkeerd stond op een plaats waar parkeerverbodborden geplaatst werden voor een wielerwedstrijd. De avond voor die wedstrijd kwam mijn vriendin me oppikken met haar wagen en zaten we de volgende dagen niet in de regio. Dat ik daar niet mocht geparkeerd staan betwist ik niet en ik stond dus ook verkeerd geparkeerd maar naar mijn weten moeten die parkeerverbodborden minstens 48h op voorhand rechtgeplaatst worden. Op het moment dat ik vertrok, de dag ervoor, lagen de borden nog neer en kon ik onmogelijk weten dat er koers zou zijn. Ik ben dan ook niet geneigd om die boete van 50 € te betalen. Mijn takelkosten van 140 € contesteer ik in feite ook maar moest die betalen om auto terug te krijgen.

Denken jullie dat mijn betwisting aanvaardbaar is?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Njits
Berichten: 6

#2 , 08 mei 2009 16:15

48h is denk ik te veel. Als ik me niet vergis is 24h voldoende. In feite moesten de borden ook al reeds zichtbaar zijn en moest er op een of andere manier kenbaar gemaakt worden dat er een manifestatie werd georganiseerd. De borden mochten eigenlijk niet neer liggen.

De boete zal je jammer genoeg wel moeten betalen. Verkeerd parkeren is verkeerd parkeren tenzij je natuurlijk kan aantonen dat dit niet het geval is.

De takelkosten worden ook helaas op jou verhaald. Het enige wat je wel kan doen is een factuur vragen aan de garagist maar zodat je uitstel kan krijgen.

ps: er zijn garagisten die worden opgebeld door de politie om te komen takelen en dan nog geld vragen voor het stockeren van de wagen. Let hiermee op! vraag hiervoor zeker een factuur! Anders betaal je hem geld zonder reden en heeft hij dus een beetje " in't zwart" bijverdiend....
Mijn uitleg is geen vervanging voor professioneel juridisch advies. Ik raadpleeg zonodig het desbetreffende wetboek maar dit biedt nog steeds geen garantie.

Bartie
Berichten: 263
Locatie: Regio Damme/Brugge

#3 , 12 mei 2009 22:38

Niet akkoord Njits:

Iemand kan niet gehouden zijn tot het voldoen aan een tijdelijk parkeerverbod indien dit tijdelijk parkeerverbod nog niet van kracht is.

Normaliter wordt het parkeerverbod in dergelijke omstandigheden geplaatst door de politiediensten, die eveneens een lijst opmaken van nummerplaten die er wel stonden op het ogenblik van de feiten.

Als u (of uw advocaat) hieromtrent op de twijfel in het dossier kunnen spelen, dan is de kans op een vrijspraak reëel en zal het voertuig getakeld zijn op kosten van de Stad als verzoekende overheid...

Alles hangt af van het al dan niet er geparkeerd staan op het ogenblik van het in werking treden van het tijdelijk parkeerverbod.

Reclame

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”