geflitst aan 65 km/u op expressweg R31

candise
Topic Starter
Berichten: 109
Locatie: oostende

geflitst aan 65 km/u op expressweg R31

#1 , 16 apr 2009 17:10

ik ben dus geflistst op de R31 (northlaan richting gistel te oostende) aan 65 km/u reeele snelheid, na aftrek blijft het nog 59km/u, mijn probleem is dat ik dacht dat je er 70 mocht rijden, als je van de andere kant komt mag je 70 afgewisseld met 50 maar er staan borden, de kant waar ik reed staan er geen signalisatieborden met de snelheidbeperking en ook staat er geen bord bebouwde kom, de boete bedraagt maar 50 euro maar ik zit er mee in dat ik daar verschillende keren zal geflitst zijn, ik meende te weten dat als er geen borden staan dat je 70 mag rijden , mijn alertegps, radarmelder die gaf ook 70 aan als maximumsnelheid . neem ik een groot risico als ik die boete aanvecht , zit er veel kans in dat ik meer zal moeten betalen ? en wat dan met die andere boetes die eventueel nog zouden kunnen volgen van diezelfde flitspaal, ik wist gewoon dat er een flitspaal stond maar dacht echt dat ik 70 mocht rijden ... en hoe weet je dan dat het een bebouwde kom is als er geen borden staan ? er staan in het eerste stuk ook geen huizen en er zijn geen zijstraten, met uitzondering van 1 die naar een winkelcentrum leidt en dat is dan nog een éénrichtingsverkeer, er kunnen daar geen auto's uitkomen ...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sniper
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#2 , 16 apr 2009 18:23

ik meende te weten dat als er geen borden staan dat je 70 mag rijden , ...
fout
als er buiten de bebouwde kom geen borden staan mag je 90 rijden, behalve als je in een snelheidszone rijd.
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

candise
Topic Starter
Berichten: 109
Locatie: oostende

#3 , 16 apr 2009 18:50

ik meende te weten dat als er geen borden staan dat je 70 mag rijden , ...
fout
als er buiten de bebouwde kom geen borden staan mag je 90 rijden, behalve als je in een snelheidszone rijd.
feit is dat ik geflitst ben aan 65 ! wat moet ik nu doen ? wat gebeurt er als ik naar rechtbank ga en weiger van betalen ? zou ik kunnen eindigen met nog een grotere prijs die ik moe betalen ?

Reclame

JPD
Berichten: 33

#4 , 16 apr 2009 19:35

Een bebouwde kom begint bij het welbekende rechthoekige witte bord met de gemeente of gehuchtnaam er op, en loopt tot het einde bebouwde kom bord. Alle wegen of wegdelen binnen die zone zijn bebouwde kom.

Dus de vraag aan U is of dit bebouwde kom is, of niet? Kijk naar de verkeersborden.

Als het bebouwde kom is, is de maximaal toegelaten snelheid 50 km/h tenzij er borden staan die anders aangeven.

In een snelheidszone is de maximaal toegelaten snelheid op alle wegen of wegdelen binnen die zone, wat aangeven staat op het zonebord, en dit tenzij er binnen die zone borden staan die een andere toegelaten maximumsnelheid opleggen.

Als het geen bebouwde kom of snelheidszone is, is de maximaal toegelaten snelheid op dergelijke weg 90 km/h, tenzij er borden staan die anders aangeven. Er bestaan geen wegen waar de maximaal toegelaten snelheid 70 km/h bedraagt, tenzij er borden staan met 70 er op.

Indien de maximaal toegelaten snelheid hoger ligt dan de snelheid die U reed, was de bekeuring niet terecht, en dan zou ik persoonlijk ze protesteren. In het andere geval was de bekeuring terecht, en dan zal het inderdaad meer gaan kosten.

U heeft nu een voorstel tot het betalen van een onmiddellijke inning ontvangen ten bedrage van 50 EUR. Betaalt U die niet, zult U een herinnering krijgen. Betaalt U nog steeds niet, wordt het dossier overgemaakt aan het parket. Dat zal U vervolgens naar alle waarschijnlijkheid een minnelijke schikking voorstellen ten bedrage van 60 EUR. Betaalt U die wederom niet, dan zal het parket normaal gezien vervolging instellen tegen U, dus U voor de rechtbank dagen.

