Artikel 42.

Lorenzz
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Artikel 42.

#1 , 10 okt 2022 21:19

Beste mensen,


Ik ben +- 2 jaar geleden tegengehouden. Dit onder invloed van cannabis en cocaine. Nu na dat voorval moest ik van het parket uit medische testen ondergaan (voor dat mijn zaak voorkwam). Nu bleek hieruit dat ik bescheiden tot vrijwel geen drugs gebruik maar alcohol wel overmatig gebruik. Hierop vroeg het parket mijn rijbewijs 6 maand inteleveren (dit heb ik niet gedaan). Nu is de zaak een 6 tal maand geleden voorgekomen & had ik een 2 tal bloedtesten voorgelegd dat mijn CDT waarde's rond de 1 waren. Zaak was toen uitgesteld naar vorige week omwille van geen haaranalyse. Dus in tussentijd had ik een haaranalyse gedaan waaruit blijkt dat ik een sociale drinker ben. Maar dit niet genoeg om art. 42 te laten vervallen. Dus zaak terug uitgesteld. Ik dien dus de genomen stalen ook te laten testen op cocaine en cannabis. Maar op mijn verjaardag heb ik een 4 tal lijnen cocaine gedaan (1maand voor de haarknip). Nu is mijn vraag is dat erg of? Buiten dat heb ik al 1,5 jaar niks meer van drugs aangeraakt. Als ik nu wekelijks ook een urinestaal afneem & deze testen ook voorleg zal dit volstaan? Want een drugs en/of alcoholprobleem heb ik zeker niet.

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 10 okt 2022 21:27

Uiteraard is dat een probleem, cocaïne is volledig verboden in België.

Lorenzz
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 okt 2022 21:33

Uiteraard is dat een probleem, cocaïne is volledig verboden in België.

Hellemaal akkoord met uw antwoord. Maar als dat geen problematisch gebruik is & dit maar 1malig is kunnen ze mij toch niet onder artikel 42 plaatsen? Als ik van elke week een urinestaal kan voorleggen tot en met mijn zitting (deze vind plaats in januari). Zal dat dan niet volstaan?

Reclame

LeenW
Berichten: 12828

#4 , 10 okt 2022 21:39

Maar het is niet eenmalig, dit is reeds de tweede keer dat u betrapt bent, recidive dus. Bovendien is uw drankgebruik alleen al blijkbaar toch ernstig genoeg om artikel 42 te weerhouden. Daar komt dan nog eens bij dat u uw rijbewijs niet hebt ingeleverd.

U denkt misschien dat u geen probleem hebt, de rechter kan dat op basis van deze feiten wel anders zien.

Lorenzz
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 10 okt 2022 21:50

Ja dat begrijp ik. Maar ik zie het probleem gewoon niet waarom artikel 42 zou worden uitgeroepen. Alsook weet ik niet of dit wel zal opduiken in de haartest omdat het wel echt zeer weinig was. Alsook ben ik als persoon niet verplicht om op vraag van parket mijn rijbewijs aftegeven. Wij hebben hun schriftelijk gecontacteerd dat wij het vonnis van de rechter afwachten. De rechter heeft hier ook weet van en laat mij verder rijden. Ik ben namelijk chauffeur van beroep.

Lorenzz
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 10 okt 2022 21:53

Alsook word artikel 42 uitgeroepen onder deze voorwaarden :

Bestuurders die aan alcohol of psychotrope stoffen verslaafd zijn;

Bestuurders die regelmatig psychotrope stoffen gebruiken;

En tot slot bestuurders die zich niet kunnen onthouden van alcoholgebruik wanneer zij een motorvoertuig besturen.


Wat bijmij dus niet het geval is. Moest de cocaine in mijn haar worden aangetroffen zal dit ook beschreven worden als nihil gebruik.

LeenW
Berichten: 12828

#7 , 10 okt 2022 21:56

Ik zeg niet dat u verplicht was om uw rijbewijs af te leveren, maar u slaat op die manier wel de uitgestoken hand weg. Dat u chauffeur bent van beroep, gaat eerder in uw nadeel dan in uw voordeel spelen bij recidive.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 11 okt 2022 17:59

Met een CDT rond de 1 zal het daar niet aan liggen dat u nog eens 6 maanden rij-ongeschikt verklaard werd.

U gebruikt termen als "uitgesteld" maar dat klopt IMO niet
(net zo min als verwijzingen naar recidive dan moet u al opeenvolgende veroordelingen hebben)


Bij Art 42 - medisch rij-ongeschikt - bent u daartoe al veroordeeld, maar kan u elke 6 maanden een herziening vragen van dat oordeel.
Dat is geen "uitstel".
Dat is een oordeel dat u nog steeds rij-ongeschikt bent ... of niet.

Maar als er volgende keer coke gevonden wordt in uw haar, zal er waarschijnlijk opnieuw 6 maanden rij-ongeschiktheid bij komen.

Bedoeling van die tests is dat u aantoont dat u van de rommel kan afblijven - en blijkbaar is dat nog steeds niet het geval ...

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”