Buurtbewoners parkeren op privégrond

Lamapalooza
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Buurtbewoners parkeren op privégrond

#1 , 14 okt 2022 16:17

Beste mensen

Ik probeer de situatie zo duidelijk mogelijk te schetsen:

Recent zijn wij verhuisd. Ons huis is het laatste in een doodlopende straat (de straat werd middels paaltjes geknipt voor wagens), maar voetgangers en fietsers kunnen wel langs de geasfalteerde strook voor onze oprit doorsteken naar het vervolg van de straat. Er ligt dus eigenlijk een geasfalteerd pad.

Nu is het zo dat volgens het kadaster ons privégrond nog een stukje voorbij onze oprit en haag verder loopt tot tegen de straat. Volgens iemand van de stad die ik sprak is dat dan een privé terrein met openbaar karakter. Dat is voor mij geen probleem, ik ben voorstander van trage wegen en vrije doorgang voor fietsers en wandelaars, maar wat wel een probleem is, is dat andere autorijders hun wagen voor onze haag en dus pal op ons perceel parkeren, wat dus privéterrein is (met openbaar karakter). Dat maakt het ons erg lastig om onze eigen wagen op de oprit te parkeren omdat de hoek waarin dit dient te gebeuren relatief lastig is. De persoon van de stad wist niet zeker of wij het parkeren daar mogen weigeren dus vandaar dat ik even mijn vraag hier wilde stellen.

Omschrijving van de ruimte voor de volledigheid: het perceel loopt aan de straatkant uit in een punt. Visueel lijkt dat niet zo omdat de oprit eindigt aan de voet van die punt en daarnaast de haag de grens van ons perceel lijkt aan te geven. De haag staat loodrecht op de rechterzijde van de oprit en van de rechterzijde van die haag loopt ongeveer in een hoek van 45° de perceelsgrens tot enkele meters voorbij het einde van de oprit aan de linkerzijde van het perceel. De "parkeerstrook" voor de haag ligt dus volledig op privéterrein - maar is wel toegankelijk van op straat - en ook de doorgang voor fietsers en voetgangers verloopt volledig over een - opnieuw toegankelijk - stuk privégrond.

Wat mogen wij hier doen? Mag ik de buurtbewoners die uit gemakszucht (want er is geen parkeerstrook in onze straat en de parkeergarages zijn toch wel zeker 50m stappen) op mijn perceel komen staan vriendelijk verzoeken op te rotten?

Alvast bedankt voor de inzichten. Hopelijk is de omschrijving duidelijk.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5415

#2 , 14 okt 2022 18:37

Als t privé grond is kan je toch (binnen gemeentelijke beperkingen) omheinen? Laatste meter is veelal publiek …..

Franciscus
Berichten: 38602

#3 , 14 okt 2022 23:08

Kijk zelfs al eens op geopunt vlaanderen waar de lijnen tussen openbaar en privaat lopen. http://www.geopunt.be/
Privaat domein met openbaar karakter???
Hier al eens lezen
viewtopic.php?t=41867
Maar of dat uw uw zaak ook het geval is ...daar ben ik niet zeker van.

PS en wie is verantwoordelijk voor het onderhoud van dat stuk grond dat dan blijkbaar door voetgangers / fietsers en parkeerders gebruikt wordt?

Reclame

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 15 okt 2022 08:51

Maar of dat uw uw zaak ook het geval is ...daar ben ik niet zeker van.
Voor verkrijgende verjaring door de gemeente, moet het stuk grond ook door de gemeente "in gebruik" zijn
(bvb doordat er trottoir, weg,fietspad .... op is aangelegd)

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 15 okt 2022 09:01

Kijk eerst tot waar uw grond effectief komt
"Tot tegen de straat" betekent niet noodzakelijk tot tegen de rijbaan van die straat
(Een deel van) de berm gaat doorgaans van de gemeente zijn

Kan u op uw eigen grond een afsluiting of belemmering plaatsen waar er geparkeerd wordt, maar zodanig dat u wel nog op de oprit kan ?

Het is een beetje moeilijk om de situatie te "zien" op basis vd beschrijving.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 15 okt 2022 12:54

Aan TS: Geef eens een link naar Google Streetview

freelance
Berichten: 2615

#7 , 15 okt 2022 13:03

Quote : " de straat werd middels paaltjes geknipt voor wagens), "

Als de gemeente zo dolgraag paaltjes zet , waarom zou u dat niet kunnen op de grens van uw privégrond .
BW art 647 : " iedere eigenaar mag zijn erf afsluiten " .
https://www.jubel.be/afpaling-een-techn ... handeling/
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Lamapalooza
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#8 , 15 okt 2022 20:01

Hieronder de link naar de kaart op geopunt waar je de grenzen ziet lopen.

https://www.geopunt.be/kaart?viewer_url ... cbe942013a

Lamapalooza
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#9 , 16 okt 2022 16:30

Aan TS: Geef eens een link naar Google Streetview
Zie laatste post (of om tijd te besparen: https://www.geopunt.be/kaart?viewer_url ... cbe942013a).

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#10 , 16 okt 2022 17:01

Wat mij betreft gewoon openbare weg
Weg loopt (voor fietsers) gewoon door

Er mag niet tot tegen uw haag geparkeerd worden :
1,5m vrije ruimte overlaten aan buitenkant weg aangezien deze berm door voetgangers gebruikt moet worden
Art 23.1.2°


23.1. Elk stilstaand of geparkeerd voertuig moet worden opgesteld :

2° Buiten de rijbaan op de gelijkgrondse berm of, buiten de bebouwde kommen, op eender welke berm.

Indien het een berm betreft die de voetgangers moeten volgen, moet langs de buitenkant van de openbare weg een begaanbare strook van ten minste 1,50 meter breed vrijgelaten worden.



Afhankelijk van hoe lang het daar al ligt, en dat lijkt me al een tijdje, waarschijnlijk al openbaar bezit geworden als stad Gent het zou claimen.
Al betaalt Gent er ook wel eens voor:
https://www.pzc.nl/gent/bewoners-peter- ... ~a2dde7b8/

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”