Een rechter moet dan oordelen of U de wet, in casu het verkeersreglement overtreden hebt. Tenzij U de rechter kunt overtuigen dat U wel degelijk daar die snelheid mocht rijden die U reed, zal hij U veroordelen, wellicht tot een boete van 55 EUR (het minimum), en daarenboven zult U nog de gerechtskosten moeten betalen van ongeveer 50 EUR, en uw eventuele advocaat tenzij uw rechtsbijstandverzekering die laatste twee op zich neemt.

candise
Topic Starter
Berichten: 109
Locatie: oostende

#5 , 16 apr 2009 21:03

Een bebouwde kom begint bij het welbekende rechthoekige witte bord met de gemeente of gehuchtnaam er op, en loopt tot het einde bebouwde kom bord. Alle wegen of wegdelen binnen die zone zijn bebouwde kom.

Dus de vraag aan U is of dit bebouwde kom is, of niet? Kijk naar de verkeersborden.

Als het bebouwde kom is, is de maximaal toegelaten snelheid 50 km/h tenzij er borden staan die anders aangeven.

In een snelheidszone is de maximaal toegelaten snelheid op alle wegen of wegdelen binnen die zone, wat aangeven staat op het zonebord, en dit tenzij er binnen die zone borden staan die een andere toegelaten maximumsnelheid opleggen.

Als het geen bebouwde kom of snelheidszone is, is de maximaal toegelaten snelheid op dergelijke weg 90 km/h, tenzij er borden staan die anders aangeven. Er bestaan geen wegen waar de maximaal toegelaten snelheid 70 km/h bedraagt, tenzij er borden staan met 70 er op.

Indien de maximaal toegelaten snelheid hoger ligt dan de snelheid die U reed, was de bekeuring niet terecht, en dan zou ik persoonlijk ze protesteren. In het andere geval was de bekeuring terecht, en dan zal het inderdaad meer gaan kosten.

U heeft nu een voorstel tot het betalen van een onmiddellijke inning ontvangen ten bedrage van 50 EUR. Betaalt U die niet, zult U een herinnering krijgen. Betaalt U nog steeds niet, wordt het dossier overgemaakt aan het parket. Dat zal U vervolgens naar alle waarschijnlijkheid een minnelijke schikking voorstellen ten bedrage van 60 EUR. Betaalt U die wederom niet, dan zal het parket normaal gezien vervolging instellen tegen U, dus U voor de rechtbank dagen.

Een rechter moet dan oordelen of U de wet, in casu het verkeersreglement overtreden hebt. Tenzij U de rechter kunt overtuigen dat U wel degelijk daar die snelheid mocht rijden die U reed, zal hij U veroordelen, wellicht tot een boete van 55 EUR (het minimum), en daarenboven zult U nog de gerechtskosten moeten betalen van ongeveer 50 EUR, en uw eventuele advocaat tenzij uw rechtsbijstandverzekering die laatste twee op zich neemt.
tja, dan zou ik beter betalen alhoewel er in de wijde omtrek geen bord te bespeuren is van bebouwde kom, geen wit noch geel , snelheidsborden staan er ook niet, langs de andere richting mag je 70 rijden op bepaalde stukken daarmee dat ik ervan uit ging dat ik daar ook 70 mocht ! het enige wat me min of meer tegenhoudt van betalen is dat ik denk dat ik er nog een paar mag verwachten in de bus , boetes, aangezien ik de afgelopen weken dagelijks deze weg heb ingeslagen, ... het rare is dat mijn alert gps ook aangaf dat ik daar 70 mocht rijden ... zou ik anders eventueel als ik nog boetes van diezelfde plaats krijg ze samen als 1 zaak kan laten voorkomen met de melding dat ik niet wist hoe snel ik daar mocht rijden, of is dit op voorhand een uitgemaakte zaak ?

