aanduiding begin - einde bebouwde kom

francois12
Topic Starter
Berichten: 13

aanduiding begin - einde bebouwde kom

#1 , 01 mei 2009 01:53

Voor mij een zeer ingewikkelde verkeersituatie , daarom even mijn vraag

Begin bebouwde kom word aangeduid met het nog oude maar nog geldige verkeersbord F1 , einde bebouwde kom word aangeduid met verkeersbord F3a.
In welke verkeerssituatie bevind ik mij tussen de twee verkeersborden.
Hier lees ik, bij vervanging oude borden, moeten beiden vervangen worden, dus aanduiding begin maar ook aanduiding einde bebouwde kom. Elders lees ik, wanneer de borden begin en einde bebouwde kom zelfde vorm hebben, dus een oud bord begin bebouwde kom en nieuw bord einde bebouwde kom, maar zelfde vorm hebben ik me in bebouwde kom bevind.
En deze vraag is voor mij nog ingewikkelder.
Einde bebouwde kom word aangeduid, wel achteraf geen verkeersborden meer van snelheidsbeperking. Wat mij betreft bevind ik me in een verkeerssituatie waar zeker aandachtig moet opgelet worden. Straat is wel zeer breed, maar is zeer dicht bebouwd.Laat me uitdrukken dat ik me in een dorpssituatie bevind, er is namelijk voorrang van rechts, dus geen aanduiding voorrangstekens, stoptekens of voorrangsborden. Zelf ben ik hier zeer voorzichtig en pas mijn snelheid aan, rij hier soms maar 40 km/u.
Mijn vraag is, welke wettelijke snelheid is hier juist van toepassing, daar er na aanduiding einde bebouwde kom geen borden staan snelheidsbeperking of aanduiding woonerf .
Respecteer je medemens, net zoals jij gerespecteerd wil worden

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPD
Berichten: 33

#2 , 01 mei 2009 09:14

Een bebouwde kom begint bij ofwel het klassieke F1 bord dat nog geldig is tot 1-6-2015, ofwel bij een F1a ofwel een F1b bord. Een bbk eindigt bij een klassiek F3 bord (geldig tot 1-6-2015), ofwel F3a ofwel F3b bord. Tussen één van die combinaties, zelfs indien er niet overeenstemmende vormen gebruikt worden om het begin en einde aan te duiden, bevind je je in de bebouwde kom, en is de maximaal toegelaten snelheid 50 km/h, tenzij er een lagere of hogere snelheidsbeperking staat aangegeven.

Na het bord F3, F3a of F3b dat het einde van de bebouwde kom aanduidt is de maximaal toegelaten snelheid 90 km/h of 120 km/h afhankelijk van het type weg (het aantal rijstroken en het feit of er een middenberm is, is daarvoor bepalend). En dit tenzij er verkeersborden staan die een lagere snelheidsbeperking opleggen (bijv. 70 km/h of zone 70).

Reclame

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”