internationaal rijbewijs

RON A
Topic Starter
Berichten: 1
Locatie: antwerpen

internationaal rijbewijs

#1 , 30 apr 2009 13:55

Hallo,
Ik ben belg, heb belgisch rijbewijs maar heb een langdurig rijverbod, ik heb mijn internationaal rijbewijs nog in bezit. (en geldig tot 2012)
Mag ik hiermee buiten belgie (Luxemburg, Nederland, Duidsland enz..) rijden??
word daar moeilijk over gedaan?
wanneer deze dan word nagetrokken kan ik daar problemen mee krijgen??

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
artemis
Berichten: 3294

#2 , 30 apr 2009 14:33

Een internationaal rijbewijs is niet geldig zonder een geldig nationaal rijbewijs. Dus u moet altijd over beide documenten beschikken en ze kunnen voorleggen.

U mag het dus nergens gebruiken zolang uw rijverbod in België geldt. Als u dat wel doet loopt u volgens mij hetzelfde risico als wanneer u in België zou rijden ondanks uw rijverbod.
Trouwens bij een controle binnen de EU zal men uitsluitend naar uw nationaal rijbewijs vragen. Als u in pakweg Nederland uw rijbewijs moet tonen en u laat een internationaal zien dan zal dat meteen als heel verdacht overkomen ;-)

Franciscus
Berichten: 38600

#3 , 30 apr 2009 18:07

Een internationaal RB geldt alleen in die landen die geen Europees RB hebben.
Zo zal vb een Nederlander die in België woont kunnen blijven rijden met zijn Nederlands (Europees) RB en die hoeft dat niet om te ruilen - dat mag men maar het hoeft niet.
Hij moet wel zijn Nederlands (Europees) RB laten registreren in de gemeente.
Zijn voertuig moet (na 6 mdn) wel worden ingeschreven.

Reclame

j.demoor
Berichten: 10360

#4 , 02 mei 2009 17:16

“Art.54.Het internationale rijbewijs wordt uitgereikt aan de aanvrager die voldoet aan de volgende voorwaarden :...2° houder zijn van een Belgisch of Europees of buitenlands rijbewijs bedoeld in artikel 23, § 2, 1° van de wet...Art.55...De geldigheidsduur van het internationale rijbewijs kan niet langer zijn dan de geldigheidsduur van het in artikel 54, 2° bedoelde rijbewijs...”(23 MAART 1998. - Koninklijk besluit betreffende het rijbewijs).

Dit houdt in dat uw internationaal rijbewijs zijn geldigheid verliest,door langdurig rijverbod,samen met uw Belgisch of Europees of buitenlands rijbewijs.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

pukje
Berichten: 567

#5 , 17 jul 2009 09:28

Ik ben nederlander en woon in belgie ,heb nu een belgisch rijbewijs
gekregen omdat ik in het bezit was van een nederlands rijbewijs.
Als een politie rechter mij in belgie rijbevoegdheid ontneemt geld
dat dan ook voor de landen buiten belgië?.
Een nederlands rijbewijs kan ik niet meer halen omdat ik niet
in nederland ingeschreven sta.
Ik bezit al 35 jaar een rijbewijs dus ,kan de rechter mij veroordelen
om een nieuw rijexamen af te leggen ,heb n.l. voor 35 jaar in
nederland examen gedaan.

Franciscus
Berichten: 38600

#6 , 17 jul 2009 10:31

ja een rechter kan dat.
U woont in België dus u bent onderworpen aan de Belgische regels.
Een rechter heeft de mogelijkheid naargelang de feiten straffen en maatregelen op te leggen. Die vb rijverbod met examen ken zijn.

En om het eenvoudig te houden gezien u in België woont is dat dus op u van toepassing.

pukje
Berichten: 567

#7 , 17 jul 2009 11:32

ja een rechter kan dat.
U woont in België dus u bent onderworpen aan de Belgische regels.
Een rechter heeft de mogelijkheid naargelang de feiten straffen en maatregelen op te leggen. Die vb rijverbod met examen ken zijn.

En om het eenvoudig te houden gezien u in België woont is dat dus op u van toepassing.
Ben het helemaal met U eens maar mijn vraag was anders bedoeld.
Mijn rijbevoegdheid wordt bepaald door een nederlands examen.
Kan de rechter de mijn rijbevoegdheid in nederland ontnemen ,of anders
gezegd buiten belgie

Franciscus
Berichten: 38600

#8 , 22 jul 2009 12:27

ja natuurlijk -- u woont in België en bent onderhevig aan de Belgische wetgeving.
Gezien de (meeste) Europeese landen elkaars RB erkennen - staat daar nu niet Europees RB op ipv Belgisch of Nederlands?? kan de rechter dat opleggen.

Strafvonnissen zijn trouwens in veel gevallen uitvoerbaar in onze buurlanden ( zijn nl akkoorden over)

Indien u dus niet voldoet hebt u geen RB meer en als u naar Nederland gaat kan u dat niet meer omwisselen of terug inschrijven dan nadat u in België geslaagd bent.

Bekijk het zo - vroeger had u met uw Nederlands rijbewijs NIET meer mogen rijden en had u in België direct terug examen moeten afleggen. Met de kans dat u toen niet was geslaagd vb.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”