digits
Berichten: 224

#6 , 16 apr 2009 22:16

tja, dan zou ik beter betalen alhoewel er in de wijde omtrek geen bord te bespeuren is van bebouwde kom, geen wit noch geel , snelheidsborden staan er ook niet, langs de andere richting mag je 70 rijden op bepaalde stukken daarmee dat ik ervan uit ging dat ik daar ook 70 mocht ! het enige wat me min of meer tegenhoudt van betalen is dat ik denk dat ik er nog een paar mag verwachten in de bus , boetes, aangezien ik de afgelopen weken dagelijks deze weg heb ingeslagen, ...
en als je nu eens de weg aflegt die je gereden hebt (vanuit een bord dat alle voorgaande snelheiden annulleert, bvb bebouwde kom ingaan of buitengaan) en opneemt met een videocamera ? dat zal toch een flink bewijsstuk zijn ?
ik dacht dat een snelheidsovertreding niet geldig is als je een (legale) route kunt afleggen om op die plaats te geraken tegen die snelheid.
het rare is dat mijn alert gps ook aangaf dat ik daar 70 mocht rijden ... zou ik anders eventueel als ik nog boetes van diezelfde plaats krijg ze samen als 1 zaak kan laten voorkomen met de melding dat ik niet wist hoe snel ik daar mocht rijden, of is dit op voorhand een uitgemaakte zaak ?
die dingen zijn ook niet altijd even correct he. zeker niet op snelheidslimieten die voortdurend kunnen veranderen.



kan je niet gewoon eens naar het plaatselijke politiekantoor gaan ?

sniper
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#7 , 16 apr 2009 23:25

stuur eens de exacte plaats door waar je geflitst bent en van waar je kwam
ik zal later deze week/begin volgende week eens gaan kijken
ik moet daar toch in de buurt zijn
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

candise
Topic Starter
Berichten: 109
Locatie: oostende

#8 , 16 apr 2009 23:26


en als je nu eens de weg aflegt die je gereden hebt (vanuit een bord dat alle voorgaande snelheiden annulleert, bvb bebouwde kom ingaan of buitengaan) en opneemt met een videocamera ? dat zal toch een flink bewijsstuk zijn ?

ik dacht dat een snelheidsovertreding niet geldig is als je een (legale) route kunt afleggen om op die plaats te geraken tegen die snelheid.

ah ja, is eigenlijk goed idee, had zo ver nog niet gedacht, was van plan om foto's te trekken maar met video is eigenlijk beter ...

die dingen zijn ook niet altijd even correct he. zeker niet op snelheidslimieten die voortdurend kunnen veranderen.
idd, eigenlijk mag ik daar niet op vertrouwen ... maar omdat ik nergens bord zag met snelheid baseerde ik me daarop ...

kan je niet gewoon eens naar het plaatselijke politiekantoor gaan ?

ja, zal dit doen, maar zal eerst zorgen dat ik alles op beeld heb, had eigenlijk ergens op een site gelezen dat als je kan aantonen dat er effectief geen borden staan dat de boete kan geseponeerd worden, is dit waar ? of gebeurt dit maar heel zelden ? en wat als ik kan aantonen dat je op identiek zelfde plaats maar in tegenovergestelde richting 70 mag ? maak ik dan meer kans ?

candise
Topic Starter
Berichten: 109
Locatie: oostende

#9 , 16 apr 2009 23:31

stuur eens de exacte plaats door waar je geflitst bent en van waar je kwam
ik zal later deze week/begin volgende week eens gaan kijken
ik moet daar toch in de buurt zijn
R31 northlaan richting gistel, kruispunt elisabethlaan - nieuwpoortsesteenweg rijrichting gistel - blankenberge - E40

is als je van de zee komt en je rijdt richting autostrade, de flitspaal staat beetje voor de lichten langs de rechterkant , is ook langs de kant van mediamarkt , waar mediacenter vroeger was ...
Afbeelding
dat rood is de flitspaal en die zijstraat aan de flitspaal is éénrichtingsverkeer, je kan er alleen maar inrijden, er kunnen geen auto's uitkomen gereden ... op het tweede stuk van de R31 zijn alle zijstraten zone 30 dus daar kon ik min of meer denken dat je daar dus maar 50 mag rijden , ook baseerde ik me daarop doordat je in tegenovergestelde richting ook maar 50 mag . maar eigenlijk is het toch gevaarlijk dat je al moet beginnen kijken of er snelheidsbeperkingen zijn in de zijstraten als er in jouw straat geen borden te zien zijn ...

