Factuur toxicologisch onderzoek

Hilda11
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Factuur toxicologisch onderzoek

#1 , 29 sep 2022 19:31

Beste

Ik heb zonet mijn strafdossier ingekeken met daarin het formulier “staat van onkosten en erelonen” van het UZA. Ik heb daar in het ziekenhuis na een positieve speekseltest in het verkeer een paar maanden later een toxicologisch onderzoek moeten laten doen.

Het te betalen bedrag op het formulier is iets over de 4000 euro. Is het normaal dat het zo’n hoog bedrag is?

Met vriendelijke groet

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 29 sep 2022 19:39

Kan perfect.
Vermoedelijk naar veel zaken gezocht.

Bij een toxicologisch onderzoek via huisarts wordt het grootste gedeelte van die kosten betaald via het ziekenfonds en betaald men als patiënt slecht een fractie ( de rest betaald men via belastingen en zorgpremie enz ..

Nu wordt het volledig bedrag doorgerekend.

Als een dokter u onderzoekt betaald men het remgeld. Als er van u een bloedstaal wordt genomen bij een verkeerscontrole is het bedrag van dokter tussenkomst ook een veelvoud ervan.

De lijst van gerechtskosten en het bedrag kan u op internet vinden.
Een aantal van die kosten moet u wel optellen ...en dat is maar een gedeelte van de kosten.

Hier een stuk uit de kostentabel
1° bij middel van oriënterende immunochemische testen voor de opsporing van 1 tot 7 verdovende middelen 94,81 1° par tests d'orientation immunochimiques pour un ensemble de 1 à 7 drogues
2° voor de bevestiging, zo nodig, door middel van een spectrometrische detectie voor de opsporing van 1 tot 4 verdovende middelen 303,33 2° pour la confirmation, si nécessaire, au moyen d'une détection spectrométrique pour l'ensemble de 1 à 4 drogues
B. Er wordt toegekend, voor het opsporen van stoffen met hormonale of met anti-hormonale of met beta-adrenergische of met productiestimulerende werking in organisch materiaal: B. Il est alloué pour la recherche de substances ayant une action hormonale ou anti-hormonale, ou bêta-adrénergique ou à action stimulatrice de production, dans les matières organiques :
1° bij middel van een voorafgaande immunochemische test per groep van stoffen voor de eerste 10 stalen 94,81 1° au moyen d'un test immunochimique par échantillon, pour les 10 premiers
vanaf het 11e staal per groep van stoffen 37,96 à partir du 11e échantillon, par groupe de substances

2° bij middel van een chromatografische techniek, gekoppeld aan een spectometrische detectie, ter bevestiging van een voorafgaand positief immunochemische reactie:
per staal en per groep van stoffen 227,52
2° au moyen d'une technique de chromatographie couplée à une détection spectrométrique afin de confirmer une réaction immunochimique préliminaire positif :
par échantillon et par groupe de substances
3° bij middel van chromatografische techniek, gekoppeld aan een spectrometrische detectie: per staal en per groep van stoffen. In dit laatste geval moeten deze groepen expliciet in de vordering zijn aangegeven 303,33 3° au moyen d'une technique de chromatographie couplée à une détection spectrométrique : par échantillon et par groupe de substances. Dans ce dernier cas, ces groupes doivent être indiqués explicitement dans la réquisition
Alleen de erelonen bepaald in 1° en 2° van dit artikel zijn cumuleerbaar. Seuls les honoraires prévus aux 1° et 2° du présent article sont cumulables
C. Er wordt toegekend voor de ontleding van poeders of andere farmaceutische vormen, onder anderen de inhoud van spuiten: C. Pour l'analyse de poudres ou d'autres formes pharmaceutiques, tel que le contenu de seringues, il est alloué :

1° voor het beschrijvend onderzoek van de overtuigingsstukken vermeld in de vordering: voor het eerste overtuigingsstuk 49,60
1° pour l'examen descriptif des pièces à conviction mentionnées dans la réquisition : pour la première pièce

