Verkeersboete met foute omschrijving betwisten?

hanne87
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Verkeersboete met foute omschrijving betwisten?

#1 , 23 sep 2022 16:05

Tien dagen geleden stond ik stil aan het rood licht en stuurde een berichtje op mijn gsm. Er kwam een zwaantje langs die me na het aan de kant zette en zei dat ik een PV mocht verwachten voor gebruik van de gsm tijdens het rijden.
Nu krijg ik het proces verbaal in de bus en hierop staan een paar fouten.
1. het huisnummer is niet correct (bevindt zich 200 meter verder)
2. in de beschrijving staat dat ik 'aan het rijden was op straat X', terwijl ik eigenlijk 'aan het wachten was aan een verkeerslicht'
3. in de beschrijving staat dat ik uit de richting van laan X kwam, terwijl ik uit de tegenovergestelde richting kwam.

Heeft het zin dat ik dit betwist?
Ik heb een fout gemaakt, dat klopt, maar nu lijkt het alsof mijn wagen effectief in beweging is tijdens dat sms'je, wat voor mij toch nog een grotere fout is. Ik zou de boete nog wel willen betalen, maar zou liever een PV hebben met een correcte omschrijving (stel ik in de toekomst ooit nog eens een fout maak).

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#2 , 23 sep 2022 16:43

1: maakt op zich niet veel uit
2:betwistbaar, al rijdend sms'en of stilstaand voor het rode licht is een verschil
3: maakt niet veel uit

de kans bestaat dat als uw pv betwist dat er een navolgend corrigerend pv volgt met alle feiten correct weergegeven

Voyager
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 sep 2022 22:17

2. Voor het verkeersreglement maakt dat niet uit. Stilstaan voor een rood licht, stopbord of file is nog steeds "rijden" of besturen van een voertuig.
Stilstaan is effectief langs de kant staan op een plaats waar stilstaan toegelaten is. Stationeren in de volksmond.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38592

#4 , 23 sep 2022 23:49

Wegcode :
8.4. Behalve wanneer zijn voertuig stilstaat of geparkeerd is, mag de bestuurder geen mobiel elektronisch apparaat met een scherm gebruiken, vasthouden noch manipuleren, tenzij het in een daartoe bestemde houder aan het voertuig bevestigd is.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 24 sep 2022 11:03

PV klopt niet met de feiten
Maar kan u dat ook bewijzen ?

Dergelijke hoeveelheid fouten in een PV zal bij meerdere politierechters tot vrijspraak leiden - er is immers geen enkele garantie meer wat van de vaststellingen wel juist was
Maar niet bij allemaal ...

Als er niet meteen een overschrijvingsformulier voor een onmiddellijke inning volgt, is de kans groot dat u het effectief bij politierechter mag gaan uitleggen ... het is bon ton geworden om deze overtreders te dagvaarden.


Een "juist" PV maakt geen bal verschil uit als u een onmiddellijke inning betaalt

Ook wachtend voor een verkeerslicht, is prullen met uw GSM die niet in een houder steekt, een inbreuk.
Zelfs een smartwatch dragen, is verboden ...

hanne87
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#6 , 27 sep 2022 12:43

Bedankt allen voor jullie advies! Ik betaal de boete gewoon en steek er verder geen moeite meer in :-)

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”