sniper
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#10 , 17 apr 2009 09:06

dat is wel binnen de bebouwde kom, dus als er na het laatste kruispunt geen bord van 70 km/u staat mag je er maar 50 rijden
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

candise
Topic Starter
Berichten: 109
Locatie: oostende

#11 , 17 apr 2009 18:29

dat is wel binnen de bebouwde kom, dus als er na het laatste kruispunt geen bord van 70 km/u staat mag je er maar 50 rijden
, ja, heb idd het bord van bebouwde kom eindelijk gevonden, het staat langs de kustbaan maar staat gedraaid, staat niet meer gericht naar de rijweg maar naar de duinen, iemand moet dat bord gedraaid hebben, daarmee dat ik niet wist dat het bebouwde kom was ... ik dacht da bebouwde kom begon verder begon aangezien ik nergens da verdomde bord zag ...

dieke
Berichten: 1299

#12 , 17 apr 2009 23:54

dat is wel binnen de bebouwde kom, dus als er na het laatste kruispunt geen bord van 70 km/u staat mag je er maar 50 rijden
, ja, heb idd het bord van bebouwde kom eindelijk gevonden, het staat langs de kustbaan maar staat gedraaid, staat niet meer gericht naar de rijweg maar naar de duinen, iemand moet dat bord gedraaid hebben, daarmee dat ik niet wist dat het bebouwde kom was ... ik dacht da bebouwde kom begon verder begon aangezien ik nergens da verdomde bord zag ...
Je bent dan toch wel zo slim geweest dat bord in zijn verdraaide toestand te fotograferen?

candise
Topic Starter
Berichten: 109
Locatie: oostende

#13 , 17 apr 2009 23:59



Je bent dan toch wel zo slim geweest dat bord in zijn verdraaide toestand te fotograferen?
tuurlijk, heb foto gemaakt vanop straat van in dezelfde positie als in de auto en heb foto gemaakt van er rechtvoor en heb gezorgd dat het paaltje van de duinen er ook opstaat , zodat je goed kan zien dat het volledig scheef staat !
vanop de rijweg is het quasi niet zichtbaar , heb het gevonden per toeval gewoon omdat ik het zag staan aan de andere kant van de rijweg , toen redeneerde ik dat er één "moest" staan langs die kant ...

sniper
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#14 , 18 apr 2009 00:04

ik denk niet dat je daarmee weg komt
die omgeving straalt gewoon bebouwde kom uit
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

candise
Topic Starter
Berichten: 109
Locatie: oostende

#15 , 18 apr 2009 00:12

ik denk niet dat je daarmee weg komt
die omgeving straalt gewoon bebouwde kom uit
ik vind van niet aangezien je zowel links en rechts van je NIETS hebt , langs de linkerkant heb je gewoon één lange muur en langs de rechterkant heb je een braakliggend stuk grond van het mediacenter van vroeger en aan de flitspaal zelf staan mss 6 huizen, en ook langs de overkant mag je op bepaalde stukken 70 rijden, en nog iets , we reden vandaag IN bebouwde kom, er stond een bord en je mocht er 70 rijden ! was als we van veurne kwamen , ergens een dorp of gemeente, kan niet op de naam komen ! maar ik kan er toch niet onderuit, het bord van bebouwde kom mag dan scheef en onzichtbaar zijn, ik heb eigenlijk nergens een bord gezien van einde 50, ik zal het maar sportief opnemen en gewoon betalen, maar nu passeer ik ieder flitspaal aan 50 zelfs die waar ik 70 mag !

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”