Voor elk van de volgende overtuigingsstukken
Pour chacune des pièces suivantes
2° voor de voorbereiding van de stalen met het oog op de verdere bewerkingen: per staal en per groep van stoffen 12,28 2° pour la préparation des échantillons en vue du traitement ultérieur : par échantillon et éventuellement par groupe de substances
3° voor het opsporen van toxines: per staal en per groep van stoffen 17,05 3° pour la recherche des toxines : par échantillon et par groupe de substances
4° voor het doseren van het geïdentificeerde toxine op voorwaarde dat dit uitdrukkelijk aangevraagd werd door de vorderende magistraat: per staal en per groep van stoffen 227,52 4° pour le dosage des toxines identifiés, à la condition que celui-ci ait été ordonné expressément par le magistrat requérant : par échantillon et par groupe de substances
De degressieve tarifering, zoals voorzien in hoofdstuk II - afdeling I is niet van toepassing op punt B 21, 2° en 3°, noch op punt C, 2° en 4°. La dégressivité prévue au chapitre II section I n'est pas applicable au point B, 2° et 3° ni au point C, 2° et 4°.
AFDELING IV. - BLOED- EN SPEEKSELANALYSES MET BETREKKING TOT DRUGS IN HET VERKEER SECTION IV. - ANALYSES SANGUINES ET SALIVAIRES CONCERNANT DES DROGUES EN MATIERE DE CIRCULATION ROUTIERE
A. bloedanalyses A. Analyses sanguines
Het kwantitatief bepalen in bloed van de stoffen die vallen onder de wetgeving 'drugs in verkeer' alsook het isoleren van de fracties die deze stoffen bevatten: - bevestiging van één drugklasse. 122,77 La détermination quantitative dans le sang des substances qui tombent sous la législation 'conduite sous l'influence de drogues' de même que l'isolement des fractions qui contiennent ces substances : - confirmation d'une classe de stupéfiants.
- bevestiging van twee drugklassen. 192,28 - confirmation de deux classes de stupéfiants.
- bevestiging van drie tot vier drugklassen. 277,82 - confirmation de trois à quatre classes de stupéfiants.
B. Speekselanalyses B. Analyses salivaires
Het kwantitatief bepalen in speeksel van de stoffen die vallen onder de wetgeving 'drugs in verkeer' evenals het isoleren van de fracties die deze stoffen bevatten: - bevestiging van één drugklasse. 122,77 La détermination quantitative dans la salive des substances qui tombent sous la législation 'conduite sous l'influence de drogues' de même que l'isolement des fractions qui contiennent ces substances : - confirmation d'une classe de stupéfiants.
- bevestiging van twee drugklassen. 192,28 - confirmation de deux classes de stupéfiants.
- bevestiging van drie tot vier drugklassen. 277,82 - confirmation de trois à quatre classes de stupéfiants.

Hilda11
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 29 sep 2022 19:50

Is het mogelijk dit bedrag in delen te betalen of moet ik er vanuit gaan het bedrag meteen te betalen?

Heeft u ook antwoord op deze vraag: na onmiddelijke intrekking van mijn rijbewijs die avond is mijn vriend naar huis mogen rijden zonder enige controle (speekseltest, blazen,..). Is dit correct?

Alvast bedankt

Reclame

Franciscus
Berichten: 38583

#4 , 29 sep 2022 20:35

Daar kunnen we niet op antwoorden want wat staat er juist in het PV ... dikwijls niet wat uw vriend tegen u verklaard.

Normaliter is dat onmiddellijk volledig te betalen ...maat op op rechtbank zeker vragen.
Hopelijk heeft uw vriend een goede advocaat.

Hilda11
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 29 sep 2022 20:48

Ik ben degene die dient voor te komen (bestuurder). Niet mijn vriend (passagier). Hij mocht na mijn intrekking rijbewijs naar huis rijden ipv ik.

We vonden het beidde gewoon vreemd dat hij uiteindelijk naar huis mocht rijden zonder enige controle. Dit leek me zelf een fout van de politie aangezien we hadden aangegeven bij aankomst controle dat ik bob was die avond (speekseltest was positief door de avond ervoor, ik was op het moment van de feiten nuchter). Hierdoor zouden ze er toch van kunnen uitgaan dat mijn vriend niet nuchter was? Maar dit valt dus niet onder procedurefout?

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 29 sep 2022 20:58

Heeft u ook antwoord op deze vraag: na onmiddelijke intrekking van mijn rijbewijs die avond is mijn vriend naar huis mogen rijden zonder enige controle (speekseltest, blazen,..). Is dit correct?
Het gebeurt wel vaak - zeker als de vervangende bestuurder al mee in het voertuig zit- maar het is wettelijk niet verplicht die controles te doen

Dit is aan het oordeel van de controlerende agenten
Net zoals ze indertijd sommigen lieten stoppen, en anderen mochten doorrijden

Speekseltest vereist vermoeden druggebruik adhv checklist
Als er geen aanwijzingen zijn, begint men niet aan de checklist ...

Hilda11
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#7 , 29 sep 2022 21:08

Nog 1 vraagje:
ik ben na de feiten meteen maandelijks vrijwillig begonnen met urinetesten bij de dokter. Deze zijn allemaal negatief. Gaat dit in mijn voordeel spelen? (De uitslag van het toxicologisch onderzoek in het ziekenhuis was ook negatief)

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 30 sep 2022 23:22

Dat kan enkel in uw voordeel spelen

Zorg dat je (kopies van) de resultaten bijhebt als dit voorkomt , voor in je dossier
(neem wel de originelen ook mee, maar geef de kopies af)

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”